Hej Lava tråkigt om vårt "instrumentkäbbel" har gjort dig förvirrad.
Det knepiga med sådana här lite udda instrument är att det inte finns några utbildningar. Därmed är det inte självklart att du ska sitta hemma på din kammare och lära dig själv.
Idag finns det många säckpipsblåsare spridda över hela landet. Du kan kanske hitta en läromästare som bor nära dig. Du kan t.ex. leta i folkmusikkatalogen
http://www.rfod.se eller kontakta ditt läns spelmansförbund. De flesta säckpiparna tror jag inte att du hittar i medeltidsföreningarna utan snarare i folkmusiksvängen. Det är inte ens säkert att du måste betala en lärare. Har du tur så hittar du någon som blir jättelycklig över att få dela med sig av sina kunskaper.
Jag håller med om att det är mycket klokt att försöka komma åt att få provspela en fungerande säckpipa innan man bestämmer sig för att köpa en själv. Jag brukar (som jag skrev till dig tidigare) inte låta andra blåsa i min säck, men (som jag inte tänkte på att skriva till dig) man kan provspela en säckpipa utan att blåsa själv. Eller så har man turen att träffa på någon frikostig person som gladeligen låter en provblåsa sin säck.
När du beställer din säckpipa, Fråga då om du kan komma och hämta den och samtidigt få en demonstration om hur den fungerar.
Vassrör är ett knepigt kapitel. Du ska naturligtvis kunna förutsätta att det följer med ett fungerande set i den nya säcken, men som de flesta instrument behöver de stämmas efter hand. Grundinstruktioner för stämmning bör du också kunna få av tillverkaren. Ett set vassrör kan hålla i flera år om man är rädd om dem, så man har i regel tid att lära sig att tillverka sina egna, eller hitta någon annan lösning.
Lycka till