Först och främst undrar jag var laggda band och viggflätor är? Finns det instruktioner på nätet eller någon bok om hur man gör såna?
Språngade band är svårt, eftersom de snor sig så mycket, och är elastiska på "fel håll".
När det gäller språngning generellt så har jag för mig att man har hittat någonting från vikingatid som man tror är en socka eller "benvärmare". Hittar dock inte referensen just nu, någon annan som vet?
På regia anglorums sida står det:
http://www.regia.org/sprang.htm
Usage.
Sprang, due to it's elasticity, served useful, everyday purposes for clothing, much as knitted fabrics do today. The technique was commonly used for different kinds of headgear, such as caps, hoods, bonnets, hairnets and snoods, as well as for stockings, mittens, collars and sashes. Other analysis of fragments shows that capes, drawstring bags and lacy woollen pieces that may have been scarves have been made in a method that is similar to modern sprang, with the delicate patterns of slits, looped closings and changed directions of twists are evident.
Vet dock inte hur tillförlitliga de är, eller var de fått sin info ifrån. Språngning är kul, men förutom hårnät har jag inte hittat någon riktigt användning för det. Om man inte vill göra apelsinpåsar så klart![:)]