av Djingis Khan » 13 januari 2004, 17:15
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jesper</i>
Jaja, det är lätt att ironisera över andra som ändå försöker åstadkomma något.
Guillio har förvisso inte rätt i alla detaljer men jag tycker nog hans huvudspår är klokt. Jag tolkar det som att vi svenskar blev ett rike (inte nation) på 1200-talet, att vikingatiden är historikernas indelning (likt vendeltiden före den) och inte har något med dåtidens människors sätt att se på sig själva att göra och att Sverige tar ett kraftigt kulturellt steg framåt när munkar kommer till oss med nya kunskaper.
Något Sverige fanns inte år 800, år 900, år 1000, år 1100 eller år 1200. Däremot fanns det ett år 1300. För att vara ett rike får man nog som absolut minimum begära att den som är härskare har befogenheter att ta in skatt och att hjälpligt kontrollera sina vasaller/hövitsmän/ämbetsmän runt om i landet. Det är bara att jämföra med fransmännen som inte ser sitt moderna frankrike (till skillnad från frankernas rike) uppkomma förrän på 1200-talet.
Sedan kan vi dravla om att vi gjorde svärd innan dess, eller att vi kunde skriva, eller att vi kunde tänka eller något annat lika självklart. Och med samma resonemang kan vi ju säga att irakierna är lika tekniskt utvecklade som USA och att de är lika bra på att organisera en stat.
Utveckling har inget med dumhet eller klokhet att göra.
Att fjanta omkring och klaga på statisternas utrustning är dessutom riktigt korkat. Det ser väl varenda historiker att det är glada amatörer som vill hjälpa till.
Jag har massor som jag kan klaga på när det gäller korrekt heraldisk avbildning, inkl Arn-berättelsen. Jag har aldrig sett en enda film [Bravehart närmast, rätt familjevapen på plats], en enda dokumentär, ett enda lajv eller någon annan vara ens nära korrekt avbildning - men inte gör jag mig lustig på deras bekostnad för det.
hälsar Jesper
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tja, statsbildningar fanns här redan under vikingatid och det är från dessa mer eller mindre lösa statsbildningar som Svea rike växte fram under 1100-1200-talet. Jag tycker inte att man ska ignorera dessa som JG gör. Att munkarna kom med nya kunskaper betvivlar jag inte, men frågan är hur mycket det egentligen betydde. Jag tror knappast att Sverige som stat drog fördel av deras medicinska och tekniska kunnande, däremot var ju kyrkan mycket viktig för organisationen av staten. Sedan kan man ju fråga sig vad ett kraftigt kulturellt steg framåt egentligen betyder. Visst kom munkarna med böcker och pennor, men det vanliga folket började knappast läsa Archimedes för det. Å andra sidan hade man ju en egen inhemsk kultur, med gamla seder, sånger, konst, berättelser, poesi, lekar och annat. Det är vad jag värdesätter i betydelsen kultur.
/DK M