Ringbrynja eller inte

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Ringbrynja eller inte

Inläggav Lord_Nelle » 20 maj 2007, 21:35

Jag håller på att försöka återskapa en riddare från ca 1350. Vad jag har läst och sett i avbildningar är att riddarna började använda mer och mer "Plåt" under den tiden. De utgick ifrån den tidigare heltäckande ringbrynjan och förstärkte med plåt. Jag har en coat of plates men jag undrar över armarna. Jag försökte ett tag med armskenor i stål, men det kändes inte rätt. Sedan har jag sett bilder på riddare med splintade ärmar. En buckla för armbågen och sedan splint på över och underarm. Skitsnyggt, så jag har satt igång och bygga ett par.

Min fråga är: Användes ringbrynjan under splintade ärmar? Användes ringbrynjan under ärmar överhuvudtaget? var det detsamma på benen?
Lord_Nelle

Inläggav Raymund » 21 maj 2007, 07:24

Jo det är ringbrynja på armar och ben som gäller 1350, det enda som du kan skippa är eventuellt ringbrynjan på underärmarna, det finns en del effigyer där underarmsskyddet sitter innanför en brynja som slutar vid armbågen. Eventuellt så kan det röra sig om lösa ringbrynjeärmar under eller kanske dubbla brynjor...

/R
Raymund

Inläggav Månia » 26 maj 2007, 12:01

Raymund: Har du några bilder? Manesse finns ju, men den är lite tidigare...
Månia

Inläggav Raymund » 28 maj 2007, 09:31

Manesse är 1305-1340 så den funkar nästan...
Tyvärr så har ju Gothic Eye försvunnit men kolla in denna tråd på AA:
http://forums.armourarchive.org/phpBB2/ ... hp?t=72772

/R
Raymund

Återgå till Rustningar