Jag vet att ni här på forumet är skärpta, men jag postar det här ändå (jag har postat detta inlägg på olika ställen för att "vaccinera" folk mot Arn).
Nu nästa vecka kommer TV4 sända en dokumentärserie om Jan Guillous litterära skapelse Arn Magnusson och hans gärningar. Västgötariddaren Arn är helt en fiktiv skapelse men böckernas popularitet har gjort honom till en av ”Svensk historias” mest kända karaktärer. Arn som skapats av journalisten Jan Guillou är alltså dennes bild av hur han tänker sig Sveriges ”sanne” grundare, en bild färgad av Guillous egna politiska åsikter. Med sina böcker och sin TV-serie producerad av Troja television vill alltså Guillou berätta sin egen lilla privata version om hur Sveriges skapelse gick till. Han säger sig vilja krossa en serie myter och gammal historieförfalskning, men vad han i själva verket gör är att skapa en egen mytisk och påhittat historia. Jag själv läste Guillous Arn-böcker med stort nöje, jag tycker fortfarande att romansviten är mycket bra och underhållande som litteratur men jag ser det som historisk fiktion – inte en historiebok eller undervisning. Guillou håller tyvärr nu på att sprida sin egen ”svenska historia” över hela landet, och en hel genration av historiskt svältfödda svenskar kommer att växa upp och mer eller mindre tro att Arn verkligen existerat – för att inte tala om att han dessutom skapade hela Sverige! För Sverige är ett outbildat land när det kommer till historia – våran kunskapslucka fylls därför alltför lätt igen av Guillous egen påhittade fantasiversion om hur Sverige grundades. Enligt honom grundades ju verkligen Sverige av ”överlägsna” araber och mystiska tempelriddare, anförande sina segerrika ”forsvikare” mot de klumpiga svearna med sina otympliga svärd och kusar.
Guillou har faktiskt rätt när han säger att de flesta svenskar inte känner till hur vårt land skapades. Dock blir det ju knappast bättre av att han själv matar oss med sin i efterhand konstruerade revisionism… Nåväl, se gärna på serien om Arn – det ska jag själv göra. Se på miljöerna, se på personerna och dräkterna, men var kritiska och låt er inte luras av allt ni hör. Tro inte på att det ni kommer få se är riktig historia som forskats fram av historiker. Gå inte på alla underliga påståenden som kommer poppa upp. Jag vet ju inte vad serien kommer att innehålla, men fakta kommer säkerligen blandas med Guillous fabricerade historieförfalskning. Se upp, var källkritiska till allt ni ser och hör! Vad Guillou önskar är att svenska folket kommer att svälja hans bete och börja betrakta historien utifrån hans bild av den.
Se särskilt upp för dessa lögner som Guillou vill få oss att tro:
• ”En historisk motsvarighet till Arn har absolut funnits”
• ”Kristendomen kom till Sverige först på 1200-talet (med cistercienserorderns munkar)”
• ”Innan Arn gjorde entré i vårt kalla land och frälste befolkningen med sin kunskap fanns här bara dumma, tröga lunsar och vad Guillou benämner ”maffiavälden”
• ”Svea rikes vagga låg enbart i Götaland – Svealand och Norrland hade i praktiken inget med det hela att göra”
• ”Svearna och Götarna var klumpiga och hade dåliga svärd. De kunde inte strida till häst förrän Arn visade dom hur man gjorde”
• ”Allt som byggde upp landet Sverige kom från mellanöstern och de muslimska araberna som ju var så mycket mer överlägsna än de som bodde i Norden. Det fanns fullt med överlägsna muslimer i Sverige på 1200-talet, som Arn tagit med för att frälsa de dumma Götarna och de ännu dummare Svearna”
• ”Vikingarna har aldrig funnits, de är bara en nationalistisk myt från 1800-talet”
Läs gärna om Sveriges fram till nyligen bortglömda medeltidshistoria, det har nyligen kommit ut massor av intressant litteratur om hur Sverige grundades. En bok som jag särskilt uppskattar är professor Dick Harrisons ”Jarlens sekel” – om 1200-talets Sverige – alltså angående den tidsperiod som Guillou försöker måla upp kring sin Arn.
Var kritiska!
/DK M