[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varning för "Arns rike"

Varning för "Arns rike"

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Björn Hellqvist » 17 januari 2004, 13:45

Jan Guillou fyller 60 i dag. Vi kan väl i varje fall unna honom ett grattis! :)
Björn Hellqvist

Inläggav Sternschild » 17 januari 2004, 14:28

Tycker inte han förtjänar något grattis för att han sprider okunskap och utnyttjar sin ställning som mediaprofil till att i praktiken skada historieintresset.
Sternschild

Inläggav mkm » 17 januari 2004, 14:33

Nej - inget grattis till honom inte. Och att sitta i titta på JG som åker bil eller tar emot massornas jubel - hur intressant är det? Tyckte programmet var värdelöst och vet inte om jag ens ids se resten av delarna. Jag blev grymt besviken! JG som står och gissar och utger sig för att gissa sig till den enda sanningen - hur självgod får man bli?
mkm

Inläggav BadMotorFinger » 17 januari 2004, 18:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Tycker inte han förtjänar något grattis för att han sprider okunskap och utnyttjar sin ställning som mediaprofil till att i praktiken skada historieintresset.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur skadar han historieintresset på för vis?? Vi som redan är hakade på historia vet ju att det mesta av vad JG säger är påhitt, och om "vanligt" folk tror på Janne, so what!! Det är väl bara bra att intresset föds, även om det är av en serie böcker eller tv-serie som lämnar mycket att önska i fråga om sanningar. Dessutom tror jag att det är farligt att tro att vi "historiskt upplysta" personer innehar alla sanningar. Nu säger jag inte att det är någon av er som sagt det, men lite ödmjukhet och tolerans skadar inte. Hur mycket man än trycker in kunskap i huvudet på folk så finns det alltid någon som kommer att kalla en för "viking" när man står där i sin 1400-talsdräkt, och det får vi väl finna oss i vi som håller på med det här.

Grattis Jan!!

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav Djingis Khan » 17 januari 2004, 18:32

Grattis Janne, må du få dig en riktig isbjörn på din 60-årsdag! =)
Vore jag hos dig skulle jag försöka ge dig en lektion i historia i present, men tyvärr kan jag inte komma...

/Micke
Djingis Khan

Inläggav Månia » 18 januari 2004, 10:24

Hmmm... nu har jag ju inte orkat läsa igenom alla inlägg, men iaf.
Jan säger hela tiden saker som att "...det här kan man inte veta exakt, men det skulle ha kunnat gå till så..."

Och han säger också flera gånger att Arn är en påhittat person....

//Månia
Månia

Inläggav Karin » 18 januari 2004, 11:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>

Och han säger också flera gånger att Arn är en påhittat person....

Jag har inte sett serien än, men på "dokumentärens" hemsida står det om Arn på ett sätt som väldigt starkt antyder att han har funnits på riktigt. Det är underskrivet med Jan Guillou och Västergötlande museum.

Karin
Karin

Inläggav Sara Lundström » 18 januari 2004, 12:13

Ursäkta, men om man nu tycker serien är så hemsk är det väl bara att skita i att titta på den och göra något mer givande istället? Det gör jag.

Tycker den här diskussionen liknar dokusåpasnack litegrann. Folk förfasar sig över hur hemskt folk bär sig åt, men ska lik förbaskat dit och titta.

/Sara, Robinson-beroende
Sara Lundström

Inläggav falsobordone » 18 januari 2004, 12:25

Någon framsynt (?) person har faktiskt lagt in en liten disclaimer längst ner på Arns "egna" hemsida http://www.arnmagnusson.se[url][/url]... "OBS! Arn är en uppdiktad person, skickligt inplacerad i verklighetens historiska händelser."

Det mest upprörande med "Arns rike" (förutom musiken, som ger mig helt fel associationer med allt från Braveheart-teman på irländsk säckpipa, didgeridoo, dansband till marschmusik från amerikanska inbördeskriget - men jag är kanske hemmablind :-) tycker jag annars är eftertexterna utan ett enda tack till alla statisterna som ställde upp gratis. Hur svårt hade det varit...?

Och till Sara: Problemet är väl att även om vi på forumet väljer att inte titta så är det uppenbarligen många andra som vill göra det (tror den officiella tittarsiffran i måndags var ca 1,3 miljoner) och jag tror de flesta här har en vilja att historiska dokumentärer om svensk medeltid (som vi inte är bortskämda med) bör utföras så ovedersägligt och efterforskat som möjligt för att inte späda på många av de missuppfattningar om medeltiden i allmänhet och Arn i synnerhet som redan finns. En diskussion om huruvida Troja och Guillou har lyckats eller misslyckats är nog följaktligen svår att undvika.

Dessutom: Om inte "vi som kan något" (OBS! ironi) påpekar uppenbara fel och för debatten vidare, vad är det som hindrar att nästa "dokumentär" visar hur Arn i själva verket också vann trettioåriga kriget, grundade FN och uppfann Internet... (OBS! Mer ironi)

/ Erik A-U (som trots allt hellre ser på Arns Rike alla dagar i veckan än ett enda avsnitt av Robinson :-)
falsobordone

Inläggav Sara Lundström » 18 januari 2004, 12:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

[quote]<i>Originally posted by falsobordone</i>

Om inte "vi som kan något" (OBS! ironi) påpekar uppenbara fel och för debatten vidare, vad är det som hindrar att nästa "dokumentär" visar hur Arn i själva verket också vann trettioåriga kriget, grundade FN och uppfann Internet... (OBS! Mer ironi)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du tror inte det finns kanaler för sådant påpekande som har större genomslagskraft än detta? Skriva/maila till TV4, tidningar etc, till exempel. Att klaga på felaktigheter här verkar ungefär lika effektivt som att klaga på förnedringarna i Big Brother vid kaffebordet på jobbet och motivera detta med att man för en debatt. Tycker jag![}:)]
Sara Lundström

Inläggav Sleipner » 18 januari 2004, 17:29

Ett helt underbart program. Mitt historieintresse är väckt.
Innan har jag inte haft någon som helst uppfattning om medeltiden,
men nu ser jag verkligen fram emot nästa program i serien.
Varför har det producerats så lite program av den här typen?
Dom sätter ju verkligen fart på ens fantasi.
Sleipner

Inläggav falsobordone » 18 januari 2004, 17:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att klaga på felaktigheter här verkar ungefär lika effektivt som att klaga på förnedringarna i Big Brother vid kaffebordet på jobbet och motivera detta med att man för en debatt. Tycker jag![}:)]

Men det är ju _roligt_ också att klaga...! [;)] Och lika lite som man tvingas se på serien tvingas man följa denna diskussion!
falsobordone

Inläggav Ny Björn » 18 januari 2004, 18:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sleipner</i>

Ett helt underbart program. Mitt historieintresse är väckt.
Innan har jag inte haft någon som helst uppfattning om medeltiden,
men nu ser jag verkligen fram emot nästa program i serien.
Varför har det producerats så lite program av den här typen?
Dom sätter ju verkligen fart på ens fantasi.

He he, ta och maila ovanstående rader till berörda produktions-/tevebolag - med lite tur hamnar de på omslaget till den oundvikliga video/Dvd-utgåvan. -Om Tv 4 kan sälja "hem till Midgård" som köpfilmsserie så borde "Jans Rike" inte vara något problem alls...

-Men jag håller med - nog sätter de fart på fantasin allt - tänk så många tortyrmetoder man hinner tänka på under en så begränsad sändningstid..! [;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 18 januari 2004, 20:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Tycker inte han förtjänar något grattis för att han sprider okunskap ...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BadMotorFinger</i>

Hur skadar han historieintresset på för vis??
/Jonas
På just det sätt som Sternchild anger, genom att sprida okunskap/lögner/felaktig information. Visst, han får folks intresse men vad gör det då informationen inte är korrekt?
Om det är att få folks uppmärksamhet som är det viktiga kan vi lika gärna lägga in historierevisionism á la förnekande av gaskammare under andra världskriget i skolplanen, det lär väcka en hel del uppmärksamhet.

Bara för att informationen är översiktlig och inte snöar in på detaljer på det sätt vi ibland/ofta kan göra på detta forum så ursäktar det inte att den är felaktig. Som tidigare sagts så har de själva angett måttstock genom att kalla det för en dokumentär.

Ha det...
/Angus.
Angus Maciomhair

Inläggav BadMotorFinger » 18 januari 2004, 21:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Om det är att få folks uppmärksamhet som är det viktiga kan vi lika gärna lägga in historierevisionism á la förnekande av gaskammare under andra världskriget i skolplanen, det lär väcka en hel del uppmärksamhet.

Det var en grov överdrift, men visst, varför inte. Det skulle då motivera mig att ta reda på hur det verkligen låg till.
Det finns ju som bekant människor som förnekar förintelsen, men dom blir ju inte tagna på allvar längre. Lika lite som JG blir tagen på allvar i det här forumet.

Hur man sen kan skada ett intresse förstår jag inte alls. Om man verkligen är intresserad så blir man inte vilseledd, det visar ju alla klagomål här eller hur? Vad jag vill få fram är att hur väl man än vill med en dokumentär så är det aldrig sanningen man framställer. Faktiskt så kan vi nog utgå från att det mesta är fel oavsett hur mycket fakta vi har i ryggen. Vi ser på medeltiden med 2000-talsögon. Kolla bara på 50 år gamla historieböcker och jämför med dagens, jämför sedan dagens med böckerna som kommer om 50 år. Det finns inga absoluta sanningar, bara det vi vet för stunden och det bör ifrågasättas. JG har ifrågasatt och det har lett till en diskussion....BRA!!! Om det sen var skickligt gjort är en helt annan fråga. Låt JG ha sin sanning så får alla vi andra ha vår. All publicitet är ju trots allt bra publicitet, så även om vi får dras med Arn ett bra tag framöver så kan vi nog räkna med att det leder till att några av framtidens arkeologer och historiker blir intresserade. Precis som många av oss blev fast efter ivanhoe, som väl ingen skulle komma på tanken att kritisera nu. Att dom säger att det är en dokumentär betyder väl inte heller att allt måste vara historiskt korrekt, en dokumentär om Robin Hoods liv är fortfarande en dokumentär trots att det skulle hagla historiska felaktigheter.

Jag utmanar härmed forumet att göra en dokumentär som är både underhållande, historiskt korrekt i alla avseenden och som håller för granskande om 20 år. "Alea jacta est" [;)]

/Jonas
BadMotorFinger

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller