av Todd » 15 maj 2006, 15:09
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mjödbjörn</i>
Finns det några fynd av sådana Gambesonger från vikingatid ??
Frågar då jag har en ringbrynja på gång, men inte har klart för mig vad jag ska ha under.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej inte vad jag känner till. Det finns extremt knapphändiga fynd avseende textila rustningar överhuvudtaget. Tyg håller sig som sagt inte i jorden genom århundranden.
Däremot är första ref. som man finner inom konsten är ett par Skytiska ryttare från 400 talet f.kr. I europa anses tyg rustning (gambeson,aketon,sarrock etc.) ha varit fattigmans rustning, de första spår man har funnit är från 900talet men man antar att rustnings typen har funnits längre än så. Tyg rustningar återfanns tex inom det Romerska imperiet (tex under en lorica hamata, finns även ensamt i gladiator rusningar). Vidare så ökar tygrustningen i populäritet under 1000 talet i takt med brukandet av brynja.
Inom konsten i Europa är vad jag känner till de tidigaste ref. Erövningen av Jerusalem. tidigt 1200tal ,Maciejowski bibeln ca 1250. På Bayeux tapeten återfinns textila plagg med påsydda ringar, det är dock svårt att tolka vad detta egentligen föreställer, samt även Kurzes.
Textila rustningar burna under eller över brynja omnämns i bla,Kungens Spegel (Norge ca1250) samt av Giraldus Cambrensis 1171 när han beskriver en dansk vikinga attack i wales.
Mvh Todd