av Todd » 11 januari 2004, 16:00
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vidfare</i>
Todd
det jag menar med utveckling gäller främst den stora allmänheten, den vanliga bonden i hans vardag. Hur bodde han, hur byggde han sitt hus, hur värmde han upp sitt hus, vilka redskap använde han, vad åt han, hur lagade han sin mat, vad hade han för kläder och hur var de tillverkade? Vad visste han om världen omkring sig och hur komunicerade han med den?
Mig skulle det inte förvåna om en bondgård mitt i mörkaste Småland knappast märkte någon utveckling alls under 30 år på 12-14-talet vilket står i stor kontrast till hur jag upplever de sista 30 årens utveckling, liksom de 30 åren innan dess osv.
Med detta menar jag inte på något vis att människorna på den tiden var tröga eller oföretagsamma, tvärtom, det gick nog åt en hel del företagsamhet bara för att klara den dagliga försörjningen och att överleva med deras levnadsvillkor.
Hälsningar Vidfare
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vidfare,
Om vi nu skall prata om vad som drabbade den morka Smalandska bonder sa kan vi nog enas om att det var langt mer forandring i deras vardag under 1200-1400 talet av vad vi an kan dromma om att det var under 30 ar under var samtid. Betank: kristendon vs.hednadom,krigen,pesten,ladulas,dansk eller Svensk forfattning, etc.etc.etc. denna lista blir valdigt lang,.
Det gar att pasta att det va mer forandring under 30 ar i var samtid an det var under aren 1200talet - 1400 talet, det spelar haller inte sa mycken roll att du handelsevis "tankte" pa Smalandska bonder, det ju namligen ett ypperligt bra exempel pa dar det hande en massa samhalls omvalvande saker under den givna perioden. Jag tycker att vi kan summera denna diskusion att med saga att utveckling ar releativt till sin samtid. Samt att det inte gar att gora en sadan jamnforelse som du har gjort dvs. 30ar v.s 300ar
Hare bra
Todd
London 11 Jan.