[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vilken annan tid skulle du vilja leva i?

Vilken annan tid skulle du vilja leva i?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Vilken annan tid skulle du vilja leva i?

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 10:10

Som något slags försök att lätta upp stämningen som blivit lite konstig på ett par trådar tänkte jag kasta ut en fundering jag fick i slutet på veckan. Jag låg brakförkyld och eländig och orkade bara slötitta på filmer. Det blev mest (mer eller mindre) historiska filmer, och det var väl det och mitt omtöcknade tillstånd som födde tanken.

Om ni fick leva i en helt annan tidsperiod och plats än nutid – vilken/vilka skulle ni välja?
Här inne lär svaren få en viss tyngdpunkt på vikingatid/medeltid, förmodar jag ([;)]) och därför vill jag formulera frågan så här: Välj <b>två</b> alternativ på annan tid & plats där du skulle vilja leva! Alternativ 1 är helt fritt, alternativ 2 får <u><b>inte</b></u> vara vikingatid/medeltid!

Motivation till alternativen är välkomna, det vore kul att få veta! Mina egna svar håller jag inne med ett litet tag till.

Lasse C
(<i>Mycket</i> piggare idag - vårfloden i näsan har gett sig)

Tillägg på förekommen anledning: Frågan gäller historisk (=förfluten) tid, <i><b>inte</b></i> en förmodad/spekulerad/antagen framtid.
LC
(oxå gammal sf-nörd)
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 2 februari 2004, 10:19

Framtiden!

Jag vill inte leva i en tid när det inte finns mediciner mot mina sjukdomar, men gärna i en tid där man löst reumatismens gåta.
Dessutom vill jag ha kolonier på månen och rymdfärder.

Eva, sf-nörd
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 10:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Framtiden!
Eva, sf-nörd
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sorry, räknas inte. Låt mig alltså precisera: vilken historisk period.
Och jag bad om två alternativ! [;)]

LC
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 2 februari 2004, 10:34

Då kan jag inte svara. Jag vet för mycket om medeltiden för att vilja leva där och de gäller även andra epoker. Det var säkert coolt att tillhöra Gustav IIIs hov, men eftersom min släkt alltid tillhört småbönder/lantarbetare och arbetarklass är det deras levnadsförhållanden som är relevanta för mig och att leva med ständiga smärtor, utsliten av arbete och barnafödande slår mig helt enkelt inte som speciellt tilltalande.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Joakim K » 2 februari 2004, 10:36

2) Hmmm ... Uppriktigt sagt, 1980 talet kanske? Innan man blev allmänt <b>medveten</b> om biologisk krigföring, miljöförstöring etc.
Dock när penicilin och liknande finns. Kanske 30 år tidigare....

1) Bra fråga... Är klart nyfiken på många perioder/platser...
Rommarriket? England på 300 talet... Svenskt 1400-tal...
Har nog svårt att bestämma mig med andra ord...
Joakim K

Inläggav Sara Lundström » 2 februari 2004, 11:03

Om jag fortfarande skulle vara kvinna finns det ingen tidigare historisk period jag skulle stå ut med att leva i.

Joakim: Vi var visst medvetna om miljöförstöringen på 80-talet. (Kärnkraftsomröstningen, hallå eller?) Dessutom levde vi med det ständiga hotet om kärnvapenkrig. Det var ännu deppigare då. Eller också var det bara jag som var yngre.
Sara Lundström

Inläggav Tyr » 2 februari 2004, 11:24

Fint att du känner dig kryare nu Lasse.

Här är mina favoritperioder:

1 1950-talet
Positivt:
Det fanns en sådan tro på framtiden.
Man var trött på krig och elände och ville lämna det bakom sig.

Negativt:
Kalla kriget.

2 Yngre stenåldern

Positivt:
Vädret var fint och maten räckte till.
Inget bakgrundsbuller.
Avsaknaden av tinnitus.
Jag inbillar mig att det inte var så stressat liv.
Inga konferenser med tråkiga powerpointpresentationer.
Inga bilköer.

Negativt:
Saknaden av metallredskap.
Risken att hamna i fel by där skvallret och den nedtryckande bymentaliteten frodades.
Tyr

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 11:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Om jag fortfarande skulle vara kvinna finns det ingen tidigare historisk period jag skulle stå ut med att leva i.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var, för att citera Guillou "ett bra svar på en fråga jag inte ställde" [;)].
Du menar att det finns <i><b><b>ingen</b></b></i> annan historisk tid och plats/sammanhang som du finner så pass intressant att det hade varit spännande att uppleva den? Arma människa.

LC
Lasse C

Inläggav Arnaud Guillaume » 2 februari 2004, 11:28

1960-talet känns som en kul period. Beatles, datorer med hålkort, tidiga rymdfärder, allmän framtidsanda osv. Fast det är nog inget vidare alternativ för kvinnor (eller för nån som tycker att de duger till annat än att stå vid spisen...)

Den idealiserade bilden av rätt många tidsperioder är rätt ok, men ju mer man lär sig om dem desto mindre vill iaf jag leva då. "May you live in interesting times" är ju inte direkt en välsignelse.
Arnaud Guillaume

Inläggav Eva Andersson » 2 februari 2004, 11:41

Men Lasse, du frågade inte vilken period man ville _uppleva_ utan vilken man ville _leva i_ . Det är skillnad på att besöka en period för en kortare tid och en annan att verkligen leva där hela sitt liv.
I såna fall finns det ju hur många som helst:

1. 1100-talet, för att få klart för mig hur de egentligen gjorde sina snäva kjortlar

2. 1848, Pariskommunen, en revolutionär våg över Europa, Göteborg under förstahälften av 1900-talet, med en levande hamn, ja det är mycket.

Kanske svenskt 50-tal; framtidstro och dessutom Lasse Dahlquist[:)] ja, jag vet att jag har udda musiksmak)

Men det är ju mer studieresor än att faktiskt vilja leva där.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 12:01

Kul att se tankarna. Jag höll inne med mina egna i början, eftersom jag inte ville styra med egna exempel. Det är, som sagt, inte alldeles enkelt att välja! Jag håller delvis med Arnaud, att ju mer man lär sig om en viss tid/plats/sammanhang, desto mindre självklart blir det att man skulle vilja vara där.

Självfallet finns det ingen period utan dåliga sidor – det var rent av en av mina poänger att vilja väcka den tanken. Man måste liksom ta det onda med det goda och försöka hitta en rimlig balans. Tittar man enbart på de dåliga sidorna av vår egen tid är det ju lika bra att gå och leta upp ett stabilt rep och knyta sig en snara med en gång… (Och nejdå, Eva, det är helt riktigt uppfattat, det var inga ”studiebesök” jag tänkte mig!)

Glöm för all del inte att jag oavsett period tillät fritt val av plats, fastna inte i termer om ”här fast en annan gång”.

Mina egna två val blir nog:

1. Sent 1700-tal. Platsen är svår att definiera, men inte sammanhanget. Eftersom jag så länge jag kan minnas har haft ett marint/marinhistoriskt intresse är jag gräsligt svag för den tidens marina miljö. De långa upptäcktsfärderna och resorna, på skepp som fortfarande är något av det vackraste människan hittills åstadkommit, under en tid då det fortfarande var trä & hampa som gällde… *inåtvänt leende med glasartad blick* (Visst, jag är <i><b>mycket</b></i> väl medveten om trängseln, ohyran, den dåliga maten, skörbjuggen, den hårdföra disciplinen ombord, sjöstriderna – men ändå![;)])

2. Polynesien/Oceanien innan de vita kom dit. Gärna ett av de ställen som traditionellt haft matriarkat, de har varit bland de mest uttalat icke-aggressiva kulturer som existerat. Jag <i>försöker</i> att inte hemfalla åt jolmig söderhavsromantik, utan väljer p g a det jag faktiskt fått reda på om deras levnadsförhållanden. Klimat och livssätt passade oerhört väl för vad vi är biologiskt anpassade till, vår tids vällevnadssjukdomar var i stort sett okända (för att inte tala om stress & utbrändhet), folk som uppnådde en högst respektabel ålder var inte alls ovanligt och den vanligaste dödsorsaken var (och är, på de få ställen där man ännu lever så här) faktiskt olycksfall under födoanskaffning, typ ”ramla ner & slå ihjäl sig”. Arbetsinsatsen som krävdes för att livnära sig lämnade ett gott utrymme för hantverk, kultur, musik, historieberättande… Och så får jag mitt marina sammanhang igen! (Trots hajar & andra fientliga havsdjur, konstiga tropiska sjukdomar, etc – och att jag <i>avskyr </i>kokos… [:D])

De varmare delarna av jägar-samlarstenåldern har också ingått i mina funderingar, av (lustigt nog) ganska precis samma skäl som Tyr tar upp. Troligen var det därför jag fastnade för val 2. På det hela taget är jag rätt nöjd med att leva i nutiden (vilket väl är en sabla tur, eftersom mina valmöjligheter är rätt begränsade) men jag tyckte det var lite kul att leka med tanken!

LC
Lasse C

Inläggav Katarina » 2 februari 2004, 12:39

Vad svårt att bara välja två!
Alla tidsperioder har ju sina för- och nackdelar och jag antar att om man skulle åka bakåt som "turist" är det nog mycket man kan uppleva som negativt p.g.a. att man är så van vid vårt moderna samhälle...

Jag tycker att mellakrigstiden är en väldigt intressant period, inte minst hade man otroligt snygga kläder! Och talfilmen hade gjort sitt intåg. Jo, 1930-talet skulle jag välja!

Och när det gäller andra tidsperioder blir det svårare...
Då får det nog bli äldre järnålder. Romarriket finns kvar, men är under sönderfall, folkvandringar (om de nu fanns i så stor utsträckning...?), man vävde vackra tyger...

Jag kan nog motivera mig bättre, men orkar inte just nu [;)]

/Katarina
Katarina

Inläggav Månia » 2 februari 2004, 12:45

Jag skulle vilja leva som en av amerikas indianer, innan vi europeér kom dit. Jag har ända sedan jag var liten älskat allt som har med indianer att göra. De har en så underbar kontakt med naturen. Eller som en sam (same, eller hur man nu skriver det.), eller varför inte aborigin.

Efter att nyligen ha läst böckerna om Freja och Idun (Johanne Hildebrandt) så tycker jag att det skulle vara kul att leva på bronsåldern. (Även om hennes böcker inte stämmer med hur man levde då)

Bronsålder, järnålder, tidig medeltid eller bland naturfolk innan vitingarna kom och tog över deras mark. Det är där jag känner mig hemma. =)
Månia

Inläggav Karin » 2 februari 2004, 13:08

Jag är inte så insatt i historiska levnadsförhållanden som jag borde vara, men utifrån mina begränsade kunskaper gör jag följande val:

Vikingatiden
De verkar ha haft en trevlig kvinnosyn. Dessutom gillar jag tanken på att bo i ett långhus med en härd i mitten.
Det fanns mycket kontakter med andra länder. Jag kan tänka mig att människorna upplevde att världen blev större och större. (Skrämmande men samtidigt spännande.)

Samlarstenåldern
Enligt min historielärare använde folk under den här tiden en mycket liten del av dygnet åt att skaffa mat och andra nödvändigheter.
Klimatet var trevligt och det borde inte ha funnits så mycket stress.
Jag är alltså enig med Tyr.

Karin
Karin

Inläggav vigdis » 2 februari 2004, 13:26

Hej
Detta är en svår fråga jag trivs väldigt bra med att vara en nutida västerländsk kvinna.
2) Måste jag välja en annan tid blir det något av de förmodade matriarkaten i Afrika eller Polynesien.

2)Om jag måste leva på medeltiden som kvinna går jag i kloster.
Där är det visserligen mycket auktoritärt, men man svälter inte och det ges mycket tid till kontemplation och bön.

Britt
vigdis

Nästa

Återgå till Diverse skvaller