[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingatida väskor

Vikingatida väskor

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Vikingatida väskor

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2004, 21:51

Dessa inlägg flyttades hit från forumet textila hantverk eftersom tråden fick en kraftig slagsida mot väskfrågan.

Ebba
Posted - 11 Feb 2004 : 11:29:29
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att gömma sig bakom andras slutsatser kan nog funka ett tag, eller för alltid, det beror på vart man vill komma med det hela, men i längden tenderar det att skapa uniformer och re-enactmentmoden - exemplen är många: D-väskor och "flappa-flappa" kjolar är bara två.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad menas med D-väskor?

Ny Björn
Posted - 11 Feb 2004 : 16:47:46

Bältesväskor med (oftast) två upphängningsöglor som har formen av ett liggande stort D (90 grader medsols). De sitter på många vikingeristers bälten trots att inga bra förebilder finns i det arkeologiska materialet - användandet har mer att göra med den högst nutida vanan att släpa runt på bilnycklar, mobiler och plånböcker än med vikingatid...

Bältesväskor <i>finns</i> belagda från vikingatid, men de ser inte ut som D-väskorna i allmänhet gör.

/N B

thebastard
Posted - 11 Feb 2004 : 20:32:57

Ny Björn: Har du tips på vart man kan hitta bilder på mer korrekta bältesväskor från vikingatid? Var på väg att börja med just en sån där D-väska nu ikväll, men ditt inlägg fick mig att tveka.

Raymund
Posted - 11 Feb 2004 : 23:10:55

En rekonstruerad väska hittar man på:
http://www.jamtli.com/Press/Pressbilder/hog_vaska.jpg
<i>Praktfull vikingaväska funnen på Röstagravfältet i Ås, Jämtland.</i>
Sedan fanns det en på Birka Traders hemsida ( http://www.birkatraders.com/ ) men den verkar vara ur funktion för närvarande.
Båda dessa väskor är väl dock av östligt ursprung om jag inte missuppfattat det hela.

/R (Som egentligen har noll koll på vikingeri.)

thebastard
Posted - 11 Feb 2004 : 23:42:48

Raymund: Se där, kommer kännas i plånboken om man ska ha så där mycket metall på väskan dock.
Antar att det var denna väska på Birka Trader du menade? http://www.birkatraders.com/gallery/ima ... apurse.jpg

Hittade dessa också som var av samma snitt: http://www.viking-experience.co.uk/trade/pouch.html

Ber om ursäkt om detta blev lite out of topic.

Ny Björn
Posted - 12 Feb 2004 : 00:26:06
De östliga väskorna ni pratat om funkar bra - i vart fall om man ägnar sig åt östskandinaviskt vikingeri en bra bit upp på samhällsstegen. I väst är det betydligt längre mellan beläggen för just bältesväskor. Jag brukar i allmänhet rekommendera vanliga tyg-/skinnpungar för småsaker och någon typ av axelremsväska för större dito. Jag har tyvärr ingen bildlänk till den men det finns en trevlig axelremsväska med tre tofsar på locket i Harley-psaltaren (1000-tal). Erika har utgått från den till sin "bära-runt-på-ditt-å-datt"-väska som jag brukar knycka vid behov - skall se om jag kan få fatt på någon bra bild på den.

/N B

Shadow
Posted - 12 Feb 2004 : 17:35:32

Den bältesväska som finns på historiskas vikingatida herreman är alltså fel..... eller?

Shadow, som undrar.....

Ny Björn
Sweden
Posted - 12 Feb 2004 : 19:45:16

-Den väskan är ett typiskt exempel på D-väskor ja. I texten lyfts dock frågetecknen runt väsktypen fram på ett sätt som gör att man som hugad väskmakare får välja själv hur man vill ha det. Man skall då hålla i minnet att det sällan är bra att luta sig mot rena sannolikheter när man skapar sin utrustning. Själv skulle jag - om jag var tvungen att skapa mig en väska efter sannolikheter - ändå snegla på formen och dekorationerna på de östliga väskorna som det trots allt finns belägg för. Ett relativt bra sådan kompromiss finns att se i Stefan Hanssons väska under rubriken [url="http://histvarld.historiska.se/drakter/vkrigare/vkrigfr.htm"]"väska & bälte"[/url] hos den vikingatida krigaren. Notera dock att den har <i>två</i> upphängningsöglor vilket de östliga - efter vad jag sett i fynd och avbildningar - inte har.

/N B

olafR
Posted - 12 Feb 2004 : 22:17:03

Det finns en typ av förvaring som ser ut som en plånbok med fack. Det finns bilder i de där tyska böckerna om birka om jag inte missminner mig. Jag har dessutom sett en liknande konstruktion från 1800-talet.

thebastard
Posted - 12 Feb 2004 : 22:34:26

Hittade två bilder på sånna där östliga väskor.
[url="http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/pouches,%20wallets%20and%20purses/Birka_Beutel_und_Taschen/Page%20150.GIF"]bild 1[/url]

[url="http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/pouches,%20wallets%20and%20purses/Birka_Beutel_und_Taschen/Page%20148.GIF"]Bild 2[/url]

Är det någon som vet vart man kan köpa beslag till liknande väskor utan att behöva beställa från Birka Traders?

OlafR: Antar att det är något i den här stilen du menar... [url="http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/pouches,%20wallets%20and%20purses/Birka/wallet1.jpg"]Bild 3[/url]

olafR
Posted - 12 Feb 2004 : 23:31:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thebastard</i>

OlafR: Antar att det är något i den här stilen du menar... [url="http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/pouches,%20wallets%20and%20purses/Birka/wallet1.jpg"]Bild 3[/url]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Precis den, såg en med ungefär samma utformning, fast i tyg, som var från 1800 någonting. Den hade använts av jägare.

Denna [url="http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/pouches,%20wallets%20and%20purses/Birka_Beutel_und_Taschen/Page%20144.GIF"]bild[/url] där den är ihoprullad är precis som den från 1800-talet var. där den är ihoprullad är precis som den från 1800-talet var.

Ny Björn
Posted - 12 Feb 2004 : 23:58:34

Jag ser att du hittat fram till Robb Schusters bildarkiv [:)] - han är en pärla!

Angående "vikplånböckerna" så finns det flera från Björkö (24 st). Peter Beatson i Oz har gjort flera rekonstruktioner av dem, t.ex denna baserad på den mest kända som hittades i grav 750 (den på bilden ovan i Kim-bastards inlägg).
<center>Bild</center>
Mer om den kan läsas [url="http://users.bigpond.net.au/quarfwa/miklagard/Costume/Rus/Trader/accessories_text.htm"]här[/url], där det även finns bilder på en tidig variant av hans östliga väskor (Peter = Birka Traders).

/N B

Rizzo
Posted - 13 Feb 2004 : 01:06:58

Halvgr... Robert S. skickade mig en artikel av Sörling att översätta angående de väskbeslag som hittas lite överallt. Den typen av väska ser man nästan aldrig, vilket är lite trist. Konstruktionsmässigt så rymmer den ju inte en mobiltelefon förstås.:)

Martina
Posted - 13 Feb 2004 : 16:14:32

Ser precis ut som min syväska! [:)]
/Martina

Jonathan
Posted - 13 Feb 2004 : 16:42:25
ja, precis som min med. eller en sådan man har silverskedar i.

Ny Björn
Posted - 13 Feb 2004 : 17:15:07
Är det Erik Sörlings "<b>Penningväskor från vikingatiden</b>" (<i>Fornvännen 34</i>) som han skickat på dig? -Den gode Robb borde lära sig lite skandinaviska...

För den som undrar så finns det bilder av de väskor Rizzo nämnde [url="http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/pouches,%20wallets%20and%20purses/Birka/purse1.jpg"]här[/url].
/N B

Det var de flyttade inläggen men fortsätt gärna diskussionen.
/Angus, evil list moderator
Angus Maciomhair

Inläggav Vide » 19 april 2004, 17:26

ingen som kan göra en brun bältes väska? i D modell.. tror jag..
den ska inte vara överdrivet stor.. det ska få plats pipa, tobak, elddon, nått äppel, dokument och lite smått..
vad skulle det kosta?
Vide

Inläggav Varg » 1 augusti 2004, 15:14

Undrar om det finns någon som har koll på mönster på väskor för 1300-1350 och ett annat för 1200.
Hemsidan för historiska världar har bara mönster för sent 1400 och det är lite fel (ungefär 100 år) för min del.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Ebba » 5 augusti 2004, 09:56

detta lästes på historiska världars arkiv, "vikingatidens abc" angående olika typer av väskor av sk. typ B:
" en läderväska med kantlist av metall, upphängningsöglor och liten överfallande lockflik. Den förekommer bl a på Gotland, i Gästrikland och i Birka och är endast känd från nordiskt område."

har aldrig sett bilder på någon liknande väska, någon annan som har?
Ebba

Inläggav Rizzo » 6 augusti 2004, 14:01

Japp.:) i det sista inlägget från Ny Björn i diskussionssammanfattningen ovan så har han dessutom angett en referens och en länk.

Mycket snygga väskor, men svårt att få tag på material och tekniskt sett ganska avancerat. Närmsta mjukgarvade ekorre verkar finnas i Tranås. Man kan dessutom ha nytta av en vals då bronsbanden övergår till rund profil vid upphängningen.
Rizzo

Inläggav Varg » 6 augusti 2004, 16:06

Hmm... dels var den länken till en penningväska och dels, enligt vad jag listade ut av samtalet, gällande vikingatid.
1300tal är väl ändå inte att klassa som vikinga tid? : )

Skulle det vara fel att använda mönster och konstruktion likt den väska som går att finna här på Hist-Världar för kvinna 1400tal?

MVZ
Varg

Inläggav Rizzo » 6 augusti 2004, 17:44

Ledsen, men jag svarade på förgående inlägg, här är ett par bilder för inspiration:

ur Grandes Chroniques de France, målade mellan 1270-1430 typ. (!)

http://www.bnf.fr/enluminures/images/jpeg/i1_0030.jpg
http://www.bnf.fr/enluminures/images/jpeg/i1_0048.jpg
http://www.bnf.fr/enlum-bin/imagemap.ex ... 61b?115,51
Rizzo

Inläggav Karin » 8 augusti 2004, 11:24

Jag antar att du vill ha en bältesväska till en man, gärna i läder.

Modellen som visas på Historiska världars dräktsida, senmedeltida kvinna, finns på bilder av män från slutet av 1300-talet, fast man ser inte om den har påsar redan då.

I "Dress accessories" finns flera fynd av väskor daterade till andra halvan av 1300-talet. Den första av dem (nr 1701) är till utseendet väldigt lik de väskor jag ofta har sett på bilder från första halvan av 1300-talet.

På s. 237 i "Helgeandsholmen, 1000 år i Stockholms ström" visas ett fynd av en jättesnygg väska som är daterad till 1300-talet.

Hoppas att du får en snygg väska som du trivs med!

Karin
Karin

Inläggav Heidi » 19 januari 2006, 09:02

Ny Björn
Posted - 12 Feb 2004 : 00:26:06
<Snip>Jag brukar i allmänhet rekommendera vanliga tyg-/skinnpungar för småsaker och någon typ av axelremsväska för större dito. Jag har tyvärr ingen bildlänk till den men det finns en trevlig axelremsväska med tre tofsar på locket i Harley-psaltaren (1000-tal). Erika har utgått från den till sin "bära-runt-på-ditt-å-datt"-väska som jag brukar knycka vid behov - skall se om jag kan få fatt på någon bra bild på den.
/N B
</Snip>

Jeg har ikke sett Harley-psalteren (den finnes vel ikke på nettet?), men Regia Anglorum har en fin veske på sine sider som skal være laget etter et bilde fra den:

Ligner den på bildet i HP? Er det noen som har mer detaljer om konstruksjonen? Er kantingen i skinn? Lukkemekanisme under lokket?

Heidi
Heidi

Inläggav Ny Björn » 30 januari 2006, 13:21

Hej du Heidi

-Nu prövar jag att svara för ca 10:e gången (har alltid blivit avbruten innan...).
Väskan från HP är alltså bara en avbildning - materialvalet är följdaktligen helt fritt.
Den version som visas på Regia's sida är en i mitt tycke väldigt lös tolkning - tre tofsar och lock är ungefär det de har gemensamt - en avritning av originalet finns i "<b>Dress in Anglo-Saxon England</b>" av Gale Owen-Crocker.

/N B
Ny Björn

Inläggav Heidi » 30 januari 2006, 16:03

Takker! Er fasongen på Regia-vesken svært forskjellig fra originalen?
Er "Dress in Anglo-Saxon England" værdt pengene, den koster 60 dollar på Amazon?

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Cis de Conway » 31 januari 2006, 08:02

"Dress in Anglo-Saxon England" är helt klart värd pengarna! Om man är intresserad av engelsk dräkt före 1066 så ska man absolut köpa den - den är en av mina favoritböcker. Lättläst, många illustrationer och bra källhänvisningar. Den finns på Internetbokhandeln.se för 400 SEK.

/Cis
Cis de Conway

Inläggav Vix Hq » 3 februari 2006, 19:05

Se bara till att det är den nya utgåvan du får tag i om du beställer den från Amazon (en del böcker där är ju antikvariska) - den är uppdaterad och nästintill dubbelt så tjock som förstautgåvan! Internetbokhandelns 400 SEK låter annars mer rimligt - jag köpte den i London för £35, vilket var det rekommenderade priset.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Heidi » 3 februari 2006, 20:52

Tusen tak for tipset! Tenkte ikke på at den kan fås i skandinaviske nettbokhandler.

406 NOK inklusive frakt fra Bokkilden.no

Er Bestillt [:p]
Heidi

Inläggav Max Gullberg » 9 maj 2006, 09:24

Det är händelsevis inte någon som vet var man kan få tag i mönster till en sån här östlig väska? Alltså en Röstagravfältsväska.

Tack på förhand
/Max
Max Gullberg

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor