[/quote]
Vidfare,
Hur kan du saga att 30 arsutvecling pa 1900 talet overstiger 30 ars utveckling pa 1200-1400 talet? Jag hanvisar till mitt forra inlagg i denna fraga, och ifragsatter stark vad du syftar pa. Jag ser mycket fram till ditt svar i denna fraga.
Haller med om att det ar lattare att gora film om fortelser i var samtid, men detta ar val offtopic inte sant?
Folk i allmamhet? Ar det du eller jag, ellar just folk i allmanhet ,det vill saga du och jag och alla andra? Jag tror nog att "folk i allmanhet" vet mer an vad du tror, och aven om sa inte ar fallet sa fortjanar "folk i allmanhet" att fa chansen att lara sig mer.
Mvh
Todd
[/quote]
Todd, if I may...
Det Vidfare skriver stämmer mycket väl in på de flesta människor i min omgivning. Min familj, mina grannar, mina kollegor, mina elever, mina vänner och mina eventuella ovänner har inte en susning om medeltida utrustning, klädsel eller seder. De flesta kan inte ens placera in Kalmarunionen, plundringen av Lindisfarne eller Gustav Vasas äventyr i Dalarna i rätt tidsföljd. Majoriteten är övertygade om att vikingarna sprang omkring med horn på hjälmarna, att man drack mjöd dygnet runt och att alla vikingar käkade flugsvamp till exempel. Inte 17 märker de om man har tummat på rekvisitan i en tv-serie eller långfilm. Jag är rädd att du kanske har lite för höga tankar om kunskapsnivåerna hos många svenskar avseende medeltiden. Det är ju inte alla som har samma böjelser som många av oss här inne[;)]