[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - rustning 1050-1100

rustning 1050-1100

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

rustning 1050-1100

Inläggav Eric Hejdström » 12 juni 2004, 21:49

Jag har letat som attan på nätet och i mina böcker efter en bra (eller iaf hygglig) illustration av vad en soldat (inte nödvändigtvis en riddare...) hade för rustning runt 1100. Mest av allt så är jag på jakt efter bilder på hjälmar. Har funderat en del på vad som man kan anse vara troligt att det fanns i Sverige och Norge under senare hälften av 1000-talet. Hur troligt är det att man skulle kunnat stöta på rusiska eller polska hjälmar och liknande? Om någon har några bra bildlänkar så uppskattas det väldigt mycket. Lite bråttom eftersom jag helst skall ha en färdig inom tre veckor...
Eric Hejdström

Inläggav Ny Björn » 13 juni 2004, 00:47

Scackpjäserna från Lewis är tyvärr lite sena - annars brukar de anses vara av norsk tillverkning.
Jag skulle säga att rustningsmodet inte ändrat sig stort sedan vikingatid - 1100 är desutom rent reellt vikingatid på många platser i Skandinavien. Sedan kan du utan större bekymmer snegla på Bayeux-tapeten, den typen av ringbrynjor och långsköldar verkar bli något av norm under 1000-talets sista årtionden. Naturligtvis användes även rundsköldar långt fram under medeltid - det hela avgörs av var i samhället du vill göra ditt nerslag.
Huruvida Grand Polish-hjälmar o.dyrl. florerade på skandinaviska halvön är svårt att säga - inga fynd finns som tyder på det, däremot har du flera runstensbilder som skulle kunna tolkas som hjälmar av "vanlig" västlig modell.

Så kika på [url="http://www.chez.com/cazaux/images/medieval/lewis-warders.jpg"]Lewis-pjäserna[/url], [url="http://hastings1066.com/"]tapeten[/url] och runstenar (sök runt och du skall finna...) så får du, om inte en god, så i vart fall mindre suddig bild av det rådande rustningsläget under sent 1000-tal

/N B
Ny Björn

Inläggav Djingis Khan » 13 juni 2004, 18:42

Över huvut taget hade man inte rustningar alls under den här tiden, om man inte räknar ringpansar som rustning förstås. Jag kan tänka mig att figurerna på Bayeux-tapeten represtenrar nordvästeuropeiska krigare ganska bra

/Mikael
Djingis Khan

Inläggav Raymund » 13 juni 2004, 18:50

Den norska Baldishol-tapeten, som är daterad till ca 1040-1190, visar en riddare mycket snarlik de på Bayeux-tapeten. Skillnaden är att på den norska tapeten har riddaren fullånga ärmar på ringbrynjan. Se den här tråden för mer info: http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=961

/R
Raymund

Inläggav Eric Hejdström » 13 juni 2004, 20:19

Tänkte faktiskt mest på hjälm. Brynja har jag redan, snart både en kortärmad och en långärmad. Hur pass utvecklade var rustningar och hjälmar i Byzans med omgivningar vid den här tiden? Man tycker ju att någon långtresande viking borde ha stött på deras rustningstyper vid den tiden, likaså de rusiska kulturernas utrustning. Jag tar tacksamt emot information om sydeuropeiska och östeuropeiska hjälmar mm. Hur var kontakterna med persien och liknande områden? Korsfararna gav sig ju av i början av 1100-talet, kan det tänkas att det varit folk där nere innan som tagir med sig "souvernirer" hem?
Tack för alla svar!

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Djingis Khan » 13 juni 2004, 20:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Tänkte faktiskt mest på hjälm. Brynja har jag redan, snart både en kortärmad och en långärmad. Hur pass utvecklade var rustningar och hjälmar i Byzans med omgivningar vid den här tiden? Man tycker ju att någon långtresande viking borde ha stött på deras rustningstyper vid den tiden, likaså de rusiska kulturernas utrustning. Jag tar tacksamt emot information om sydeuropeiska och östeuropeiska hjälmar mm. Hur var kontakterna med persien och liknande områden? Korsfararna gav sig ju av i början av 1100-talet, kan det tänkas att det varit folk där nere innan som tagir med sig "souvernirer" hem?
Tack för alla svar!

/Eric
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo det är ju intressant, det vore ju inte omöjligt för en skandinavier under 1100-talet att bära en orientalisk hjälm, även om det torde ha varit ovanligt. Men dessa hjälmar var knappast mer utvecklade än de som fanns i väst vid samma tid. Själv har jag en förenklad "Wenceslaus-hjälm" som egentligen härrör från 900-talets Polen, men den är riktigt lik de konformade hjälmar som normanderna använde (ofta brukar man saluföra "Wenceslaushjälmar" som "Normandisk hjälm")

Min hjälm:

http://www.magickcauldron.com/images/he ... m-8122.jpg

/Mikael
Djingis Khan

Inläggav Eric Hejdström » 14 juni 2004, 20:43

Nu har jag påbörjat bygget av min hjälm. Eftersom jag för tillfället inte har någon tillgång till svets så ville jag hålla mig till en modell som inte kräver stora släta ytor utan som går bra att nita ihop. Det blir en spangenhjälm med "glasögon". Annars så har jag hittat många olika orientaliska hjälmar från perioderna 400-900 och mellan 1400-1650. Men vad fanns där emellan?
Det finns ju ganska intressanta rustningar där man kombinerat plåtremsor men ringbrynja. Det känns som om det borde kunnat finnas sådana här uppe i norden med tanke på vikingarnas kontakter med ryssland. Jag känner dock inte till några fynd som tyder på det, men å andra sidan så byggde man ju om gamla rustningar till nytt mode så det kanske är därför det inte finns nåt bevarat.
Eric Hejdström

Inläggav Raymund » 14 juni 2004, 21:10

Steven Lowe har gjort en hel del byzantiska hjälmar från perioden, du hittar dem här:
http://www.geocities.com/egfrothos/MyHelmets.html
Kolla även in Tim Dawsons sida:
http://www-personal.une.edu.au/~tdawson ... rmour.html

Sedan så finns det en hel del ryska fynd från perioden man kan influeras av, se tex:
http://www.xenophongi.org/rushistory/me ... /parti.htm
http://sersem97.valuehost.ru/others/arm ... index.html
http://www.geocities.com/kaganate/helmDB/

/R
Raymund

Inläggav Djingis Khan » 14 juni 2004, 21:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Det finns ju ganska intressanta rustningar där man kombinerat plåtremsor men ringbrynja. Det känns som om det borde kunnat finnas sådana här uppe i norden med tanke på vikingarnas kontakter med ryssland. Jag känner dock inte till några fynd som tyder på det, men å andra sidan så byggde man ju om gamla rustningar till nytt mode så det kanske är därför det inte finns nåt bevarat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som du beskriver ryska 1500-talsharnesk - kolontar, yushman och bakhteretz. Häftiga rustningar absolut, men tyvärr är de ju från ett långt yngre datum än vikingatiden...

/Mikael
Djingis Khan

Inläggav Sigfuss » 15 juni 2004, 08:34

Hej Erik, kul att se att du är i byggartagen igen!

Jag tycker ju också att det borde finnas en hel del utrustning från det byzantinska riket i norden, de som tjänade i väringagardet måste ju ha fått med sig en hel del med rustningar och svärd och annat.
Finns det förresten något dokumenterat om vad dessa väringar stred i för utrustning? Använde dom sin medhavda nordiska rustning eller blev dom utrustade av den byzantinska kejsaren?

Rustning förresten? Något släktskap med rus och ruser?
Sigfuss

Inläggav Johan Käll » 15 juni 2004, 10:04

Att ha 'glasögon' eller okbågar som andra kallar dem är nog ur modet på 1100-tal, den börjar väl falla ifrån kraftigt redan innan 1000-talet. En vanlig näsbärga är nog bättre i tiden, om man inte vill ha en ful, platt-toppad, korstågshistoria på skallen, de var väl på modet då, helst under brynjehuvan...

Rustning har nog ingen släktskap alls med ruser, förutom att de hade sådana ibland.
Johan Käll

Inläggav Ny Björn » 15 juni 2004, 10:40

Från [url=""]SAOB[/url], uppslagsord "rus":

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">ETYMOLOGI: [av fry. rus', ss. koll. beteckning för ruser (o. senare beteckning för Kiev-området o. till sist för Ryssland); arab. rüs,
om ruser; sannol, av ett östersjöfinskt rotsi (varav fi. Ruotsi, Sverige, ruotsi, svenska folket; jfr ROKAROTSI), möjl. av en äldre form av fsv. roþer, rodd (se RODD), i så fall sannol. använt ss. koll beteckning för (deltagare i) sjötåg från Svealand österut (se SEKBO i ANF 73: 187 ff. 1958 o. jfr EHJÄRNE i NoB 1947, s. 28 ff.). <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Alltså snarast "<i>person/-er från Östsverige</i>". När dessa flyttade österut tog de med sig namnet till rus-land.
Rustning kommer inte av samma stam utan hör ihop med termen "utrusta", att vara rustad/ha rustning är alltså snarast att vara försedd med ändamålsenlig utrustning för, i detta fall, strid.

I Mats G Larssons "<b>Väringar : nordbor hos kejsaren i Miklagård</b>" (Stockholm, 1991) hittar du mycket matnyttigt om väringagardet (den ingår även i sammlingsvolymen "<b>Vikingar i österled : en samlingsutgåva</b>" av samme författare). Sedan har du naturligtvis australiska [url="http://www.geocities.com/nvgincweb/"]New Varangian Guard[/url] - ett mycket trevlig, seröst och stort re-enactmentsällskap i Oz (huvudsakligen).

/N B
Ny Björn

Inläggav Sigfuss » 1 juli 2004, 14:28

Björn >> ah, misstänkte nog att det förhöll sig på det sättet, ville bara kolla... Boken väringr har jag redan, riktigt intressant bok måste jag säga, och så var det ju vacker också ;-)
Sigfuss

Inläggav Eric Hejdström » 13 juli 2004, 16:04

Nu är jag hemma igen efter ett synnerligen regning event. Men hjälmen blev färdig i alla fall och jag skall försöka få upp en bild på den så fort som jag har tillgång till digitalkameran igen. Det blev en rundtoppig hjälm med okbågar. Flörvisso lite gammalmodig för tidigt 1100-tal, men det var inte så viktigt. Den blev snygg iaf :)
Eric Hejdström

Återgå till Rustningar