[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Musikinstrument

Musikinstrument

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Musikinstrument

Inläggav chili » 12 juli 2003, 23:38

Vet inte om den här funderingen passar under denna rubrik men jag kunde inte hitta någon bättre rubrik att lägga den under...

Sedan flera år har jag haft tankar på att bygga ett eget instrument (företrädesvis då medeltida) och eftersom jag tycker om flöjtens klara toner och instrumentets enkelhet har jag fastnat för just detta. Jag skulle kort sagt vilja försöka mig på att scratchbygga en medeltida flöjt.

Sagt och gjort.

För att bilda mig en uppfattning om vilka typer av flöjter som var i användning under vikingatid/medeltid (ca år 800 - 1500) och vilka typer man eventuellt skulle kunna klara av att bygga utan att riskera alltför kraftigt håravfall och mental härdsmälta började jag leta information. Det gick inte bra.

Efter att ha dammsugit Internet och bibliotek efter byggbeskrivningar och information om olika flöjttyper kunde jag konstatera att jag inte kommit fram till något alls. Det fanns kort sagt ingen info över huvud taget. Det som fanns var länkar till butiker och tillverkare där man kunde KÖPA flöjter men jag var ju mer inne på att bygga en på egen hand.

Så, vad göra?
chili

Inläggav Angus Maciomhair » 13 juli 2003, 05:05

Av vad jag minns från kursen i benflöjter under Medeltidsveckan '97 så finns det ett antal fynd av just benflöjter (i varierande skick) från främst medeltid (minns inte några årtal). Hur många hål det var etc. varierade beroende på benets längd men i regel var det färre hål än vad vi är vana att se på en flöjt i dagens läge, de var även kortare än dagens benflöjter pga. att grisarna avlats till större storlek genom åren. Jag vet dock inte hur det är med gutefåret i storleksfrågan då kontra nu.

Kursledaren minns jag inte efternamnet på, han hette Pelle i förnamn.
Vilka källor han hade är även det förlorat i dimmorna, där får man för att man inte gjorde anteckningar, jag kan inte ens minnas om han gick in närmare på det. Prova att kontakta Medeltidsveckans kansli och hör om de har gamla uppgifter arkiverade så kanske du kan få tag på honom den vägen och luska fram något.

Ha det...
/Angus, som känner sig [}:)] så glömsk just nu.
Angus Maciomhair

Inläggav Vix Hq » 13 juli 2003, 16:23

Här är en liten artikel som är värd att kolla upp när det gäller gamla flöjter, artikeln tar upp något som kan vara en del av en flöjt från 1500 år f Kr:

Lund, Cajsa, 1979. "Nordens äldsta spaltflöjt", i Fornvännen 74 (1979).

Blockflöjten är en sorts spaltflöjt, den också. Det finns även en del referenser till böcker/artiklar om medeltida flöjter i den här artikeln, de flesta verkar dock vara på tyska. Cajsa Lund är något så trevligt som musikarkeolog om jag inte är helt fel ute. Hon kan ha skrivit fler saker.

Sedan har man ju hittat ett par flöjtliknande saker i Birka också, någon som fungerar efter principen panflöjt, om jag minns rätt, och så någon liten sak i ben med tre (?) hål. Kan vara en idé att rota efter Birkaböcker, med andra ord.

Kan också vara en idé att ta kontakt med Musikmuseet i Stockholm (), de borde kunna hjälpa till också.

/Vix, som älskar flöjter, spelar hellre än bra, och också skulle vilja göra en egen flöjt (har hittills bara gjort lerflöjter...)
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 14 juli 2003, 19:51

Efter lite rotande bland mina papper fick jag fram adressen till Bengt Edqvist, som gör benflöjter (är dessutom morbror till en av mina kompisar, visade det sig). Han kanske kan vara behjälplig.

<font size="1">[jag har tagit bort Bengts adress nu, den har legat på nätet länge nog... Om någon vill ha den, mejla mig! /Vix]</font id="size1">

Han lär också ha skrivit en uppsats med titeln "GUD:s benflöjt? Om några benflöjter från det medeltida Jönköping", som åtminstone jag tänkte försöka jaga fatt i när höstterminen börjar... Borde vara skriven vid musik- och filmvetenskapliga instutitionen vid Gbg universitet...men jag är inte säker.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav UrsusRex » 17 juli 2003, 15:14

Bor du i STHLM så kan du vara med och bygga alla möjliga instrument. Från flöjter till säckpipor hos SCA-holmrike.

Killen som har hand om hantverket heter Robban och han bygger själv instrument och är säkert villig att hjälpa. Innan sommarn ville han starta kurs i just instrumentbygge men intresset var svalt. Men han hjälper nog gärna till under hantverksmåndagarna! Bor du inte i STHLM så kanske han kan ge dig tips och ideér om bygge och litteratur?

Det enda som kostar är ditt eget material och stugpeng 20kr (beroende hur brett samvete du har och vill betala medlemsavgift eller ej)

/B

Robbans SCA namn och nummer: Lord Arthur de Pennebrygg
Tel: 070-255 23 71
e-post: slainte at spray.se

Hans nummer ligger ute på holmrikes hemsida så jag antar att det är OK att lämna ut dom här.
UrsusRex

Inläggav chili » 18 juli 2003, 17:45

Hejsan!

Angus Maciomhair: Ajdå, men det är mänskligt att vara glömsk vet du. Att anteckna har aldrig varit min starka sida heller och det får man äta upp efteråt ibland [:)]

Tack i alla fall för tipset om benflöjter. Alltid något att utgå ifrån!

Vix Hq: Hmmm... har försökt att spåra upp den där artikeln (Lund, Cajsa, 1979. "Nordens äldsta spaltflöjt", i Fornvännen 74 1979) men inte lyckats ännu. Dessutom, om innehållet är så som titeln antyder, så handlar den ju om flöjter som är mycket äldre än medeltid. Eller..? Dessutom kommer jag ha lite problem med referenserna (jag inser nu att jag nog inte borde ha hoppat av tyskan i gymnasiet).[V]

Tack för tipsen om "panflöjtsliknande flöjter" och trehålsflöjter, förresten! Ska försöka kolla upp detta närmare.

Birkaböcker ska jag titta i när jag kommer till biblioteket nästa gång (om ca tre veckor). Musikmuseet och Bengt Edqvist har jag nu kontaktat via e-post. Får se om det ger något.

... Och visst har du rätt i det där om flöjter, att de är underbara instrument. Jag känner en kille som spelar gitarr (främst visor) och har många gånger tänkt på vilken stämning det skulle bli om man kunde kompa honom på flöjt. Eller köra med flöjt och sång utan något annat. Det kunde bli rätt bra (förutsatt att man kunde spela) [:I]

Ser att du också haft tankar på att göra en "riktig" flöjt så vi kanske skulle slå våra kloka huvuden ihop... Vad säger du?

UrsusRex: Tyvärr bor jag inte i STHLM utan ungefär 30 mil därifrån, i det fagra Hälsingland, men förutom det så lät det som ett jättebra tips.

Ska dock kolla upp med Robban och se vad det kan ge. Tackar för tipset!

MVH:

// Tobbe (som skulle vilja spela men inte har någon flöjt och som efter mycket svärande en gång för länge sedan lyckades göra en sälgpipa).
chili

Inläggav Vix Hq » 19 juli 2003, 18:07

Jag kollade upp Cajsa Lunds artikel lite närmre och den tog mycket riktigt inte upp så mycket om senare tiders flöjter, även om den drog paralleller till vikingtida fynd (Birkaflöjten, som tydligen bara 2 hål och tre flöjter från Hedeby, med 2 och 4 hål.) 1979 när den skrevs var dessa 4 de enda <i>säkra </i>flöjtfynden i Norden. Det borde ju ha dykt upp nåt mer sedan dess... Vad som var hyfsat användbart i artikeln är de teckningar på hur spalten görs på flöjten, så man får ljud i den. Lund skriver också att med hjälp av lite vax kan man göra en fungerande pipa av t ex ett nålhus också (praktiskt; när man tröttnat på att sy dumpar man nålarna, tar vaxet som man använt till tråden och formar om det lite och vips! så har man en pipa att tuta i[:D]!)

Gissa om jag också ångrar att jag skippade tyskan; hur många eländiga arkeologiböcker är inte skrivna på tyska?! Kunde de inte talat om det när man skulle välja bort kurser [;)]?

Jag skulle vilja göra en "riktig" träflöjt, men jag undrar om det går hemma i lägenheten... Man behöver nästan en svarv och en borr-rigg för att det ska bli nåt, har jag fått för mig. Jag ska höra med min instrumentbyggarlärare när kursen börjar igen om han vet nåt om flöjter. Sedan har jag två stycken spilåpipor som är gjorda av en Lars-Erik i Evertsberg, jag vill minnas att det fanns en intervju med honom i Hemslöjden där han visade hur han gjorde sina flöjter. Jag ska ta en djupdykning bland papprena och se om jag kan hitta den!

Jag har gjort en hel del occarina-liknande lerflöjter (inte lergökar alltså), men det vore kul att veta om det finns några historiska referenser för sådana över huvud taget. Konstruktionen för att få ljud i dem är annars densamma som för de trä- och benflöjter jag sett, vilket gör att jag hoppas att det inte är ett helt omöjligt projekt för mig att göra en riktigt flöjt någon dag. Fördelen med lera är dock att man lätt kan knöla ihop flöjten och börja om om det inte blir ljud i den...

/Vix, som kommer att vidarebefodra allt hon lyckas skrapa fram om flöjttilverkning. Och vill bygga en irländsk harpa också, när den sneda fiddlan hon håller på med är färdig. Inte för att hon kan spela på någotdera instrument... Hon borde kanske begränsa sig[}:)]? Nah...
Vix Hq

Inläggav chili » 20 juli 2003, 15:52

Ska försöka fortsätta spåra Cajsa Lunds artikel när jag får tid. Möjligen att biblioteket kan fixa fram den på något sätt... Får se...

Känner igen problemet med tyskan... Massor av intressanta böcker är skrivna på tyska så nu får man verkligen äta upp att man hoppade av. Det är lätt att vara efterklok. [|)]

Ja, att göra en riktig träflöjt var också min första tanke när jag kom på idén att bygga mig en flöjt men även jag insåg att man då bör ha maskiner i form av borr och svarv tillgängliga. Tyvärr tillåter inte hyresvärlden att jag bygger om lägenheten till en snickeriverkstad och därför lades träflöjtplanerna på is. Men jag hoppas att de någon gång ska gå att genomföra. Särskilt eftersom en träflöjt är mer hållbar och robust än andra material.

Tyvärr vet jag inte mycket om occarina-flöjter (okej, jag vet inget alls om occarina-flöjter) men en spilå-pipa kanske kunde vara en idé... Men det är klart... Då måste jag ändå ha en svarv och ett borrstativ. Illa det.

// Tobbe (som även han skulle vilja bygga något mer avancerat instrument men bestämt sig för att börja med en flöjt som han inte kan spela på men är en obotlig optimist som tror att spelandet kommer av sig själv bara han får flöjten klar).
chili

Inläggav BadMotorFinger » 21 juli 2003, 00:59

Hej hej!

Jag svarade dig på en annan tråd angående Hantverkscirkel sen såg jag att du skrivit om flöjter. Musica Faxe från Söderhamn som jag är medlem i råkar vara en flöjtensamble så hjälp finns på ganska nära håll [:)] Våra instrument är inte 100% historiskt korrekta eftersom vi mer koncentrerar oss på musiken, men vår ledare Gunilla Häggbom vet ganska mycket om just flöjter så att ta kontakt med henne kan vara ett tips. Om inte annat så borde hon känna till instrumentbyggare som kan ge dig tips.

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav Arild Krake » 22 juli 2003, 19:07

Man har hittat en komplett vikingatida panflöjt i Jork. Ritning på denna finns i boken "En vikingemarknedsplads" en trevlig pedagogisk Dansk bok för skolor som vill använda levandepedagogik i sin historieundervisning.

Flöjten har fem spelhål. Man kan köpa färdiga kopior av Börs Anders för ca 100:-.

Ludvig (nyligen hemkommen från Hantverkslägret)
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 22 juli 2003, 20:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Man har hittat en komplett vikingatida panflöjt i Jork. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ah! Det var där jag fick den ifrån, inte Birka!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Karin » 23 juli 2003, 17:14

På hantverkslägret lärde jag känna en mycket trevlig säckpipemakare från Göteborg. Om någon vill ha hans telefonnummer kan jag fråga om jag får ge ut det.

På en vecka lyckades han tillverka en säckpipa med hjälp av en liten handdriven svarv (som inte låter mycket), en borr (jag vet inte vilken sort), några täljknivar och nål och tråd. Med samma redskap (förutom nål och tråd) borde man kunna tillverka träflöjter utan att störa hyresvärden. Dock tror jag att man behöver hjälp av någon med gehör för att stämma flöjten.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 23 juli 2003, 21:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

På hantverkslägret lärde jag känna en mycket trevlig säckpipemakare från Göteborg. Om någon vill ha hans telefonnummer kan jag fråga om jag får ge ut det.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja tack!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
På en vecka lyckades han tillverka en säckpipa med hjälp av en liten handdriven svarv (som inte låter mycket)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Var den en sån där som man driver med en båge? Heter det bågsvarv på svenska - bow lathe på engelska är det i alla fall...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dock tror jag att man behöver hjälp av någon med gehör för att stämma flöjten.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är fördelen med lerflöjter; där kan man pilla och peta med hålen så de får rätt storlek och tonerna stämmer, det går ju att proppa igen ett hål om det skulle bli fel också... Inte lika lätt på en träflöjt. Det där med att få dem i en speciell tonart vågar jag inte ens tänka på [:)]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Mattias » 24 juli 2003, 07:54

När man gjort en lerflöjt, bränner man den eller låter man den torka långsamt? Nyfiken bara på hur man löser det att leran krymper en del vid bränning och då rimligtvis, även de hål man fått i "rätt" storlek.

/Mattias
Mattias

Inläggav Lasse C » 24 juli 2003, 08:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

På hantverkslägret lärde jag känna en mycket trevlig säckpipemakare från Göteborg. Om någon vill ha hans telefonnummer kan jag fråga om jag får ge ut det.

... med hjälp av en liten handdriven svarv (som inte låter mycket)...

Karin

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den där svarven är jag intresserad av! Vill gärna ha kontakt!
Lasse C

Nästa

Återgå till Historisk musik och dans