Jag har mest utgått från Medieval Tailors Assistant, där hon klassificerar cotehardie som ett tajt plagg (inte lika tajt som en doublet dock), och houppelande (eller "gown" som hon också kallar det) som ett rymligare plagg som ofta var mer utsvävande.
Min tanke är att ha ett av dessa plagg över min doublet, men jag har inte bestämt mig för vilket. Jag vill att ärmarna är slitsade vid armbågen, så att jag kan röra armen någorlunda fritt.
Vad är den i källor belagda skillnaden mellan plaggen, och hur brukar de definieras?
Tack för tipsen om baghats, jag kollade på dem förut, men i MTA kommer de inte förrän efter 1300-talets slut, så jag var osäker på när de började användas. De är ju rätt enkla att göra, och skulle kunna hinnas med innan MTV.
Jag har också läst att cotehardies användes nästan uteslutande med hättor. Är detta inte heller belagt i källor? Inte för att min dräkt på MTV måste vara 100% historiskt korrekt (hur den nu kunde vara det överhuvudtaget), men bara av intresse - vad bärs i källorna till cotehardie respektive houppelande, när, och är det någon som har bilder på någondera?