<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>
Jag har nyligen införskaffat handelsgillets mönster "Rusisk rock, persisk skärning" :
http://www.handelsgillet.se/monster.htm
Är det någon som vet om det ska vara knäppning på rocken och i sådana fall hur knäppningen skall se ut?
Jag tycker skärningen framtill ser en smula skumt ut.
Är det här ens en rock passande för en viking?
Tacksam för svar.
/Undrande Vendel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Knäppningen på Mayarrocken är väl av typen med band som sys fast horisontellt över bröstet i rader och sedan knäpps in i varandra? Alltså, banden fungerar som knäppning. Vanligt på ryska folkplagg, både nutida och äldre.
Skulle dock ge en vänlig varning för mönstret. Har själv sytt utifrån samma och det lönar sig att verkligen kontrollera måtten på standardstorleken. Jag har för mig att det är rätt loco med jättestora mått runt bröstet, Jan Guillou-armar och hyffsat kort i längden. Jag hoppade banden och gjorde en kaftan istället.
<font size="1">Ah, crap. Såg att det handlade om "persisk skärning". Glöm allt jag sa. Kanske någon annan har nytta av det dock

</font id="size1">