av Cis de Conway » 23 mars 2004, 14:02
Nej, man kan ju aldrig veta vad alla gjorde under hela medeltiden, och folk är sig ju lika genom alla tider, så jag tror alldeles säkert att det fanns mycket större variation än den vi ser genom fynd och samtida bilder.
Jag har själv en del "fantasymedeltidskläder" där jag har lagt till vissa snygga eller praktiska detaljer som skulle ha kunnat förekomma, men när det inte finns fynd som backar upp så kan man ju inte säkert säga att det man har gjort är medeltidskläder. Jag tycker att det är trevligt med lite variation på folks kläder, så länge som det är någorlunda trovärdigt (inte polyestertyg, singoallaärmar, bönder i sammetskläder mm), och gjort med eftertanke.
Så jag tycker mycket väl att man kan lägga till några ej dokumenterade detaljer till sina kläder, men om någon då frågar varför man har sytt t.ex. ärmen på ett visst sätt så får man förklara att man tror att någon kan har gjort så här på medeltiden men att man inte kan bevisa det, och kanske lägga fram sina argument för varför man tror detta, eller bara säga att man tyckte att det var snyggt.
Många här på forumet tycker ju att det är viktigt med dokumentation och att kunna visa på källor om någon frågar varför man har gjort på det ena eller andra sättet. Det är ju också lite av en sport att få till så historiskt korrekta kläder som möjligt...
Fast ibland blir man lite frustrerad över hur lite som finns bevarat/avbildat, speciellt när det gäller tidiga kläder. Hur gör man egentligen en "autentisk" vikingatida hängselkjol? Det finns ju i princip ingen dokumentation...