***flyttade inlägg***
hellhager
Posted - 18 Apr 2004 : 22:51:16
Jag håller på med Vikinga reenactment.
Jag väljer bucklare för att kunna vara mera "rörligare".
Grejen är att jag använder även pilbåge, när fienden närmar sig så att man inte längre kan använda båge så måste man dra sitt vapen. (Svärd och bucklare)
Jag läste att de Engelska långbåge skyttarna använde bucklare som de spände fast i sitt bälte.
Var kan man få tag på ett sådant?
Visst, man kan använda ett bälte som man spänner fast i handtaget, men då tar det för långt tid att beväpna sig.
Vet någon var man kan köpa eller hur man kan göra en autentisk hållare till sin bucklare?
Jag är tacksam för svar![:D]
Peter
Posted - 19 Apr 2004 : 09:25:41
Rätta mig någon om jag har fel, men jag har fått för mig att bucklare inte används under vikingatiden direkt...
Och hur länge tänkte du vänta på de anstormande ryttarna? Det är borde vara en lätt match att fixa fram svärd och bucklare i god tid, även om de sitter i bältet - knyt fast den, med någon form av dragknut som lätt kan lösas upp.
Raymund
Posted - 19 Apr 2004 : 10:12:26
Jag har sett två (moderna) varianter av hur man bär sin bucklare, det ena är ett enkelt "clip" som man hakar i bältet (se tex Craig Nadlers sida:
http://www.eskimo.com/~cwn/buckler.html ) eller helt enkelt en läderögla fastsatt i handtaget som man sedan trär över svärdsknoppen.
Men bucklare är som sagt nog lite fel för vikingar, se ovan.
/R
hellhager
Posted - 19 Apr 2004 : 19:56:25
Jag tackar för era svar, jag tror jag väljer ett "clip" som du sade.
Detta "ser" mer autentiskt ut.
Fanns inte bucklare på vikingatiden, oj![V]
Jag vet bara att mina lärare använder bucklare, då jag gjort samma sak. Ajaj, nu är jag i en knepig situation.
Fanns det inte ens små sköldar?
Jag får väl ta ett snack med mina tränare.
Om inte annat går bucklaren att använda när man "strider i Huskarl".
Tackar för svar!
MVH: Hellhager
***slut på flyttade inlägg***