Härdat läder

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Federiko » 12 februari 2004, 22:44

Tack, för tippset hoppas att det hjälper...
/Bäck
Federiko

Inläggav Pagan » 20 mars 2004, 11:12

Jag har även jag lekt lite med att vattenhärda läder. Håller med om att det är svårt med krympningen som sker. Kan även meddela att läder indränkt i 82-gradigt vatten är varmaren än man tror när man pressar det mot underarmen i väntan på att det ska ta form [:D]. Jag blev glatt överaskad av hur hårt lädret faktsikt blev, har gått på det med både dolk och svärd (med lite olika resultat).
Vad jag har förstått (har dock inga som helt belägg för det här. Det är helt baserad på spridd internetinformation och kan mycket väl vara en del av ovan nämnda dynga) så är vaxhärdat läder, om än hårt, värdelöst mot eggar. Någon som kan bekräfta/dementera det?
Pagan

Inläggav Hravnkel » 4 november 2004, 20:41

Väldigt sent svar här, men ja, jag kan bekräfta att vaxhärdat läder inte alls ger samma typ av skydd emot eggar som vattenhärdat. Faktum är att det tycks ge betydligt sämre resultat än vad samma läder ger icke-härdat. Ett exempel var när jag vaxhärdade en läderflaska, och noterade att jag gjorde saker lite i fel ordning och behövde sy lite till på den när härdningen tagit. Det var dock betydligt lättare sagt än gjort, eftersom tråden skar igenom lädret mest hela tiden, så att dra åt sömmarna särskilt hårt var bara att glömma.

/Björn
Hravnkel

Inläggav datadavid » 1 juni 2006, 08:33

Jag har härdat knivskidor i läder flera gånger, fö rett par år sen, min metod är en gammal mongolisk..
fukta lädret i varmt vatten och grilla långsamt över glöd/forma under tiden med press. Jätteenkelt och lädret går knappt att ta sig igenom med kniv, superhårt alltså. vet inte hur gammal metoden är men gissningsvis innan kristus iaf..
datadavid

Inläggav farlige » 16 juni 2006, 17:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hravnkel</i>

ja, jag kan bekräfta att vaxhärdat läder inte alls ger samma typ av skydd emot eggar som vattenhärdat.
/Björn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det här var precis vad jag letade efter ju! Tack!
Bra att veta att färgen blir lite mörkare också.
Jag ska sy fast vattenhärdat läder på vanligt läder, men det låter som att jag kommer att få jobba hårt med sylarna.
Ska testa att göra hålen innan jag härdar (provbit såklart), återkommer om det och med lite bilder när jag är klar.
farlige

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor