av Burmeister » 23 juli 2003, 12:56
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad "folkmusik" betyder i frågan. Är det icke-sakral musik som syftas på eller är det snarare musik för de lägre samhällsklasserna? I vilket fall som helst kommer här en kaskad av tips ur min egna samling som jag själv inte kan tänka mig att klara mig utan.
Hesperion XX/XXI (led. Jordi Savall)
Den här ensemblen gör gudomligt vackra inspelningar överlag. De fokuserar inte på någon speciell period eller genre utan har spelat in musik från många olika epoker, t.ex. trubadurmusik från 1200-talet och barockopera. Ni ska inte missa "Romances et villancicos" (Juan del Enzina, sent 1400-tal) som är något av det bästa jag hört i de här sammanhangen. Det handlar måhända inte om den mest folkliga musiken men det är så ****** bra att jag bara måste tipsa er om dem!
La fete del ane (Clemencic Consort)
Denna skiva återskapar en västeuropeisk, folklig narrfest och representerar det "vanliga folkets" musikkultur om än knutet till en specifik högtid/fest.
Food, wine and song (Orlando Consort)
Det här är en kul skiva, den kommer i ett fint digipack fyllt med olika recept knutna till de olika musikstyckena. Musiken är snemedeltida/renässans.
In Media Res (Falsobordone)
Skördemusik, dryckesvisor etc. Mycket bra och hlt klart folkligt förankrat!
Watkins ale (Baltimore Consort)
Folkliga visor ur den engelska renässansen.
Joculatores Upsaliensis
De har nämnts förut men de är så bra att de bör nämnas igen. Många jag känner som i daglsäget pysslar med medeltida sång och musik började sin "karriär" med att nynna till dessa skivor. Dessutom är de inte snåla med materialet, det är mycket musik på varje skiva samt texter och berättelser om alla spåren därtill. De har släppt tre album.
*
Ja, jag kan fortsätta i alla evighet med att tipsa, det finns oväntat mycket bra inspelningar när man väl börjar rota lite. Problemet just när det kommer till folklig musik är att det inte finns så mycket nedtecknat och det fanns garanterarat massor av små bondesånger och soldatvisor som dött bort just eftersom de inte nedteckandes och den muntliga traditionen brutits för århundraden sedan.
Jag har märkt att en del av den, mestadels tyska, neofolk/goth-vågen nämnts, t.ex. Corvux Corax och Arcana. Det bör noteras i dessa fall att, även om det ofta kan vara bra musik, många av dessa gruppers förankring i den historiska musiken är närmast obefintlig. När de uppträder gör de ofta det med trummaskiner, elgittar och samplade synthljud. De ikläder sig helt fantastiskt vansinniga kreationer (alla som varit på en medeltidsfestival i tyskland eller en inspelning av Xena vet vad jag menar), det är inte ovanligt att se mystiska bodypaints, en 1500-talsrustningsaxel fastspänd över en pälstunika etc. Det är medeltidsfantasy på hög (låg?) nivå. Nu kanske jag låter sur men jag lyssnar faktiskt en del på sådan musik, det kan vara nog så skoj ibland. Bra tips ifall ni vill ha modernt vinklad medeltida musik är "Qntal" och "Helium Vola". De arbetar med autentisk musik i botten och lånar in vokalister och instrumentalister som i vanliga fall arbetar med "riktig" historisk musik och lägger sedan på ljudlandskap och rytmer med elektroniska instrumet. Det blir riktigt bra tycker jag, primärt då det hörs att de arbetar från en genuint historisk grund med bra musiker/vokalister.
Väl mött!
Andreas