Joakim K: Jag frågar av ren nyfikenhet, så vitt jag vet så är väl inte Wolgemut SÅ oautentiska?
Är det instrumenten du tänker på, eller låtarna, eller bara framförandet av dem?
De tyska banden (Poeta Magica, Wolgemut, Saltatio Mortis..)
gör sig i alla fall så mycket bättre live!
De verkar inte kunna låta bli att peta in elbas och diverse syntljud i musiken när de hamnar i en studio, och det är ju hemskt synd, för i verkligheten tycker jag att de är VÄLDIGT bra.
(Okej, Saltatio med sina lysdiodförsedda monster-pipor och låtar i hysterisk snabb takt är väl kanske inte alltid så kul, men..ja)
Här är en trevlig länk med till diverse musik-samlingar från den tid då det begav sig, och lyssnar man noga känner man igen en hel del..!
http://perso.club-internet.fr/brassy/Pa ... rtmed.html
Kalenda Maya lyssnas det på en hel del hemma hos mig just nu, och diverse skivor från Naxos, givetvis, man kan hitta underbara små ting i de vita hyllorna som vid första anblicken ser ut att vara fyllda med endast klassiskt.
Är det någon som har tips på små medeltidsgrupper från Spanien och Tjeckien och dylikt?
Det finns ett band vid namn Krless, som jag bara hört på kasettband, som är väldigt trevliga, och som jag gärna skulle vilja höra mer av.
/Kim