knappar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Tor » 8 september 2003, 15:57

Hej igen!

Jag tänkte återuppliva den är tråden med en fråga om andra änden på knappen om vi säger. Nämligen knapphål.

Jag har hittat en beskrivning på hur man gör knapphål i bland annat "The medieval tailor´s assistant" och där nämner hon äver att man ska/kan använda knapphålssilke som tråd. Frågan är bara: Är det det bästa alternativet? Vad ska man hålla utkik efter för märken/färger på tråden? Ska den vara så nära tygets färg eller går den inte att färga hur som helst? Hur många trådar i tråden (förvirrat..) är korrekt.

hälsningar

Tor, som vill få det rätt med som inte kan sin silke.
Tor

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 8 september 2003, 18:03

Vad du ska använda för tråd till knapphålen beror främst på vad det är för material och nivå på plagget du syr dem i. Syr du ett enklare plagg i ylle så går det bra med vaxad lintråd (själv gillar jag 35/3 till sådant)eller möjligen starkt, tunt ullgarn (det har jag dock inte försökt själv). Är det däremot ett tjusigare plagg i brokad, siden eller sammet, eller finare kläde, tror jag knapphålssilke är det bästa. Vad tror ni andra?

Knapphålssilke brukar bara finnas i en grovlek/kvalitet. Vanligen Gütermann. Silketråd finns i sytrådsgrovlek också, men då kallas det för sysilke. Frågar du efter knapphålssilke i sybehörsaffären så borde du får rätt sort (den lite grövre, alltså).

Om jag inte misstar mig så kunde man färga silke ungefär lika lätt som ylle, så det bästa vore att försöka matcha trådfärgen så nära som möjligt med tygets färg (om du inte vill ha en effekt just med färgkontrasten, som jag tror man gjorde på vissa plagg under renässansen -- kan dock ha fel).
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Eva Andersson » 8 september 2003, 18:54

En tråkig sak är att allt färre sybehörsbutiker tar in sysilke och knapphålssilke, det verkar också som om Güterman skurit ner på antalet färger. Man kanske får lägga upp lager.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 8 september 2003, 22:19

Ha ha, (nu ska jag retas): hittade en hel godislåda full med knapphålssilke i mängder av färger på loppis i somras... köpte hela burken för 100 kr! Och på samma ställe hittade jag några STORA rullar med knapphålssilke (gult, grått, blått och grönt) à kanske 500 m/stycket... för 10 kr/st!

[8D][^][}:)]
Pernilla Leijonhufvud

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk