Idag var jag på en loppis här i Falun och fick då syn på en svensk militärhjälm, en äldre variant runt 1940 kanske?. Schysst skick, 40 kr skoj att att ha. Den är grön med lite rost. Har historisk korrekt läderstoppning, fast med små tagelkuddar under lädret som gör att hjälmen liksom ligger uppepå mitt huvud. Bilder finns här:
http://pg.photos.yahoo.com/ph/drothemsh ... 87&.src=ph
Eftersom jag inte spenderat jättemkt pengar på den så slogs jag av tanken att göra om den till en medeltidshjälm av något slag. Jag har funderat lite om man skulle göra rejäla ingrepp eller om man ska göra mindre. Det borde bli någon slags kittelhatt av något slag.
Tänkte att detta skulle bli ett intresant projekt. Jag har några förslag på åtgärder som tex:
1. Ta ur stoppningen (som sitter fast med påsnitliknande nitar.
2. Slipa bort färgen till metalfinish eller svartbränna/måla den efter slipning
3. Byta spännen och nita fast stoppningen med mässingsnit.
4. En gryta kanske [:D]
Svårare grejjer:
1. Knacka en ås över hjälmen
2. Knacka ut brettet och göra det mer markerat och ev sätta ditt ett större brette som en typisk Chapel-de-fer (plåthattt typ)
3. Lägga metallbeslag över hjälmklockan och runt, samt fixa till formen lite som en normand/spangenhelm
Är det någon som har några kreativa förslag? Bilder eller liknande så är det välkommet!
/Anders