<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by falsobordone</i>
Problemet är väl att även om vi på forumet väljer att inte titta så är det uppenbarligen många andra som vill göra det <i>* klipp * </i>En diskussion om huruvida Troja och Guillou har lyckats eller misslyckats är nog följaktligen svår att undvika.
/ Erik A-U (som trots allt hellre ser på Arns Rike alla dagar i veckan än ett enda avsnitt av Robinson
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, det är ju det...
Själv har jag (faktiskt) inte sett ”Arns rike” och undviker därför att yttra mig. Dock är det svårt att slippa, just av det skälet du nämner – en hel massa andra människor har sett det. Eftersom folk i min omgivning i regel vet att jag är intresserad av historia och har pysslat med ”medeltideri” frågar de mig givetvis vad jag tyckte om ”Arns rike”. (Man tar för givet att jag sett det.)
Då brukar jag försiktigt påpeka att frånsett att producenterna och hr G i rätt många avseenden gissar och/eller fabulerar friskt har jag från kunnigt håll fått veta att seriens ”dramatiseringar” eller vad man vill kalla dem innehåller en del saker som faktiskt är rena historiska felaktigheter (svärd som konstruerats något sekel efter att det slag som visas ägt rum, etc). Reaktionen blir genomgående att ”Äsch, sånt är det ändå bara specialintresserade som märker!” Därmed hamnar jag i en högst obekväm sits: Jag kan antingen A) försöka försvara åsikten att det som utger sig för att vara en ”dokumentär” faktiskt gör anspråk på att vara korrekt – och då anses jag som petimäter och gnällspik, vilket jag ärligt talat inte är särskilt road av, eller B) hålla med och säga att egenvärdet i att man överhuvudtaget visar något om vår svenska historia är så stort att man gott kan tillåta sig några felaktigheter (i ett senare avsnitt kan väl Arns duktiga importerade smeder gärna uppfinna musköten också när de är färdiga med sin cirkelsåg, det gör väl inget?) – och därmed gör jag våld på vad jag faktiskt ärligen tycker. Det har jag definitivt heller inget behov av! I båda alternativen blir det alltså fel, så vad gäller Arns rike håller jag helst klaffen så långt det går i mina dagliga sammanhang.
LC
Som har en <b><u>jättelååååååååååååååång</u></b> lista på saker känns roligare och intressantare än att titta på Mobbingson - eller dokusåpasmörja över huvud taget! [xx(] (Titta på dokusåpor ligger på den listan åtskilliga pinnhål under att samla navelludd och tova hattar av...[;)])