Köpenhamn

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Köpenhamn

Inläggav olafR » 7 januari 2004, 22:18

Åker dit på söndag 11/1 och har två kvällar att spendera fritt. Jag undrar vilket museum man skall besöka om medeltid och rustningar ligger på önskelistan?

Bor alldeles bredvid Centrtralstationen så den där tygaffären som det talades om i en annan tråd får nog också ett besök.

Var där nere i början på december och fick då möjlighet att besöka Vikingaskeppsmuseet i Roskilde, mycket inspirerande [:)]
olafR

Inläggav Raymund » 7 januari 2004, 22:29

Vad jag förstått så är det på Tøjhuset som det mesta i rustningsväg finns, sedan så finns det nog en del på Nationalmuseumet, och där visas (visades?) dessutom en stor internationell utställning om romersk järnålder.

/R
Raymund

Inläggav Joakim K » 7 januari 2004, 23:00

Nationalmuseum har (hade i sommras i alla fall) ett hörn i ett rum med bland annat en kittelhat, några bucklare (eller i alla fall något åt det storlekshållet), en hög svärd (bland annat med "nordiskt kringelfäste"), en "stormsköld" (som jag har för mig att de kallade pavisén)...
Joakim K

Inläggav Björn Hellqvist » 8 januari 2004, 00:43

Töjhuset har inte särskilt många rustningar eller vapen från tiden före 1500, så Nationalmuseet är bäst.
Björn Hellqvist

Återgå till Diverse skvaller