Hej på er alla glada!
Tänkte bara meddela att någon söndag i maj kommer vi att ha en medeltidsdag i Örebro, närmare bestämt på Gällersta forngård. Jag jobbar på Almbro skola med årskurs 5. Vi kommer att jobba med bland annat medeltid nu under våren och tänkte ha den här medeltidsdagen som en avslutning på temat. Vi ska försöka göra så mycket som möjligt i och med detta. Bland annat prova på smide, gjutning, fusk-freskmålning, etc. På själva medeltidsdagen så ska vi bjuda in alla som vill vara med att delta för att göra detta till en riktigt bra medeltida happening för elever och föräldrar. Bland annat kommer medeltidsföreningen Stupa att ev. delta. Jag kommer att visa en riddares enkla konster till häst.
Nu undrar jag om det finns lite folk som bor i närheten och vill haka på. Det kan vara hantverkare som vill visa upp sig, gycklare, spelmän, etc, etc. Om det dessutom finns folk som kan tänka sig att vara med någon dag i skolan under våren innan själva evenemanget så vore det toppen. Det kan vara allt som har med medeltid att göra, från ringbrynjebygge, kalligrafitextning, kämpalekar, berättande om hur man byggde, matlagning, keramik etc etc.Några pengar har vi ont om men vi kan ge er en härlig dag med trevliga barn, något som kan vara nog så gott och skollunch förstås[:o)]. Allt arbete görs för eleverna och för att sprida kunskap om historia. Ett gott ändamål så gott som något annat. Om ni är det så hör av er till mig så fort som möjligt.
mvh Anders
Ps jag återkommer med mer info...