Carmina Burana

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Carmina Burana

Inläggav stina » 8 juni 2006, 08:40

Idag (tors 8 juni) är det Carmina Burana på P2.

Carmina Burana är en samling med mer än 1000 sånger från 1200-talet, som finns i Bayerische Staatsbibliothek i München.

Själv vet jag inte mer än jag tänker i alla fall lyssna. [:)]

/Stina
stina

Inläggav ida » 8 juni 2006, 09:20

Vilken tonsättning är det?
ida

Inläggav stina » 8 juni 2006, 10:01

Vilken supris!

Jag hade förväntat mig medeltidsmusik när jag läste infotexten om programmet i tidningen. Tydligen är Carmina Burana dikter från 1200-talet som tonsatts av Carl Dorff, så speciellt medeltida musik är det inte. Det låter som vilken opera som helst. Hade man föstått vad de sjunger kanske det vore roligare.

Hur som helst har jag lärt mig något nytt idag med...

/Stina
stina

Inläggav Lena » 8 juni 2006, 10:43

Boston Camerata har gjort en Carmina Burana cd med medeltidsmusik. Foredrar den starkt framfor Orffs (med undantag for "O fortuna").
Lena

Inläggav Rävspel » 8 juni 2006, 15:43

Den store uttolkaren av Carmina Burana i sitt medeltida original bör väl också nämnas: Philip Pickett. I spetsen för gruppen New London Consort utgav han åren 87-89 en massa musik från Carmina Burana. Sedermera (tror det var 94) samlades hela härligheten i en cdbox om fyra cdskivor.
Rävspel

Inläggav Träblås » 8 juni 2006, 17:04

Ahh, nu önskar jag att jag brytt mig om att koppla antennen till stereon. Dock äger jag ett ex av Orffs Carmina Burana, och det är inte mycket medeltid över den i mina öron. (Ozzy Osbourne brukade inleda sina livekonserter med "djävulskören" därifrån) Är det verkligen samma Carmina Burana vi talar om? I så fall har Orff våldfört sig på kompositionen med alla bombastiska stämmor som jag är helt säker inte fanns på 1200-talet.
Träblås

Inläggav Djingis Khan » 8 juni 2006, 18:55

Mig veterligen bestod visorna i Carmina mestadels av mustiga, folkliga vagantsånger. Därför är det nästan skrattretande att man i modern tid har gjort högstämda stycken av dessa, som Orff och Pickett. Blir pekoralt. Ungefär som om man om 700 år gör en klassisk opera med Eminems texter ;)
Djingis Khan

Inläggav Rävspel » 8 juni 2006, 21:46

Nja, orff skrev om jag nu minns rätt helt ny musik till de gamla texterna, men Pickett har gjort ett omfattande arbete med att försöka rekonstruera melodierna så gott det nu går. Perfekt kan det ju aldrig bli. Djingis, även om Pickett har rätt bombastiska instrumentsättningar i en del låtar (för att inte tala om operaskolade sångare!) så bär rätt många melodier en spartansk prägel. Det är egentligen bara operasången som kan reta mig en aning. Om man nu vill höra Carmina Burana som den VERKLIGEN LÄT så kan man ju lyssna på vår senaste cd EIA. :0) Den har fyra översatta spår med låtar från Carmina burana.

De flesta texterna är antingen religiösa eller burleska visor med en studentliknande humor....gissa vilka låtar vi valde att översätta?
Rävspel

Inläggav slingerbult » 30 november 2006, 19:54

Orffs O Fortuna är hur läskig som helst (men bra), den skrämde skiten ur mig när jag var liten..

Tänkte bara tipsa om en annan bra version, Naxos har i sin "Early Music"-serie gett ut en skiva med Ensemble Unicorn och Ensemble Oni Wytars som tolkar Carmina Burana (med medeltida stuk). Skitbra!
slingerbult

Återgå till Diverse skvaller