<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mattias</i>
När man gjort en lerflöjt, bränner man den eller låter man den torka långsamt? Nyfiken bara på hur man löser det att leran krymper en del vid bränning och då rimligtvis, även de hål man fått i "rätt" storlek.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den måste, som all keramik vara snustorr när den bränns, finns det fukt kvar i leran blir påfrestningarna för stora när den hettas upp och den exploderar (tänk vatten som förångas innuti leran och måste uuuut)!
Jag bränner alla mina flöjter - de smular otrevligt i munnen om de bara är lufttorkade, och så håller de inte så bra. De krymper en hel del, så tonen blir inte riktigt densamma efter bränningen, den blir högre. Men över lag så gäller det att är det bra ljud i flöjten innan bränningen så är det det efter bränning också, tack och lov!
Om jag har förstått saken rätt så är det mest hålens förhållande till varandra storleksmässigt som gäller, jag har i alla fall (<i>än så länge</i>) inte råkat ut för att en flöjt förlorat "stämningen" efter bränning. En annan sak som jag lärt mig är att det är storleken (längden) på flöjten som avgör hur många hål den kan ha. Det kanske är självklart för de som vet hur flöjter fungerar, men jag kunde först inte förstå varför den perfekta tonen plötsligt försvann när jag gjorde ett hål till... Det fanns ju plats för det!
/Vix.