Vet inte om den här funderingen passar under denna rubrik men jag kunde inte hitta någon bättre rubrik att lägga den under...
Sedan flera år har jag haft tankar på att bygga ett eget instrument (företrädesvis då medeltida) och eftersom jag tycker om flöjtens klara toner och instrumentets enkelhet har jag fastnat för just detta. Jag skulle kort sagt vilja försöka mig på att scratchbygga en medeltida flöjt.
Sagt och gjort.
För att bilda mig en uppfattning om vilka typer av flöjter som var i användning under vikingatid/medeltid (ca år 800 - 1500) och vilka typer man eventuellt skulle kunna klara av att bygga utan att riskera alltför kraftigt håravfall och mental härdsmälta började jag leta information. Det gick inte bra.
Efter att ha dammsugit Internet och bibliotek efter byggbeskrivningar och information om olika flöjttyper kunde jag konstatera att jag inte kommit fram till något alls. Det fanns kort sagt ingen info över huvud taget. Det som fanns var länkar till butiker och tillverkare där man kunde KÖPA flöjter men jag var ju mer inne på att bygga en på egen hand.
Så, vad göra?