Någon framsynt (?) person har faktiskt lagt in en liten disclaimer längst ner på Arns "egna" hemsida
http://www.arnmagnusson.se[url][/url]... "OBS! Arn är en uppdiktad person, skickligt inplacerad i verklighetens historiska händelser."
Det mest upprörande med "Arns rike" (förutom musiken, som ger mig helt fel associationer med allt från Braveheart-teman på irländsk säckpipa, didgeridoo, dansband till marschmusik från amerikanska inbördeskriget - men jag är kanske hemmablind

tycker jag annars är eftertexterna utan ett enda tack till alla statisterna som ställde upp gratis. Hur svårt hade det varit...?
Och till Sara: Problemet är väl att även om vi på forumet väljer att inte titta så är det uppenbarligen många andra som vill göra det (tror den officiella tittarsiffran i måndags var ca 1,3 miljoner) och jag tror de flesta här har en vilja att historiska dokumentärer om svensk medeltid (som vi inte är bortskämda med) bör utföras så ovedersägligt och efterforskat som möjligt för att inte späda på många av de missuppfattningar om medeltiden i allmänhet och Arn i synnerhet som redan finns. En diskussion om huruvida Troja och Guillou har lyckats eller misslyckats är nog följaktligen svår att undvika.
Dessutom: Om inte "vi som kan något" (OBS! ironi) påpekar uppenbara fel och för debatten vidare, vad är det som hindrar att nästa "dokumentär" visar hur Arn i själva verket också vann trettioåriga kriget, grundade FN och uppfann Internet... (OBS! Mer ironi)
/ Erik A-U (som trots allt hellre ser på Arns Rike alla dagar i veckan än ett enda avsnitt av Robinson