Vart kan man köpa hållbara mungigor?

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Vart kan man köpa hållbara mungigor?

Inläggav Djingis Khan » 1 augusti 2003, 09:08

Jag har på kort tid haft sönder två mungigor (såna för 25 spänn) och nu undrar jag vart man kan köpa speldugliga instrument som håller bättre?
Tack på förhand!

/DK Micke
Djingis Khan

Inläggav Vix Hq » 1 augusti 2003, 09:40

De mungigor jag har köpt i musikaffärer har hållit väldigt bra...jag har en som är över 10 år gammal och fortfarande hel. En ordentlig musikaffär <i>borde</i> väl förhoppningsvis sälja riktiga instrument (annars borde man ju kunna klaga - "Jag köpte ett instrument, inte en leksak!" - hos dem, till skillnad om man köper en på en marknad eller ett museum? [;)])

Men jag antar att de riktiga musikerna här omkring har ett bättre svar!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Djingis Khan » 4 augusti 2003, 21:02

Okey tack så hemskt mycket [8D], men du känner inte till ngn sajt?
MvH
/DK M
Djingis Khan

Inläggav Vix Hq » 4 augusti 2003, 23:21

Tyvärr inte... Min hållbara gamla mungiga köpte jag hos RMs musik i Karlskrona, men det gör ju ingen glad egentligen [;)]. Tror inte ens de existerar nu. Vi får väl hoppas att någon musiker kikar förbi här förr eller senare!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sara Lundström » 5 augusti 2003, 00:31

Gå in på en bra musikaffär (sådan som säljer instrument), och förklara hur gigorna gått sönder. De kan garanterat hjälpa dig hitta en bättre. De är experter på instrument, lix.
Sara Lundström

Inläggav Hilda » 10 augusti 2003, 19:08

För många år sedan köpte jag en ypperlig handsmidd mungiga från Norge av folkmusikföretaget Rotspel. Dyr som attan men med ett helt annat schwung än 25-kronorsvarianterna. Den höll ända tills jag reste mig från en fikastund med mungigan hängande runt halsen och fläppen fastnade i bordet och gick av. Numera låter den lite konstigt och har bytt tonart...Rotspel har en hemsida tror jag men jag har inte adressen. De säljer skivor och instrument m.m. och brukar finnas på folkmusikfestivaler och stämmor.
Kram
Hilda
Hilda

Inläggav Djingis Khan » 10 augusti 2003, 20:12

hmmm, jag gick in på Rotspels hemsida men de verkar bara sälja skivor (flummiga skivor till på köpet)

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Hilda » 11 augusti 2003, 18:05

Synd! De kanske har minskat på sortimentet... :(
Hilda

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 12 augusti 2003, 23:47

Gå in på http://www.munnharpe.no/default.stm så hittar du en hel sida om mungigor. Där finns också adresser till flera bra norska munnharpesmeder. Själv vill jag varna lite för Bjørgulv Straume, han kan vara bra, men ojämn, själv har jag en munnharpa av honom som jag inte är så nöjd med. Har för mig att jag har sett och provat en av Nesland som var jättebra.

Rotspel är tyvärr rätt så opålitliga. Har själv försökt köpa en mungiga av dem när de hade butik i stockholm. Utan framgång...

Om man vill ha lite billigare mungigor så köpte jag en gång en i en msuikaffär i Göteborg på Sprängkullsgatan som var gjord i Ungern, bra ljud, men inte i den nordiska stilen. Den gick dock sönder efter ett par tre år.

Tänk också på att mungigor håller bättre om man slår tungan inåt istället för utåt.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Djingis Khan » 23 augusti 2003, 20:56

Intressant, men hur ska man spela mer för att inte ha sönder dom? Misstänker att jag gör en hel del fel...

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 24 augusti 2003, 18:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Intressant, men hur ska man spela mer för att inte ha sönder dom? Misstänker att jag gör en hel del fel...

/DK M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lite mungige-teknik:

Det vanligaste (om du är vänsterhänt, vänd på anvisningarna) är att hålla mungigan i vänster hand, stadigt, men utan att vidröra tungan på gigan. Sedan låter du skänklarna på mungigan vila mot framtänderna, utan att bita! Tryck dem bara lätt mot tänderna. Se till att inte heller tänderna eller din egen tunga vidrör gigans tunga. Sedan slår du med höger pek- eller långfinger på den delen av tungan som är vinkelrätt böjd. Slår man inåt så minimerar man risken att göra sig själv illa, och det är inte heller lika stor påfrestning på tungans infästning. Ljudeffekter, olika toner etc åstadkommer man genom att ändra tungans position (ungeför som när man visslar) och munhålans form, samt med hjälp av andningen. Mer ljud blir det om man är öppen i svalget medan man spelar (lite svårt att beskriva i ord...)

Om någon har fler tips, så är också jag intresserad... [:)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Wobbeke » 25 oktober 2003, 18:18

Jag var en sväng förbi hos Fredmans musik i Vingåker och där sålde de olika sorters mungigor. sök på fredmans musik på altavista så hittar du deras hemsida. de har också enhandsflöjter och massa andra blåsintrument. de har en del medeltidsinstrument...
ha det
Wobbeke

Inläggav Gunnar » 9 februari 2004, 22:29

Hållbarheten tycks, i min erfarenhet, ligga främst i att man spelar "baklänges" dvs slår tungan (mungigans alltså...) framifrån och bakåt. Då håller de bäst.
Om du har en lite dyrare variant så har dessa ofta även kilade tungor som är utbytbara. Fast dåär priset lite högre, ofta upp emot 1000-lappen. Men det är en god investering; Du får en riktigt bra giga som kan gå i arv. Fast å andra sidan så kommer du nog vilja ha flera i olika tonarter.....
De bästa är, som sagts tidigare, norska. Men de är även dyra. Billigare gigor, fast även de med utmärkt kvalitet (och flertalet tonarter) tillverkas även i Bulgarien.
Annars är det bara att börja bygga själv.... (och de kan ju se ut på många olika sätt - i min samling finns gigor jag inte trodde att fanns: "Tandemgigor", platta, i trä etc).
Lycka till....
Gunnar

Återgå till Historisk musik och dans