Bockstensmannen får en ansiktslyftning

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Edvin » 24 januari 2006, 17:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

De tog upp det som en sensation på nyheterna igår: "BOCKSTENSMANNEN BLEV MÖRDAD!"
Surprise! Kanske t.o.m. av samma personer som körde tre pålar genom kroppen på honom?!!!

/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo... det var en urbota dum löpsedel. Om man har krossad skalle och tre pålar körda genom kroppen så är risken rätt överhängande att han blev mördad. Jag förstod faktiskt inte senaste artikeln, var det något i den som inte redan har publicerats?
Edvin

Inläggav Djingis Khan » 24 januari 2006, 20:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lena</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

De tog upp det som en sensation på nyheterna igår: "BOCKSTENSMANNEN BLEV MÖRDAD!"
Surprise! Kanske t.o.m. av samma personer som körde tre pålar genom kroppen på honom?!!!

Och jag som hela tiden trott att det var ett något komplicerat självmord... [:p]

Nej för bövelen det var en otroligt komplicerad olycka. Killen gick in tre grenar som krossade hans huvud, han föll och de av smällarna avbrutna grenarna (från tre olika träd) föll av och genomborrade honom där han låg på marken. [;)]
Djingis Khan

Inläggav Oluf Gurimson » 24 januari 2006, 22:01

Låter helt troligt, så gick det säkert till.
Oluf Gurimson

Inläggav Matti » 24 januari 2006, 22:34

Ja, att han mördats var väl ingen nyhet, men nu vet vi hur han bragts om livet. Dock skulle kjag velat ha ett allvarligt samtal med mina osteologkollegor som inte misstänkt skallskadorna förut. Någon msåte ju ha gott igenom hans ben.
Kanske har man inte vågat dra slutsatser om våld utan trott på tafonomiska effekter. Trots allt har en skallkirurg större erfarenhet av just skallskador. Nu vill jag hemskt gärna studera ORGINALET själv!
Matti

Inläggav Edvin » 24 januari 2006, 22:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Ja, att han mördats var väl ingen nyhet, men nu vet vi hur han bragts om livet. Dock skulle kjag velat ha ett allvarligt samtal med mina osteologkollegor som inte misstänkt skallskadorna förut. Någon msåte ju ha gott igenom hans ben.
Kanske har man inte vågat dra slutsatser om våld utan trott på tafonomiska effekter. Trots allt har en skallkirurg större erfarenhet av just skallskador. Nu vill jag hemskt gärna studera ORGINALET själv!

Men... jag kanske är helt ute och cyklar men när jag bläddrade i Margareta Nockerts bok så har jag för mig att det stod klart och tydligt att skadorna på kraniumet kunde ha uppstått av våld mot huvudet. Visst har man sedan tidigare misstänkt att stackaren blivit bragd om livet? Det har jag ialla fall alltid trott var den gängse uppfattning på grund av det osteologiska materialet och fyndomständigheterna.
Edvin

Inläggav Nenne » 25 januari 2006, 00:17

Men med tanke på hur kläderna blev behandlade är det inget som förvånar mig.

/Nenne
Nenne

Inläggav Halvor » 25 januari 2006, 09:21

Du mener kemtvätt og nystrøket kjortel, nenne? ;) Altså, stol aldri på en journalist, nenne...

Halvor
Halvor

Inläggav Nenne » 25 januari 2006, 11:08

stol? Ursäkta min urusla norska, får bättra på den till sommaren.
Nenne

Inläggav Karin » 25 januari 2006, 13:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nenne</i>

stol? Ursäkta min urusla norska, får bättra på den till sommaren.

Lita på

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 25 januari 2006, 13:17

"stole" betyder "lita på".

Hur som helst, om man läser boken ser man att Bockstensmannens dräkt både vid den första och den senaste konservering tvättades i vatten, i den senare använde man i vissa fall även ett specialtvättmedel för ömtåliga textilier. Sedan fick de torka plant.
Att den skulle ha kemtvättats av Margareta Nockert är alltså en ren myt som jag ofta hört upprepas, men är alltså inte sant.
Vad tror ni egentligen om konservatorer? [:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Germund » 25 januari 2006, 14:45

Det gläder mig att höra att det bara är en myt att kläderna blivit så illa behandlade (något som även jag ofta hört - och, måste jag skamset erkänna, gått på), och då får ju fru Nockert en del upprättelse också eftersom anklagelserna om hennes metoder även gjort att man tvivlat på hennes forskningsresultat, som i vart fall jag aldrig detaljstuderat just för att jag stämplat dem som suspekta.

- Jörgen
Germund

Inläggav Nenne » 25 januari 2006, 15:56

Jag håller med Jörgen och lovar och svär härmed dyrt att inte tro på folk som säger att kläderna är strukna. Har aldrig hört det där med kemtvätt dock...

Tack för att du lyste upp mig Eva [:)]

//Nenne
Nenne

Inläggav Eva Andersson » 25 januari 2006, 16:04

Men det hände att Albert Sandklef (museichefen när fyndet gjordes) tog dem på sig [;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 25 januari 2006, 16:08

Jag tycker mig minnas någon artikel för länge sedan om att man listat ut vem B-mannen var, men i artiklarna sägs bara att man inte har en aning. Är det någon som känner igen det jag pratar om, eller har jag drömt det? [;)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Micke D » 25 januari 2006, 16:37

Jag har också läst nått sånt.
Jag har för mig att teorin gick ut på att han kunde ha varit en kyrklig man och att någon annan som själv ville åt ämbetet hade mördat Bockstensmannen och utnämnt sig själv till efterträdare alldeles för snabbt, budet måste ju hinna gå till och från Rom, men tyvärr jag minns inte vilka de var.

I boken så tolkade man även det lilla skinnfodralet som Bockstensmannen hade i bältet som ett fodral för en kyrklig sigillstamp.

Det är väl det lilla jag minns av berättelsen, det var lite för länge sen som jag läste den.
Micke D

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller