Pelicòn

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Pelicòn

Inläggav Roger » 8 juli 2003, 01:08

Jag tänkte sy mig en sådan, men funderade tänkte kolla med folk
här för säkerhets skull innan jag sätter igång fullt. Som jag förstått de referenser jag sett på olika ställen om detta plagg, en sådan frånt sent 1100-tal passande för en man är i princip en vid t-tunika som räcker just nedanför knäna, och är helt pälsfodrad. Hade tänkt den i siden med (tyvärr) minkpäls som foder. (både hermelin och gråverk har varit svårt att hitta secondhand.. attans [:)] )
men verkar detta korrekt? Referenser till detta plagg finns i litteraturen, men vad jag vet finns det inga sparade, iaf tidiga sådana, plagg?
Roger

Inläggav Eva Andersson » 8 juli 2003, 06:31

Aargh, nu blir det så där svårt. Pelicon är det plagg som jag tror jag har sett flest olika förklaringar på vad det skulle vara utav all medeltida plagg. Iofs mest på kvinnosidan, eftersom jag är mest intresserad av den (på det rent praktiska planet).
Jag har dock, utan att var expert på kontinentalt 1100-tal anslutit mig till samma teori som du. Utom att jag nog inte skulel göra en t-tunika utan sätta i kilar för att få lite vidd.
Ordet kommer troligen av det latinska ordet pellicium som enligt de flesta betyder pälsrock och finns rätt många av i "våra" (svenska) testamenten. Där rör det sig dock nästan säkert om en pälsrock med pälsen utåt, annar sskriver de bara typ "kjortel fodrad med gråverk".
Men tillbaka till ditt plagg så ansåg man uppenbarligen i Frankreike vid 1200-talets början att en kjortel i röd scharlakan fodrad med gråverk var "a light summer tunic"! (La Roman de la Rose ou Guillaume le Dole, ca 1215)

Jag tycker det låter ascoolt och vill också! Dock är pälsen för dyr, tro mig, man tjänar inte mycket som doktorand inom humaniora.
Och mink istället för gråverk får man väl ta.

Vad ska du har för siden? Mink blir rätt tungt (jag har en tidig 1400-talsklänning med hängärmar fodrade med det, de väger mer än resten av klänningen och jag får alltid magnifikt ont i axlarna när jag använt den) så tänk på att det behövs lite stdag i sidenet. Det kan bli klumpigt i kanterna där man syr fast pälsen också, men testa! Och visa bilder sen!

Eva
Varför är det ingen som föder upp ryska ekorrar???!!!
Eva Andersson

Inläggav Roger » 8 juli 2003, 09:36

Jag hade tänkt sy den utan slitsar, med kilar både på sidor och fram/bak istället, precis som du nämde. Sidenet jag råkar ha är dupionsiden, och jag vet att det kanske inte är vad man ansåg det finaste på den tiden. Dock sysslade man såpass mkt med att väva om siden och blanda ut det med andra material och fuska i östra medelhavet att jag tror man kan acceptera detta, eller?
Jag hade också tänkt fästa pälsfodret på ett billigt tyg först för att göra det enkelt för mig (nackdelen med superbillig päls från secondhand är att kvaliten inte är den bästa så man får trixa lite där).

/Roger
Roger

Inläggav Eva Andersson » 8 juli 2003, 10:13

Jennifer Thompson har skrivit en bra artikel om användningen av siden av "lägre" kvalitet i renässansens Italien http://homepage.mac.com/festive_attyre/ ... /silk.html
Det är ju inte direkt relevant för 1100-talet (allas vår, eller i alla fall min, favoritperiod), men eftersom du uppenbarligen även gör puffbyxor så kan det kanske vara ngt ändå.

Om jag skulle göra en pelicon (varför vet jag inte hur man sätter ut diakritiska tecken, det ska ju vara ett c med en liten krok på) skulle jag nog satsa på sidentaft eftersom cendal, som var otroligt populärt är en taft.
Å andra sidan är det både dyrt och svårt att få tag i. Det här stället är enligt en del dräktfolk i USA bra, men jag har ingen aning om vad det kostar att få levererat till Sverige och om de ens gör det:http://www.ksrishti.com/

Men man blir ju inte direkt dödad för att man använder dupionisiden och det varierar ju mycket hur mycket "noppor" det är på det.

Är du förresten med på gruppen 12thcenturygarb på yahoogroups? Det är en bra grupp. Det är ganska lite trafik, men de som skriver säger intressanta saker och vet vad de talar om (oftast).

Eva
Eva Andersson

Återgå till Kläder och textila hantverk