Ett forum som är "snävt" ämnesinriktat, som det här, fyller ju flera funktioner. Dels kan man som okunnig söka andras kunskap, som kunnig dela med sig av kunskapen, som intresserad dela med sig av tankar och spekulationer, föra samtal kring saker man tänkt på. Dessutom finner man nya människor, och ibland t.o.m. nya vänner.
Att därför förbjuda alla former av diskussion kring sådant som inte har ett klart och tydligt samband med "grundämnet" skulle därför inte gagna forumets användare i stort tror jag.
Men, för att forumet ska vara användbart och att man inte ska behöva scrolla igenom femton användares personliga chattande om ditt och datt måste man hålla diskussioner och inlägg på platser där de hör hemma.
För att främja diskussionen och släppa in så många deltagare som möjligt i den måste man också se till att det inte förekommer kränkningar och personangrepp.
Jag talar nu helt och hållet utifrån mina erfarenheter som administratör på ett helt annat forum, och alla som kan tänkas känna att de behöver fundera på om jag pikar dem för nåt de skrivit på Historiska Världar kan slappna av. Jag har inga baktankar eller alternativa agendor
Man förtrycker inga åsikter eller ståndpunkter genom att kräva av forumets besökare att dessa uttrycks på ett städat sätt utan personangrepp, och på anvisade platser i forumet.
Så alternativ två är ett alldeles utmärkt alternativ.