<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>
Ok lite konstruktiva funderingar kring handkar. Det dåliga med hansken som du la upp en bild på är att den inte skyddar leden, vilket generellt är ett problem att göra. Förstärkningarna ligger bara över själva benen, de stela bitarna. Det är ju iofs bättre att ha något skydd än inget, men jag kan själv tycka att lederna borde vara minst lika viktiga att skydda.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tror att modellen ovan går att förlänga så att kragen ligger över handleden också. Det är annars ett av problemen med fightinghandskar att ge adekvat skydd men inte förhindra rörelsefriheten. En lång krage som stärker upp handleden och skyddar runt om brukar bli bökig att få över armbågsskydd och annat samt låsa handleden. Jag har alltid byggt med krage så den täcker just vristen men det brukar vara knepigt att få det helt bra.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det enda sättet jag kan se för att lyckas med detta är att antingen göra ett fjällsystem eller lägga en hel bit över leder och allt. Kör man helbitstekniken blir handskarna väldigt stela, då ovansidan blir tjock och ostretchig. Man kommer nog ganska snabbt närma sig en kendohandske, vilket ger bra skydd, men kanske ser lite klumpig ut. Klumpigheten ligger i att man inte kan öppna handen särskilt mycket, greppet är inget problem (då man självklart syr handskarna i stängt läge). Tror även att man utan problem borde kunna hålla en sköld med ett par, men, men...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Precis som du säger så blir det väldigt stelt med en hel bit. Fjällsystemet är mer flexibelt och rörligt men har nackdelen att det istället kan bli väldigt mycket jobb samt tjockt och otympligt. Jag har letat som tusan här hemma men mina mark 3-handskar med fjäll verkar vara på villovägar, kan vara utlånade. Om jag hittar dem så ska jag lägga upp en bild. Kommer ihåg att det var ett jäkla jobb att få till det och resultatet var sådär...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Började påväg till skolan idag fundera på om man inte skulle kunna sy sig motsvarande ett par fingrade plåthandksar fast i läder. Alltså man syr på ett fjällpansar i läder. Man utgår från typ den skissen som postades här över, men låter de övre bitarna gå ut över lederna (fast syr bara fast dem som på originalskissen)? Vad tror ni? Kanske inte historiskt, men skulle det funka bra? Fast denna teknik kanske redan är testad, om man studerar första posten. Nån som har bilder på sånna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Som sagt, TTIUWP.
Att sy historiska handskar tror jag blir omöjligt då det inte finns några handskar bevarade från vikingatid. De finns väl ett gäng norrmän som kör medeltid och använder plåthandskar som sig bör men jag tycker att de är tunga att slåss med. Brukar räcka med svärd i handen en heldag för att man ska vara mör i armmusklerna utan att lägga till ett kilo till. För kortare träningar, huscarl och liknande är det säkert kanon.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Edvin, kan du sammanfatta dina erfarenheter av olika modeller, då du verkar testat ett par olika. Varje modell måste kju ha för och nackdelar och kan man inte destillera ut bara fördelarna genom att kombinera modeller, så måste man ju kunna sluta sig till vad som passar en bäst. Tror nämligen att folk tänker/tycker lite olika på vad de kan offra för att vinna annat. Vår fiolspelande vän kankse är berädd att offra rörlighet och komfort för att va på den säkra sidan, medan någon annan, likt jag än så långe, offrar skydd för rörlighet och komfort.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om man först grovt delar in det så finns det tre kategorier:
x Hemmbyggda handskar (det vanligaste, påsytt läder på grov handske)
x Custombeställningar (går att beställa från någon som är bra på läderhantverk, finns ett par i vår förening som har beställt av Carina)
x Köpehandskar (SCA, plåthandskar)
Customgrejer går säkert att få till bra om man har tid att prata igenom sina behov och har en tusenlapp att lägga ut. Carinas är i alla fall väldigt mycket snyggare än det man kan göra hemma och det är ju inte en helt fel.
Köpehandskar går ju bort om man inte leker medeltid eller slåss länge.
Nedan är ett par exempel på hemmabyggda handskar så man kan bilda sig en uppfattning ungefär hur det kan se ut. Handsken längst ner tillhör en norsk herre om jag inte misstar mig, tycker att den verkar himla trevlig men jag är lite osäker på konstruktionen. Har för mig att den var härdat också men det var ett tag sedan jag tittade på den så jag kan missta mig.