Det här med korsetter....!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Det här med korsetter....!

Inläggav Vintersorg » 1 september 2003, 19:56

Är det något som har koll på när på 1500-talet som korsetten kom?

Jag läser för tillfället i boken "Patterns of Fashion" där en viss Eleanora of Toledo och henns klänning finns omnämnd. När man lusläser texten (som självklart också är på engelska, som allt annat intressant....GUD! Kan ingen översätta dessa underbara klännings och korsettsidor som finns...) så förstår man att hon bar sitt klänningsliv ovanpå ett annat liv, som man inte vet huruvida det var ett enkelt liv eller en korsett. (Kläderna återfanns i hennes grav och var ungefär lika ruttna som hon) Kvinnan dog iaf. 1562, vilket innebär att korsetten borde ha gjort sitt genombrott ungefär då...eller?
Hjälp!

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Eva Andersson » 2 september 2003, 08:13

Det finns tidigare referenser till liv med styvnad i, men inga bevarade "solklara" korsetter innan ca 1600 (den korsett somfanns på drottnign Elisabeths gravfigur och en tysk korsett som finns beskriven i samma bok). Däremot kan man att döma av hur folks kroppar ser ut på porträtt dra slutsatsen att någon form av korsett användes troligen i Spanien, Frankrike och England från 1540-talet.
En bra översikt om korsettens historia under 1500-talet hitta man här: http://costume.dm.net/corsets/history.html

Boken "Corsets and Crinolines" av Norah Waugh har även med skriftliga referenser till korsetter och styvkjortlar från samtiden.

När korsetten började användas i Sverige är svårt att säga, mne eftersom vi är svårt influerade av Tyskland och tysk kultur vid den här tiden så är det väl ungefär samtidigt som den dyker upp där, på andra halvan av 1500-talet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vintersorg » 3 september 2003, 22:44

Tack för tipsen!

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Charlotta » 3 oktober 2003, 22:11

Apropå korsetter så har jag surfat runt en hel del bland renässanssidor som finns på nätet (utgående från The elizabethan costuming page). Jag undrar en smula över ett av de material som anges som tidsenlig "boning" (det får bli svengelska här eftersom jag inte lyckades hitta någon översättning), nämligen "reed" som tydligen är vass! Det känns som om det måste vara någon speciell sorts vass, för inte kan man väl ha vanlig insjövass i korsetter?! Jag träffade på en sida där någon använt vass i korsetten och denna någon tyckte att det var ett mycket bra material.
Tacksam för svar.
/Charlotta - som är väldigt sugen på att göra en korsett
Charlotta

Inläggav Ingiz » 4 oktober 2003, 11:25

Om inte jag har helt fel för mig så var boningen i korsetter valben. Har även läst att tunna trälattor (liknande de man stoppar in i segel på segelbåtar) förekom.

Men vass låter intressant var var det du läste det?

Annars är korsettmönstergeneratorn på sidan Eva rekomenderar bra. Värt att tänka, något som jag glömde med min första korsett, är att man SKA göra den ca 3 cm förliten för att den inte ska glida ner och man står där och brösten och allt annat har smitit [:I].

Något som man också ska tänka på är att det inte är huvudsaken att brösten trycks upp under hakan och ser jättemaffiga ut. Man hade korsett för att släta ut eventuella former på kroppen och för att få ett rakt liv.

/Ingiz [:)]
Ingiz

Inläggav Eva Andersson » 4 oktober 2003, 11:43

Jag undrar också avad om avses med "reeds" i detta sammanhang, kanske Maggie kan upplysa oss?

Dokumenterade material från 1500-talet och 1600-talet är de tidigare nämnda reeds, kluven pil (1600-tal) och valben. Till mittskenan, det som kallas "busk", förekommer trä och horn i skriftliga omnämnanden.
Den snälla Lasse C har gjort en "busk" i ek till min 1700-talskorsett.

Går man längre fram, till 1700-talet används även rotting och stål i alla fall som styvnader i livet. Exempel på det senare finns bl a i Gotlands Fornsals samlingar av 1700-talskläder (ej utställda).

Eva
Eva Andersson

Inläggav Charlotta » 4 oktober 2003, 12:43

Här är länken där "reed" nämns som ett alternativ till valben:
http://costume.dm.net/effigy.htm
Fast det var visst "broomstraw" hon använde när hon skulle rekonstruera korsetten, som ett alternativ till "reed". Så det verkar som om det är någon smalare sorts vass som avses, inte den vanliga som växer lite varstans...(tror att texten nämner att vassen skall vara ca 2mm i omkrets).
Charlotta

Återgå till Kläder och textila hantverk