<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kanonkulan</i>
Jag känner till den finska dräkten men det är inte vad jag vill ha. Jag försöker få ihop en så lokal dräkt som möjligt a la Småland, runt Värnamotrakten, men det är ett senare projekt. Just nu behöver jag en hängslekjol som jag får plats i. och det låter ju bra det där med mönsterpassningen, men jag tänker bara att det kanske inte blir så snyggt...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hej Kanonkulan!
Jag gillar som bekant allt som har med vikingatid att göra. Jag skulle gärna vilja vara till hjälp men jag fattar inte riktigt vad du vill ha hjälp med.
Vill du ha en "flappa-flappa" (den rekonstruktionsmodellen är som bekant så gott som övergiven)? Vill du ha en hängselkjol som den Inga hägg beskriver? Om du inte gillar att mönsterpassa så tycker jag att du ska strunta i det. Ett alternativ skulle kunna vara att göra precis tvärt om för att skapa kontrast, dvs vertikalt fram och bak och diagonalt i sidorna. Personligen älskar jag fiskbensmönstrade tyger och syr gärna de olika delarna med mönstret åt olika håll för att accentuera riktlinjerna i plagget.
Bara en idé =)
Rutigt är förövrigt ascoolt.
Vänligen,
/VillePille
http://www.uppsalarus.se/