Struthättor för kvinnor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Lillith » 12 maj 2011, 19:23

Det finns en bild med två kvinnor med kraghätta i Maciejowski. Kvinnorna arbetar på en åker. Så där lite halvt amatörmässigt gissat skulle jag tippa på att en kraghätta skyddar nacken från solen rätt bra när man arbetar utomhus längre stunder utan skugga.
Men det är alltså bara två kvinnor och i ett enda sammanhang, i en samling med en massa bilder och otaliga kvinnor i andra huvudbonader såväl som barhuvade. Så även om det uppenbart inte sågs som en omöjlighet där och då så var det nog knappast särskillt vanligt. Det finns däremot en hel drös med olika dok ganska tydligt avbildare och birgittahättor är också flitigt förekommande.
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... 17va&b.gif

Bibeln i fråga är fransk och är från mitten av tolvhundratalet.
Lillith

Inläggav Ulfa » 15 maj 2011, 20:37

Precis! Om tjejer nu uppenbarligen hade struthättor på mitten av 1200-talet och framåt, och det är sed att skänka dem från män till kvinnor, eller från kvinnor till kvinnor oxå säkert, och vi vet att åtminstone män hade hättor på 1100-talet, då känns det ganska sannolikt att kvinnor också hade det då?

Åh.. att det inte finns mer material...dessa spekulationer!

/Ylva
Ulfa

Inläggav Lillith » 16 maj 2011, 23:06

Sen beror det ju på vid vilka tillfällen man hade det också. Det finns ju massor av saker som å ena sidan är helt ok att synas i vid vissa tillfällen, men som inte är något man skulle gå runt med i vanliga fall.
För allt vad vi vet så motsäger ju inte bilden i maciejowski egentligen alls att det skulle vara ett plagg som sågs som i huvudsak ett mansplagg. Det gör egentligen inte testamentena heller om man tänker efter. Tittar man på när kvinnor började använda byxor till exempel så var det ju främst vid aktiviteter där funktionen prioriterades över utseendet och dom tidiga modellerna av byxor designade specifikt för kvinnor var just sportplagg. Och arbetskläder i stil med overaller och snickarbyxor är än i dag inte speciellt specifikt designade för kvinnor utan är i stort sätt likadana som den traditionella manliga motsvarigheten.
Det är plagg man använder när man behöver deras funktion, men som sällan används när man till exempel ska gå en sväng på stan.
Eftesom bilder på kvinnor i kraghätta lyser med sin frånvara i samtliga andra situationer i M-bibeln skulle jag tippa å att det är något i den stilen som är troligast för den tid och det sammanhang det framställdes. Det är många bilder i bibeln i fråga och det är faktiskt väldigt stor variation på huvudbonaderna i den. De enda huvudbonader jag hittat (på kvinnor) som inte förekommer på flera ställen utöver kraghättan är hårnätet som är synligt på kvinnan med nedrfälld hätta och den turbanliknande kuvudduken på en kvinna på en annan bild. Den kvinnan har just tröskat vete (medan hon gör det har hon bara en birgittahätta, turbanen sitter uppenbart ovanpå den). Alla andra har jag sett på flera ställen. Så det borde visa på att det här är något ganska ovanligt.
Dessutom blir väl kvinnor avbildade med kraghättor snabbt vanligare och vanligare frammåt början av trettonhundratalet? Även om kvinnor ägt och använt en hel del kraghättor innan dess är det nog inte allt för vågat att anta att det visar på att det blir mer och mera accepterat att visa sig ute blend folk i det.

Fast det är här ju förståss bara hur jag tolkar det det.
Lillith

Inläggav Martin Wallgren » 20 juni 2011, 15:17

En kanske inte releterad fråga men hur vanligt är det i bildkällor med Mönsterklipta kanter på hättorna? Håller på med en välbärgad Borgare/adelsman andra halvan av 1300-talet åt en kompis och undrar bara då han vill ha det på den?

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav Mary-Lou » 21 juni 2011, 06:59

Förhållandevis vanligt. mellan tummen och pekfingret- ca 15-20% av bildmaterialet. Säger jag..
vanligare i högre klasser.

Detta gäller män.
Mary-Lou

Inläggav Ulfa » 21 juni 2011, 10:53

Jätteintressanta tankar Lillith. Det är ju något man får bestämma sig för hur noga man vill vara, om man nöjer sig med att ett plagg har använts av kvinnor och sedan använda det hur som, eller om man vill försöka använda alla plagg man har så korrekt som möjligt enligt den tidens seder.

Jag håller med Mary-Lou, för andra halvan av 1300-talet är det ingen ovanlighet så go for it.

/Ylva
Ulfa

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk