Angående löshår: Under 1100-talet var det ju smexigt att ha två dunderlånga flätor som synes här:
Allt eftersom flätorna skulle vara längre och längre började man, om man får tro Medieval Costume and Fashion, att använda löshår som man stoppade i en "strumpa", som sedan fästes i ens riktiga flätor, så att det såg ut som om ens hår fortsatte hela vägen ner i strumpan. I änden hade man även dedär metalländarna som nämndes tidigare i tråden.
(Det är för övrigt en trevlig och inspirerande bok just vad det gäller frisyrer och huvudbonader... har hittat många saker jag vill göra, varav de flesta jag inte kan förstå hur de ska göras

)
Angående utsläppt hår:
Någon påstod tidigare i tråden något om att man inte hade utläppt hår annat än om man var oklädd på 1400-talet.

Jag skulle vilja kontra med dessa bilder.
http://cadieux.mediumaevum.com/burgundian-gown.html Längre ner på sidan, vid The wide-lacing gown, kan man också se en hel del utsläppt, lockigt hår.
Och slutligen, angående den ursprungliga frågan om anpassning av moderna frisyrer:
Jag är väldigt sugen på att skaffa dreads, men då det inte ens skulle se speciellt bra ut om jag hade huvuddok över tror jag inte att det lär bli något med det...
"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"