av cizzi » 5 september 2003, 12:25
Jag har skrivit det förut, men jag har en känsla av att det har tappats bort i förvirringen:
Ett par saker efterlyses i allmänhet av MTV-besökare:
* fler medeltidsklädda människor i staden
* fler medeltidsevenemang
* mera medeltidigt på de evenemang som finns, t ex tornerspel.
Jag tror att vi alla kan komma överens om att:
* så länge vi som är medeltidsklädda trycker i lägret kommer det inte att finnas lika många medeltidsklädda människor i staden
* så länge medeltidslägret ligger så långt ifrån innerstaden kommer många medeltidsklädda männiksor trycka i lägret, förutom när de går på bolaget eller på Hemköp.
* så länge vi inte bjuder till och erbjuder "våra tjänster" kan vi inte heller <b>förvänta oss </b>att MTV-stiftelsen skall erbjuda oss en massa grejor. Att de sedan gör det ändå, det är bara att tacka för.
Av detta kan vi dra slutsatserna att det är lika mycket upp till oss, som till stiftelsen. We pull our weight, they give us a carriage, liksom.
Martinus:
* Jag kanske har missat något, men kan inte fältet vid Oskarsstenen vara en tanke för medeltidslägret? Eller fältet vid A7?
* Om vi ställer upp med ett gäng förtjusande varor till försäljning för att öka autenticiteten på marknade, kan man då tänkas att t ex en del av marknadsområdet ställs till vårt förfogande eller att vi får om inte gratis försäljningsplats så åtminstone rabatterat? Jag tror att det för oss, som bara hantverkar och säljer som hobby och inte "for a living", kan kännas lite kraftigt att betala en större slant för marknadsplatsen. Jag och de mina säljer bara saker där vi får sälja gratis, eftersom vi pysslar med väldigt specifika hantverk som inte uppskattas av medelsvensson. Vi drar alltså inte in några stora slantar på träsvärd och plastriddare, och har redan som det är en tämligen låg timpeng på vårt hantverk.
Resten:
* Kan vi tänka oss att ha öppet läger tre, fyra, fem eller kanske till och med alla dagar om vi erbjuds en plats nära innerstaden? Öppet typ 11-16, det enda vi behöver göra är att göra precis det som vi ändå gör i lägret, dvs laga mat och tvätta över öppen eld, dricka vin och spela tablut, laga en sko, nålbinda en strumpa eller bara prata skit. Man måste inte ha show och uppvisning hela tiden!
Inträde 20 spänn per skalle, går till lägerhyra eller någon form av stiftelse som råddar och förvaltar lägret?
* Kan vi, istf att ha bara "öppet läger" varje dag, tänka oss att ha temadagar i lägret? T ex:
- Kämpalek/fighting (eller vad ni nu vill kalla det). De som har och kan och vet och vill visar upp rustningar av olika typer, vapen, berättar om hur det gick till förr och hur det går till nu (när man "hobby-fajtas", träff kontra dödlig träff, man får inte slå där etc), sedan lite slåss-uppvisning.
- Textilhantverk. Alla som kan och vill etc sätter sig i lägret och syr, nålbinder, kardar, tovar spinner, brickväver, växtfärgar ...
Sedan finns ju ett otal olika hantverk, läder, keramik, smide etc etc, hur man delar upp det är ju en annan femma.
På temadagsviset blir dte ju ganska naturligt så att de som brinner för ett hantverk ställer upp på den dag som innefattar just det, och då blir det en spontan arbetsfördelning så att alla inte känner att de måste visa upp sig och sitt varje dag hela tiden.
* Dela upp lägret i "tidsperioder" - t ex vikingatid, tidig och sen medeltid. Både bohag och kläder skiljer sig ju en del (visserligen skiljer det sig en hel del mellan tidig och sen vikingatid också t ex, men det ger förhoppningsvis ändå en bättre helhetsbild).
* Ställa upp med våra hantverk till försäljning. När vi nu är missnöjda med marknaden kan vi önska av stiftelsen att de ställer högre krav på försäljarna, och i gengäld ställa upp med våra stiliga hantverk!
* Vad gäller medeltidsevenemang får vi väl tala om vad vi kan och vad vi kan tänkas ställa upp och fixa! Jag vet att det t ex finns många som är duktiga på medeltida dans, någon/några kanske är intresserade av att hålla kurs?
Dessutom tycker jag att "sy-din-egen-tunika-verkstaden" är en bra idé, men man kanske kan göra ännu fler grejer praktiskt? Att vi i samarbete med stiftelsen håller i kortkurser i olika hantverk, exempelvis i samband med temadagar. "Kom till medeltidslägret och lär dig nålbinda!", liksom.