Medeltidsveckan

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2003, 10:46

1) Ett inlägg här kan inte anses som privat. Det läses av alla och man får ta ansvar för det som ett offentligt inlägg.

2) Jag uppskattar det Eva sa, eftersom jag tycker likadant själv.

3) Jag menade inte att komma med ett "fy-fan-vad-vi-är-bra"-inlägg, utan att peka på den samhällsekonomiska aspekten, snarare än vad vissa icke bofasta krögare tjänar. Jag beklagar om det var oklart.

Nu tycker jag vi kan vara klara med den biten och gå vidare i diskussionen. Jag ser fram emot att läsa de konkreta förslag Cissi har för hur man kan utveckla veckan!
Sara Lundström

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2003, 10:51

Martinus: Vart kan man vända sig för att få veta mer om villkor om man skulle vara intresserad av att t ex hålla i en kurs? Gärna både e-post och telefonnummer, om det går bra!
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 11:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

1) Ett inlägg här kan inte anses som privat. Det läses av alla och man får ta ansvar för det som ett offentligt inlägg.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det tycker jag också, det var detta jag opponerade mig emot:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Cizzi:
Jag vill bara säga att jag tycker du läser Saras inlägg som fan läser bibeln.

... och det hon grundade det på var ett svar på hennes inlägg, inte på ditt.

Skitsamma, pajkastning leder ingenvart. Men inte att slå sig för bröstet heller.
cizzi

Inläggav Taffy » 5 september 2003, 11:38

Hej Eva!
Jag tänker inte gå i polemik med dig över att du inte har möjlighet att dricka öl. Gör vad du vill! Jag vill bara inte att folk ska sitta i lägren och häcka. Om du nu inte gör det, så räcker det för min del.

Om alkohol är viktigt för min medeltidsupplevelse? Nej, jag har inga "medeltidsupplevelser" eftersom medeltiden är slut, och jag tillhör inte skaran av medeltidsintresserade som gjort den till en livsstil. Jag är mest bara intresserad av historia, och inte nödvändigtvis av praktiskt utövad sådan.

Ha det gott!
Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
Taffy: jag trodde ditt första inlägg där du talade om att det vore trevligt att vingla hem ihop istället för att folk sdatt i lägren var en engångsföreteelse, men nu måste jag fråga: Är alkohol så oerhört viktigt för din medeltidsupplevelse (jag är inte nykterist och uppskattar själv öl, inte för att det är viktigt i sammanhanget)?
Rätt många av oss som åker på MTV och bor i lägren är lite äldre, en del har barn som jag och kanske inte har möjlighet/lust att festa när de är med.
Betyder det att man inte tar sitt "ansvar " för medeltidsveckan om man inte går på krogen? Själv var jag inne och gick i sta'n nästan varje dag (utom när vi hade öppet läger), handlade saker och i allmänhet hade det mysigt och visade därför upp mig för icke-medeltidare mm. Men jag var inte på krogen, bl a för att det är svårt att ta sig ut til lägret, men också för att jag är sjuk och inte orkar hålla igång både på dagen och kvällen.

Det finns folk som inte vill åka på MTV och andra medeltidsarrangemang för att så mycket handlar om att festa, jag försöker säg att det inte är bara det, men om vår roll främst är att stödja Visbys krögare och det betraktas som osolidariskt att vara nykter så är det svårtr att föra det resonemanget.

Eva

Taffy

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2003, 12:11

Det är inte för att jag inte kan (fast vill är ett bättre ord) dricka, för det kan jag, som jag tycker att diskussionen blir fel om det viktigaste är att folk är inne på st'amn och går på krogen på kvällarna. Personligen tycker jag dagarna är viktigare, om man nu ska ge medeltidsstämning även till andra på veckan och därmed bidra till MTV.
För mig är MTV ett tillfälle att se en fantastisk stad, gå på föredrag och diskutera bl a historia, men även hantverk med likasinnade. En del av problemen som finns uppstår faktiskt pga att många ser den som en enda stor fest.
Faktiskt tycker jag att Livrustkammarens riddarskola för barn, med alla sina historiska inkorrektheter, tillför mera än ett gäng medeltidsklädda som går på krogen.

Eva, som också är intresserad av historia, det är därför jag doktorerar i det
Eva Andersson

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 12:25

Jag har skrivit det förut, men jag har en känsla av att det har tappats bort i förvirringen:

Ett par saker efterlyses i allmänhet av MTV-besökare:
* fler medeltidsklädda människor i staden
* fler medeltidsevenemang
* mera medeltidigt på de evenemang som finns, t ex tornerspel.

Jag tror att vi alla kan komma överens om att:
* så länge vi som är medeltidsklädda trycker i lägret kommer det inte att finnas lika många medeltidsklädda människor i staden
* så länge medeltidslägret ligger så långt ifrån innerstaden kommer många medeltidsklädda männiksor trycka i lägret, förutom när de går på bolaget eller på Hemköp.
* så länge vi inte bjuder till och erbjuder "våra tjänster" kan vi inte heller <b>förvänta oss </b>att MTV-stiftelsen skall erbjuda oss en massa grejor. Att de sedan gör det ändå, det är bara att tacka för.

Av detta kan vi dra slutsatserna att det är lika mycket upp till oss, som till stiftelsen. We pull our weight, they give us a carriage, liksom.

Martinus:
* Jag kanske har missat något, men kan inte fältet vid Oskarsstenen vara en tanke för medeltidslägret? Eller fältet vid A7?
* Om vi ställer upp med ett gäng förtjusande varor till försäljning för att öka autenticiteten på marknade, kan man då tänkas att t ex en del av marknadsområdet ställs till vårt förfogande eller att vi får om inte gratis försäljningsplats så åtminstone rabatterat? Jag tror att det för oss, som bara hantverkar och säljer som hobby och inte "for a living", kan kännas lite kraftigt att betala en större slant för marknadsplatsen. Jag och de mina säljer bara saker där vi får sälja gratis, eftersom vi pysslar med väldigt specifika hantverk som inte uppskattas av medelsvensson. Vi drar alltså inte in några stora slantar på träsvärd och plastriddare, och har redan som det är en tämligen låg timpeng på vårt hantverk.

Resten:
* Kan vi tänka oss att ha öppet läger tre, fyra, fem eller kanske till och med alla dagar om vi erbjuds en plats nära innerstaden? Öppet typ 11-16, det enda vi behöver göra är att göra precis det som vi ändå gör i lägret, dvs laga mat och tvätta över öppen eld, dricka vin och spela tablut, laga en sko, nålbinda en strumpa eller bara prata skit. Man måste inte ha show och uppvisning hela tiden!
Inträde 20 spänn per skalle, går till lägerhyra eller någon form av stiftelse som råddar och förvaltar lägret?
* Kan vi, istf att ha bara "öppet läger" varje dag, tänka oss att ha temadagar i lägret? T ex:
- Kämpalek/fighting (eller vad ni nu vill kalla det). De som har och kan och vet och vill visar upp rustningar av olika typer, vapen, berättar om hur det gick till förr och hur det går till nu (när man "hobby-fajtas", träff kontra dödlig träff, man får inte slå där etc), sedan lite slåss-uppvisning.
- Textilhantverk. Alla som kan och vill etc sätter sig i lägret och syr, nålbinder, kardar, tovar spinner, brickväver, växtfärgar ...
Sedan finns ju ett otal olika hantverk, läder, keramik, smide etc etc, hur man delar upp det är ju en annan femma.
På temadagsviset blir dte ju ganska naturligt så att de som brinner för ett hantverk ställer upp på den dag som innefattar just det, och då blir det en spontan arbetsfördelning så att alla inte känner att de måste visa upp sig och sitt varje dag hela tiden.
* Dela upp lägret i "tidsperioder" - t ex vikingatid, tidig och sen medeltid. Både bohag och kläder skiljer sig ju en del (visserligen skiljer det sig en hel del mellan tidig och sen vikingatid också t ex, men det ger förhoppningsvis ändå en bättre helhetsbild).
* Ställa upp med våra hantverk till försäljning. När vi nu är missnöjda med marknaden kan vi önska av stiftelsen att de ställer högre krav på försäljarna, och i gengäld ställa upp med våra stiliga hantverk!
* Vad gäller medeltidsevenemang får vi väl tala om vad vi kan och vad vi kan tänkas ställa upp och fixa! Jag vet att det t ex finns många som är duktiga på medeltida dans, någon/några kanske är intresserade av att hålla kurs?

Dessutom tycker jag att "sy-din-egen-tunika-verkstaden" är en bra idé, men man kanske kan göra ännu fler grejer praktiskt? Att vi i samarbete med stiftelsen håller i kortkurser i olika hantverk, exempelvis i samband med temadagar. "Kom till medeltidslägret och lär dig nålbinda!", liksom.
cizzi

Inläggav Arnaud Guillaume » 5 september 2003, 12:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Ett par saker efterlyses i allmänhet av MTV-besökare:
* fler medeltidsklädda människor i staden
* fler medeltidsevenemang
* mera medeltidigt på de evenemang som finns, t ex tornerspel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag är nog mer inne på kvalisort än antal evenemang. Det känns redan som det är att man knappt hinner med det man vill gå på, så just fler saker i sig är det ganska begränsat behov av.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Resten:
* Kan vi tänka oss att ha öppet läger tre, fyra, fem eller kanske till och med alla dagar om vi erbjuds en plats nära innerstaden? Öppet typ 11-16, det enda vi behöver göra är att göra precis det som vi ändå gör i lägret, dvs laga mat och tvätta över öppen eld, dricka vin och spela tablut, laga en sko, nålbinda en strumpa eller bara prata skit. Man måste inte ha show och uppvisning hela tiden!
Inträde 20 spänn per skalle, går till lägerhyra eller någon form av stiftelse som råddar och förvaltar lägret? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Det tror jag inte på. Att ha folk som går omkring <i>där jag bor</i> skulle kännas klart olustigt; jag skulle inte kunna lämna lägret om jag inte visste att det fanns någon på plats som kunde ha ett öga på sakerna. Det är redan nu så att folk gärna vill gå in i tälten, känna på saker osv, och det är rätt ok så länge det handlar om en begränsad tid men knappast under en hel vecka. Som det nu är kan jag gå ifrån mitt tält i förvissning att mina saker kommer få vara ifred.

Där tror jag mer på att man har en "öppen del" av lägret under hela veckan, där hantverkare kan sälja saker, folk kan diskutera eller demonstrera saker med besökare osv. Detta skulle också funka om man har flera föreningar på samma område, då denna smältdegel/marknadsplats kan finnas i mitten vid värdshuset. En "öppen dag" är givetvis intressant fortfarande, men det handlar fortfarande om att man har en viss tid när detta händer så man kan göra de förberedelser man känner behövs.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">* Dela upp lägret i "tidsperioder" - t ex vikingatid, tidig och sen medeltid. Både bohag och kläder skiljer sig ju en del (visserligen skiljer det sig en hel del mellan tidig och sen vikingatid också t ex, men det ger förhoppningsvis ändå en bättre helhetsbild).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> ... med andra ord, dela upp folk efter vad de råkar ha på sig för ögonblicket. Jag varierar lätt mellan alla dessa perioder under samma vecka - var ska jag bo?

Sarkasmen åsido, detta skulle inte funka alls. Möjligen för folk som ägnar sig åt reenactment av en specifik period, men helt omöjligt för både SCA och Nordrike.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">* Ställa upp med våra hantverk till försäljning. När vi nu är missnöjda med marknaden kan vi önska av stiftelsen att de ställer högre krav på försäljarna, och i gengäld ställa upp med våra stiliga hantverk!
* Vad gäller medeltidsevenemang får vi väl tala om vad vi kan och vad vi kan tänkas ställa upp och fixa! Jag vet att det t ex finns många som är duktiga på medeltida dans, någon/några kanske är intresserade av att hålla kurs?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Detta är givetvis upp till var och en att göra, men det kan inte vara ett krav. Alla har inte något att visa upp (mer än sig själva), och alla är inte intresserade av sån verksamhet.

En eventuell öppen del av lägret kan funka som plats för de som vill driva sånt, men det funkar nog bättre att underlätta publika aktiviteter och "visa på möjligheten" än att försöka tvinga fram någon slags prestation av folk.
Arnaud Guillaume

Inläggav Taffy » 5 september 2003, 13:03

En del av problemen som finns uppstår faktiskt pga att många ser den som en enda stor fest.
Faktiskt tycker jag att Livrustkammarens riddarskola för barn, med alla sina historiska inkorrektheter, tillför mera än ett gäng medeltidsklädda som går på krogen.

Jag är den siste som kommer att klaga på Livrustkammarens riddarskola. Och bara för att jag först och främst träffar vänner på Mtv, så betyder inte det att jag bara dricker öl. Jag äter våfflor också.

Här kommer Anders finfina tips på saker som man kan och bör göra för att höja stämningen och dra sitt stråk till stacken (nu snackar vi de enkla sakerna, som inte innebär egentligt arbete):
* Tycka om mundana turister som vill ta kort på en. Berätta att det är kul om de syr kläder till nästa år.
* Hålla koll på unga som är för fulla
* Inte vara för full.
* Inte skräpa ner
* Respektera de boende, och att många arbetar
* Se till att ta ett gemensamt ansvar för andra som är medeltidsklädda, eftersom vi bedöms kollektivt
* Befinna sig i staden iförd sina kläder
* Besöka evenemang iförd sina kläder
* Inte vara en liten bessewisser som minsann vet bäst om allt som rör historia. Istället kan man vara trevlig, och få en vettig diskussion.
* Erbjuda folk hjälp med saker som de har problem med, till exempel att sy, hitta rätt bland krims-kramset eller liknande

Saker man kan göra som kräver mer arbete tyckte jag att Cizzi hade ett par bra råd om.

/Anders, mormor
Taffy

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2003, 13:07

Jag tror det blir konflikt med att både ha öppet varje dag i sex timmar och att vara mer i staden och eventuellt sälja hantverk där.

Vad sägs om 3 gånger och fyra timmar (har för mig att det var fyra timmar om dagen som hantverkslägret hade öppet).
Att ha öppet läger är ju nämligen arbete och jag vet inte om folk vill arbeta utan ersättning sex timmar om dagen hela MTV. Jag är gärna i lägret och pysslar och svara på frågor sådana stunder, men vill gärna kunna gå på föredrag och kurser själv också. Och det är troligen inte bara jag som tycker så.
Jag tror att en möjlig kompromiss skulle vara tre dagar/4 timmar per dag, det skulle i alla fall jag ställa upp på.

Sen det där med försäljning av hantverk. Jag tror att det vore bättre om de som faktiskt arbetade med hantverk hade större möjligheter att ha stånd där de sålde sina saker än att alla grupper ska varsitt stånd och gruppernas medlemmar ska tillverka en ska var. Det borgar inte för en högre kvalitet. Det är också lätt att glömma att många i medeltidsförenignar inte är hantverkare, även om de är i majoritet på detta forum. Rätt många syr bara sina egna kläder eller till och med betalar någon annan för det och har helt andra intressen inom medeltidssfären, som musik, litteratur eller kulturhistoria. Därför tror jag mer på att ge de duktiga hantverkare som finns i olika föreningar (och utanför dem) bra möjligheter än på att föreningar som helhet ska bedriva den sortens verksamhet. Om de inte vill förstås.

En sak som var väldigt uppskattad i år var temaföreläsningarna om strid/krig och jag tror att mer förnyelse på föredragsfronten kan behövas. Vilka föredrag som hålls ser mycket lika ut år från år.
För några år sedan ordnades föreläsnignar på högskolan, bl a med Lars Lönnroth och det tycker jag var intressant.
Jag tror att man kanske också när man gör programmet får lägga in en del mer avancerade föreläsningar och workshops, i alla fall om man ska nå "medeltidsfolket".
Jag går själv mycket sällan på föredrag numera, bl a pga att det nästan alltid är populära föredrag där jag redan kan det som jag är intresserad av.
Missförstå mig inte nu!! Jag tycker att det är jätteviktigt med de mer populära föredragen och många av dem håller hög klass, men jag tror att även föredrag eller seminarier på en högre nivå skulle kunna fylla en roll, liksom kurser i hantverk som är mer åt fortsättningshållet.

En annan sak som jag tyckte var bra förra året, men som saknades i år var hantverk för barn som hölls av några från Styringheim på Kapitelshusgården.

Sen vill jag också påminna om skillnaden mellan att t ex få betalt för att framträda på ett "living history"-arrangemang och att åka som turist till MTV. Rätt många är beredda att ställa upp för att t ex få en bättre lägerplats i utbyte och för att ge tillbaka lite till MTV, men man kan inte förvänta sig att folk ska jobba en flera timmar om dagen utan ersättning till en själv eller till en grupp man tillhör.
Det är inte för att folk är själviska utan för att man behöver vila på sin semster också. Just därför tror jag att alltför ambitiösa projekt där det bestäms att olika grupper ska stå för det ena eller andra lätt havererar. Och beslut om detta ska hursomhelt tas av föreningars styrelser och möten och inte av enstaka entusiaster eftersom det enda arbete man kan lova bort är sitt eget och jag tror långt ifrån alla medlemmar i de olika föreningarna tycker samma som vi på forumet.
Jag tror på att börja försiktigt, som jag beskrivit det ovan, och med den där dräktworkshopen.
De som har den måste ju också få arvode för att de håller en kurs, att lära folk sy, klippa till och serva dme är ett hårt jobb som varje syslöjdslärare kan intyga.

Några idéer som sagt

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2003, 14:28

Cissi skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> så länge vi inte bjuder till och erbjuder "våra tjänster" kan vi inte heller förvänta oss att MTV-stiftelsen skall erbjuda oss en massa grejor. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, men nu har vi ju chansen att bidra med både kunskaper, erfarenheter, önskemål och praktiskt hjälp. Bra, va?

Hantverk på marknaden:
Det är väl en bra idé om intresserade, kanske folk som håller på med samma saker, slår sig ihop och hyr ett stånd. Då borde man ha tillräckligt mycket saker för att kunna sälja hela söndagen.

Läger:
Jag föreslår att du framför dina idéer för de som ansvarar för de olika lägren. Då kan de ta upp det inom sina föreningar. Det är ju ytterst lägergrupperna och deras föreningsstyrelser som måste bestämma hurdant läger de vill ha.
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 15:03

Till att börja med vill jag förtydliga att jag inte har skrivit att "alla" ska avkrävas något överhuvudtaget! Dessutom tror inte jag att öppet läger skulle kräva att alla arbetade varje timme av varje dag, de flesta behöver faktiskt inte "arbeta" alls! Alla måste inte heller vara där hela tiden, det är ändå såpass mycket folk där.

Och ingenstans sade jag att alla medeltidningar skulle göra en grej var som sedan skulle säljas, jag säger att det finns ett gäng av oss som hantverkar och vi kan ju faktiskt ställa upp med vårt. Jag tror inte heller på att fördela ansvar för olika saker på olika föreningar, jag tror att det finns massor av folk som faktiskt tycker att det är roligt att fixa och fnula lite då och då, och som är beredda att ställa upp på just den biten just de tycker är roligast!

Vad gäller föreläsningar/medeltidsevenemang kan jag känna att jag kan sakna lite mer praktiska handgripliga grejor, det är mycket föreläsningar, men inte så mycket där man faktiskt provar och får hjälp att lära sig konkreta hantverk.

Hmm ... Dessutom vill jag påminna om att inte alla av oss <b>är</b> SCA:are eller Nordrikare. Det finns ett gäng re-enactors här också!

Sedan måste jag säga att jag inte alls känner mig speciellt oroad exempelvis i Foteviken. Även om inte just jag eller de som bor i mitt tält/läger befinner sig i faggorna finns det alltid andra som gör det och som har koll på grejorna. Dessutom tror jag att de allra allra flesta respekterar om man gör klart från början att ett stängt tält är off limits.

Förvånansvärt många av oss ställer gärna upp utan pröjs om vi får chansen att dela med oss av vårt kunnande och vårt intresse, så länge vi gör det frivilligt och inte under tvång.
cizzi

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 15:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Läger:
Jag föreslår att du framför dina idéer för de som ansvarar för de olika lägren. Då kan de ta upp det inom sina föreningar. Det är ju ytterst lägergrupperna och deras föreningsstyrelser som måste bestämma hurdant läger de vill ha.

Ärligt talat så bor jag inte ens i lägret, det var bara tips saker lägret kan ha att erbjuda stiftelsen "in return" om de får hjälp med att hitta en tip-top lägerplats. De som faktiskt jobbar med detta och som känner sig mer manade får gärna stjäla dem, men jag har inga planer på att göra något mer aktivt vad gäller lägret. Om jag inte plötsligt en dag bestämmer mig för att faktiskt bo i det och därmed dra mitt strå till stacken.
cizzi

Inläggav Björn Hellqvist » 5 september 2003, 18:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
Jag har själv (i den andra tråden visserligen, men jag antar att alla läste den också) gett ett antal idéer på hur man kan göra veckan bättre, och jag hoppas innerligt att det är det alla i slutänden vill med den här diskussionen. MEN att försöka hävda att medeltidningarna minsann är bättre turister för att de där två-tre personerna som våldtog tjejer i Visby i somras inte råkade befinna sig på ön just vecka 32 utan tidigare är helt ovidkommande!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De problem som vädrats mest under sommaren är de ofta rätt unga turister som super och partar hårt tidigare under sommaren. Medeltidsfolket festar också, men sällan i sån grad att polisingripanden krävs. Den sociala kontrollen bland medeltidsfolket är större, och om man går omkring i dräkt så sticker man ut mer än om man har den vanliga turiststassen. Medeltidsturisterna är möjligen lite snålare, då de 1) försöker bo billigt, 2) försöker äta billigt, 3) har oförskämdheten att roa sig själva och 4) köper färre fåniga souvenirer. Vidare så har lägerplaceringen dragit ner på folks lust att besöka Visby innerstad. Allt detta drabbar de näringsidkare som vill ha varje bord fullt så ofta som möjligt, sälja dyr öl och låta folk lyssna på halvdana trubadurer. Om man flyttar veckan så riskerar man att mista medeltidsfolket, och frågan är om de kommer att ersättas av de högspenderande idealturister som krögarna vill se. Jag tror inte det. Medeltidsfolket är visserligen snålt, men samtidigt bidrar det med den färg och upplevelse som Medeltidsveckan är så beroende av, och detta utan att begära någon ersättning. Andra turister uppskattar nog detta, och blir därmed de som bidrar till handlarnas dagskassor. Ta bort den ena av dessa faktorer, och vad blir kvar?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har ni funderat på att medeltidsveckan kostar ön på andra sätt än att jaga våldtäktsmän? Att man till exempel sätter in polishästar istf polisbilar just bara kring medeltidsveckan för besökarnas skull? De ridande poliserna hyrs in från fastlandet enbart för ändamålet, och finns alltså inte på ön överhuvudtaget resten av året. Merkostnad? Troligen. Och bemanningen är lika hög under medeltidsveckan som den är resten av sommaren. Och en fyllerist kostar förmodligen lika mycket pengar i cellen som en misshandlare!

Om Gotland Yard hyr in ritande poliser så är det deras beslut. Personligen skiter jag i hur poliserna tar sig fram, bara de finns tillgängliga när de behövs! F.ö. så är nog fylleristen något billigare för kommun och landsting, då misshandlaren oftast sänder minst en person till akuten.
Björn Hellqvist

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 6 september 2003, 01:12

Jag tror att man kanske också när man gör programmet får lägga in en del mer avancerade föreläsningar och workshops, i alla fall om man ska nå "medeltidsfolket". [snipp] även föredrag eller seminarier på en högre nivå skulle kunna fylla en roll, liksom kurser i hantverk som är mer åt fortsättningshållet.

Jag har hört flera yttra sig om föreläsningarna/kurserna ur olika synvinklar. Några tycker att vissa föredrag var för högt ovanför deras huvuden, andra tycker att de inte har något nytt att tillföra. Detta har kanske sagts förut, men jag tror att man måste ha föredrag på både lägre och högre nivå, men att man också måste göra klart för besökarna vilken nivå föredragen är på. Skulle det vara omöjligt att gradera föredragen och kurserna? Tre nivåer borde räcka, nybörjarnivå, fortsättarnivå och avancerad nivå (vad man sedan kallar dem är en annan fråga). På så sätt vet besökarna vilka föredrag som är meningsfulla att gå på, och det är mindre risk att folk blir missnöjda.

Sedan måste jag säga att jag inte alls känner mig speciellt oroad exempelvis i Foteviken. Även om inte just jag eller de som bor i mitt tält/läger befinner sig i faggorna finns det alltid andra som gör det och som har koll på grejorna. Dessutom tror jag att de allra allra flesta respekterar om man gör klart från början att ett stängt tält är off limits.

Jag tror att det är svårt att jämföra Foteviken med lägret under MTV. Dels är Foteviken större än lägret utanför Visby, med en hel uppbyggd permanent bystruktur, och det är (åtminstone när jag har varit där) tydligt var folk bor och var marknaden är. Det är också en mycket större marknad än vad MTV-lägret skulle kunna erbjuda (gissar jag). Alla som kommer och bor i Foteviken under marknadsdagarna vet också redan från början vad som gäller, och det är dessutom bara under tre (eller två?) dagar. Ett öppet läger i Visby skulle bli mer som ett allmänt "Skansen", eftersom marknaden inte alls skulle bli lika stor, och folk skulle vilja gå omkring och titta bland tälten mycket mer. Ska det funka med ett helt öppet läger (och inte bara en öppen del) måste man ha ganska mycket aktiviteter att locka och "distrahera" med, tror jag.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Arild Krake » 6 september 2003, 09:18

[quote]<i>Originally posted by cizzi</i>

Till att börja med vill jag förtydliga att jag inte har skrivit att "alla" ska avkrävas något överhuvudtaget! Dessutom tror inte jag att öppet läger skulle kräva att alla arbetade varje timme av varje dag, de flesta behöver faktiskt inte "arbeta" alls! Alla måste inte heller vara där hela tiden, det är ändå såpass mycket folk där."

Jag har för mig att du skrivit här på forumet att du inte sover i lägren. Det kan möjligen vara förklaringen till att du inte vet vilka problem det är varje år att bara få folk att sitta på vaktpassen. Så jag förstår inte hur man skulle kunna ha öppet läger utan att ha en massa scheman och måsten inräknat. En låt gå det ordnar sig nog attityd är nog ingen bra ide. Detta tycker jag att man måste ha med i beräkningarna.

"Sedan måste jag säga att jag inte alls känner mig speciellt oroad exempelvis i Foteviken. Även om inte just jag eller de som bor i mitt tält/läger befinner sig i faggorna finns det alltid andra som gör det och som har koll på grejorna. Dessutom tror jag att de allra allra flesta respekterar om man gör klart från början att ett stängt tält är off limits."

”Sedan måste jag säga att jag inte alls känner mig speciellt oroad exempelvis i Foteviken. Även om inte just jag eller de som bor i mitt tält/läger befinner sig i faggorna finns det alltid andra som gör det och som har koll på grejorna. Dessutom tror jag att de allra allra flesta respekterar om man gör klart från början att ett stängt tält är off limits.”

Jag oroar mig inte för de som förstår detta utan de få som inte gör det eller skiter i det. Dessutom så har väll inte foteviken en medeltida stad full med aktiviteter som drar folk ifrån lägret? Så då håller sig väll folk på plats på ett helt annat sett.

”Förvånansvärt många av oss ställer gärna upp utan pröjs om vi får chansen att dela med oss av vårt kunnande och vårt intresse, så länge vi gör det frivilligt och inte under tvång.”

Att ställa upp gratis är snällt mot vissa men även elakt mot andra som försöker leva på att sälja sina tjänster.

"Ärligt talat så bor jag inte ens i lägret, det var bara tips saker lägret kan ha att erbjuda stiftelsen "in return" om de får hjälp med att hitta en tip-top lägerplats. De som faktiskt jobbar med detta och som känner sig mer manade får gärna stjäla dem, men jag har inga planer på att göra något mer aktivt vad gäller lägret. Om jag inte plötsligt en dag bestämmer mig för att faktiskt bo i det och därmed dra mitt strå till stacken."

Det är snällt av dig att komma med konkreta förslag men du bör kanske inte vara så pushig om du i slutändan inte kommer vara en av de som ska utföra arbetet.

Ludvig
Arild Krake

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang