Sitter för stunden och gräver efter information (och förebilder) till väskhängare i metall, 1300-1400-tal.
Väskhängaren ("Purse hanger" eller "Belt Hook") används inte helt oväntat till att fästa väskor, knivar, kärl eller vad du vill i bältet. Utformningen verkar variera, från bygelformade till krokar till dansande par m.m. Tanken är väl att man lätt ska kunna lossa väska, kniven osv. utan att behöva ta av sig bältet. Jag misstänker också att lädret i bältet blir mindre misshandlat av väskans remmar om man fäster dem i metallkrokarna eller öglorna.
Det lilla jag har hittat är:
- Katalogföremål 150 i "Margrete I, The Kalmar Union 600 years" ISBN 87-89384-52-0. Andra halvan av 1400-talet, ett dansande par.
- Diverse föremål i "Dress Accessories" ur London excavations-serien.
- Samt någon jeppe från USA på nätet som säljer replikor ur DA. Dock har jag inte hittat något som liknar dem i boken.
Är det någon som vet något om denna sorts föremål, eller var mer info kan tänkas finnas? Eller kanske om något orginal? Jag har börjat modellering av den som finns i "Margrete I", men vill helst göra en från tidigare period, helst skifte 1300-1400-tal.
Tacksam för alla kunskaper och ideer!
Julia