[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tre Solar

Tre Solar

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Björn Hellqvist » 27 februari 2004, 19:04

DN sågade den rejält. De spolar "Tre solar".
Björn Hellqvist

Inläggav Martina » 27 februari 2004, 22:17

I LT stod det idag: "Det mest medeltida med filmen är antagligen den behandling recensenterna kommer att ge Hobert"!
Martina

Inläggav Jonathan » 28 februari 2004, 10:07

Haha....

detta var det sämsta som gjorts på film på mkt länge,,,

1h 40min lidelse är detta...

i efterhand skulle jag sattsat mina pengar på The medallion med Jackie Chan istället..

Regisören får endast göra denna film för att han är gift med Endre och är en gubbe...

finns nog jävligt många bra unga nysakapande regisörer och manusförfattare som skulle kunna göra en dubbelt så bra film...

de har ju inte lagt ner ett öre på rekvisita eller kvalitet i denna film utan endast på rolllistan.....

och alla fel.... känndes som ett studiebesök på Enhörningens nybörjarlajv 1995.
Jonathan

Inläggav Ny Björn » 28 februari 2004, 10:32

Sitter just och ser Hobert/Endre försvarstala på TV4...

"-Vi har minsann gjort omfattande efterforskningar"
"-Kritikerna är inte representativa"

-Endres insikter om hästar under 1350-tal tänker jag inte ens återge...

<center>Bild</center>

/N B
Ny Björn

Inläggav Ville » 29 februari 2004, 17:37

Jag lyssnade på Lena Endre på radion härom dan och slutade lyssna ungefär samtidigt som hon öppnade munnen. Hela inspelningen hade tydligen varit väääääldigt äventyrlig och bla, bla, bla, bla, bla, krävande, bla, bla, bla, bla, bla, bla..

Norrköpings Tidningar sågade filmen vid fotknölarna och gav den någon form av kalkonbetyg.

Inläggav Eva Andersson » 1 mars 2004, 13:21

Var det någon mer än jag som lyssnade på "Kulturfredag" där Rickard Hobart sa att kläderna vi den här tiden var mycket lika hippiemodet och att manskläderna inte skiljer sig mycket från dagen jeans och tröja? Om jag inte var en så fridsam person skulle jag kunna tänka mig ett eller ett par olika rättmätiga straff för detta.

Jag ringde faktiskt Dick Harrison som också var med i programmet efteråt och frågade varför han inte hade strypt honom för min skull, men de hade uppenbarligen aldrig befunnit sig på samma ställe (vet inte om han skulle gjort det heller, Dick är också rätt fridsam).

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 1 mars 2004, 16:52

Om man skyndar sig så kan man fortfarande ladda ner och lyssna på senaste Kulturfredag här.
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... gramid=737

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 1 mars 2004, 19:32

SVT Text-TV tycks ha varit generösast med betygen, 3 av 5.
Saxat från svt.se
"Mitt i pestens härjningar ger sig Hanna (Lena Endre) ut för att möta sin man korsfararen, och stöter på alla sorters människor på vägen.
Tre solar
Regi: Richard Hobert
Åldersgräns: Från 11 år
I rollerna: Lena Endre, Kjell Bergqvist

Ingen originell rollbesättning, men det slår heller inte helt fel, Endre med flera klarar sig skapligt som medeltidsmänniskor. Även om ingen av karaktärerna går in på djupet.

Filmen är byggd kring huvudpersonen och blir en slags roadmovie till häst. Här finns ändå något mått av spänning och humor, riktig medeltidskänsla är det sämre med."

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Ny Björn » 2 mars 2004, 21:37

I P1:s [url="http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1292"]Vågen[/url] fortsätter avverkningen...

/N B
Ny Björn

Inläggav Fågelblå » 5 mars 2004, 17:17

Hon drog den stackars hästen i munnen hela tiden..... var och såg filmen igårkväll och det jag retade mig något oerhört på var at thon drog hästen i munnen hela tiden! Joel (vet itne vad skådespelarna heter egentlgien) drog itne sin häst i munnen en enda gång...
där vart ju fel o saker överallt.... visby-stämpel under muggarna de drack ur innan Isac Målare blir avrättad av pöbeln....
och i början när dom har drivit in fåren och hon kommer inridande i fort-saken så precis när hon rider runt huset och sen sitter av, är det en kille i grå mantel som har adidas skor som tittar fram under manteln när det blåser till litet..... *sucka*
Fågelblå

Inläggav arwo.p » 11 mars 2004, 19:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katarina</i>

Fick höra av en kollega att Kalmar Länsmuseum tydligen varit behjälpliga med delar av rekvisitan i form av dräkter.
Man undrar ju i sitt stilla sinne vem på KLM som är ansvarig för dräktförrådet...?
Sommarlovsprogrammet Salve för ett par år sen var ju också nåt som de hade en finger med i. Det såg inte mycket bättre ut då heller.
Rätt mycket av filmen är tydligen inspelat på Eketorps borg, fick jag höra också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej sitter och roar mig med att kolla över div. frågor här. Synnerligen intressant och roligt!!!! Angående Kalmar läns Museums dräkter så kan jag säga att ansvarig för dräkterna heter Kerstin Lönnberg och att hennes mer än 1200 olika historiska dräkter mer än väl lever upp till tidstrogenhet, när det gäller sömmar och material. Du är så välkommen att komma och granska, slå bara en signal till mig Arwo Pajusi, Kalmar läns Museum, så fixar vi det. Vidare så var material från Foteviken inhyra samt att Norsk tv och SVT bidrog med en hel hög.

Att delar av filmen är inspelad på Eketorps borg kan väl vem som helst se, som har den minsta inblick i de ca. 40-tal olika rekonstruerade miljöer och fornbyar från stenålder till medeltid vilka finnes i detta land.

För övrigt kan nämnas att Hobert ex. antal gånger påpekat sin konstnarliga frihet som filmskapare. Då spelar det ingen större roll vad någon med fackkunskap säger, han kör "sitt race" ändå.

Frågan är då om man om man skall hyra ut rekvistita och låta fornbyar bli plats för filminspelningar? JOVISST! Anser jag, annars blir det bara kulisser och frigolit, samt bomullstrasor som förekommer.
arwo.p

Inläggav Karin » 11 mars 2004, 20:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwo.p</i>
Angående Kalmar läns Museums dräkter så kan jag säga att ansvarig för dräkterna heter Kerstin Lönnberg och att hennes mer än 1200 olika historiska dräkter mer än väl lever upp till tidstrogenhet, när det gäller sömmar och material. Du är så välkommen att komma och granska, slå bara en signal till mig Arwo Pajusi, Kalmar läns Museum, så fixar vi det. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur hinner man sy 1200 tidstrogna dräker under en livstid? Förundrad.

Finns de utställda på museet eller måste man ringa innan och fråga efter dem?

Jag kan inte komma på varför det skulle vara fel att hyra ut bra kläder och miljöer, det är bara synd att inte filmskaparna utnyttjar dem på ett bättre sätt.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 12 mars 2004, 00:21

Jag blev guidad runt bland KLMs dräkter av Kerstin när jag var där på anställningsintervju för nåt år sedan, och jag intervjuade henne också för min C-uppsats i arkeologi. Även om jag var mäkta imponerad av alla dräkter och dreglade floder över alla fina tyger som låg på lager, måste jag nog erkänna att jag tror att många av dräkterna inte skulle leva upp till den standard som många <i>här på forumet </i> försöker sätta för sig själva. Men så är det ju också ett omöjligt jobb att sy personligt utprovade dräkter när de faktiskt inte sys upp för en speciell person utan ska kunna fungera i undervisningssammanhang och dylikt!

Men ska vi prata mer om detta så får det nog startas en ny tråd... [:)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Martina » 14 mars 2004, 10:39

Tittade på Ronja Rövardotter igår, vilken fantastisk film! Inspelad 1984 och en del av rövarna har t.o.m. coif! Allvarligt talat, Tage Danielsson lyckas verkligen med sitt uppsåt att få fram en "medeltidig" känsla, utan att för den sakens skull ha ambitionen att göra allt korrekt. Bältespännen, seldon, ylle i dräkterna, skinnskor... Små detaljer som gör att man bara sitter och njuter. Och så är det ju en underbar berättelse också!
/Martina
Martina

Inläggav Katarina » 15 mars 2004, 16:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Originally posted by arwo.

Angående Kalmar läns Museums dräkter så kan jag säga att ansvarig för dräkterna heter Kerstin Lönnberg och att hennes mer än 1200 olika historiska dräkter mer än väl lever upp till tidstrogenhet, när det gäller sömmar och material. Du är så välkommen att komma och granska, slå bara en signal till mig Arwo Pajusi, Kalmar läns Museum, så fixar vi det. Vidare så var material från Foteviken inhyra samt att Norsk tv och SVT bidrog med en hel hög.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Förundras också över det stora antalet historiska dräkter, men å andra sidan, är man heltidsanställd för att göra dem kanske man skulle hinna.

Om nu KLM har alla dessa historiskt korrekta dräkter så är det ju väldigt synd att inga av dem tycks ha figurerat i Tre Solar.
Vad jag vill säga är att jag betvivlar inte att KLM kan ha historiskt korrekta dräkter, men att det är ju synd att det inte är dom som syns i TV och film, i såna fall. Vilka är det mer som har tillgång till detta dräktförråd? Skolklasser, museibesökare?

Man frågar sig ju dock varför man lånat in kläder från Foteviken om det skulle vara en film som utspelar sig under medeltiden? Jag trodde att Foteviken höll på med vikingatid?

/Katarina
Katarina

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller