Linneskjortor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Linneskjortor

Inläggav Michael Erlandsson » 18 september 2003, 18:09

Är det någon som vet om det under tidigt medeltid fanns linneskjortor med avsmalnande ärmar? Med tidig medeltid menar jag 1000-1200. Enligt boken "the medieval tailor's assistant" så var män linneskjortor, generellt raka. Dock så går det redan på bayeux-tapeten se att ulltunikorna har avsmalnande ärmar, så det ter sig åtminstone logiskt för mig att även linneskjortorna under hade sådana ärmar för att passa bättre. Som sagt är det någon som vet?

/ Michael Erlandsson
Michael Erlandsson

Inläggav Eva Andersson » 18 september 2003, 19:31

Både skjortorna från Arras och Chelles (1100-tal) och Ludvig den heliges skjorta har avsmalnande ärmar. Man kan som alltid titta på Marc Carlssons site http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... hirts.html

Eva
Eva Andersson

Inläggav John-Kompani Bastard » 18 september 2003, 20:04

Hade man generellt sett linneskjortor närmast kroppen? Bara en kritisk fråga att ställa sig själv. Ju tidigare, ju vanligare med ull även närmast kroppen - kanske?!? Ju lägre börd ju vanligare med ull närmast kroppen?!?
John-Kompani Bastard

Inläggav Vintersorg » 19 september 2003, 13:46

Vad jag har fått uppfattningen om, var att de flesta, så långt det var möjligt, var ägare till någon form av undersärk/skjorta. Den fungerade även som sovplagg och togs sällan av. (*äckligt* [xx(]) Över den bar man sedan en kjortel eller dylikt, eller en överklänning. Men de som var riktigt fattiga var väl glada om de hade någonting alls att skyla sig i...

Vad jag har sett så instämmer jag med Eva, skjortorna kunde mycket väl ha avsmalnande ärmar.

/Vintersorg
Vintersorg

Inläggav Shadow » 19 september 2003, 16:30

"togs sällan av"
En liten fundering dyker upp...... Var de så ohygiensika förr, eller är det bara vi som har fått för oss det???

O inte gick väl de fattiga nästan nakna heller?
Shadow

Inläggav Sara Lundström » 19 september 2003, 17:34

Nej, de var otroligt snuskiga förr - som vi ser det. Utifrån deras egen synvinkel var de däremot hygieniska! Sambandet smuts/sjukdom upptäcktes inte förrän på 1800-talet och var då <b>mycket</b> kontroversiellt. Snarare ansåg man att det kunde vara direkt skadligt att tvätta sig.

För den som är intresserad av sådant här kan jag varmt rekommendera boken "Bad och bot" av Matts Bergmark. Den handlar om hur man använt bad och olika vattenkurer som medicin och njutning genom historien. Klar, rolig och lätt att begripa.
Sara Lundström

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 19 september 2003, 17:51

Man får också komma ihåg att innan tvättmaskinens intåg i vår vardag så var det otroligt arbetsintensivt och tidskrävande att tvätta! I det läget, och med tanke på att tyg och plagg var <b>dyrt</b>, slängde man inte sina skjortor i tvätten efter att ha haft dem ett par dagar. (Om man inte var väldigt rik och hade råd att ha många underplagg, och anställa folk som tvättade dem...)
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Shadow » 19 september 2003, 20:22

Vill man då vara riktigt historisk så ska man inte slänga kläderna i tvätten efter varje gång man använt dem [;)]
Shadow

Inläggav olwyn » 22 september 2003, 11:37

Liten undran jag har alltid trott att det var först på 16-1700 talet man slutade bada relativt ofta, men innan dess var man ganska renlig.

Eller är jag helt ute och cyklar...
olwyn

Inläggav Shadow » 22 september 2003, 14:53

Ja, det var ju det jag också har för mig att jag hört nånstans.... om renligheten.....

Shadow, som strax kryper ner i ett varmt bad.... p.g.a rejäl förkylning [;)]
Shadow

Återgå till Kläder och textila hantverk