Tvätta fodrade kläder?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tvätta fodrade kläder?

Inläggav Peter_Wrede » 4 september 2007, 07:26

Kanske en otroligt dum fråga men...
Hur tusan tvättar man linnefodrade yllekläder så att yllet inte färgar av sig på linnet? Låg värme? Försiktig handtvätt? Tårar från Jungfru Maria?
Peter_Wrede

Inläggav Vix Hq » 4 september 2007, 08:30

Jag har aldrig haft några problem med anfärgning när jag tvättat linnefodrade yllekläder, men jag är alltid noga med att tvätta både yllet och linnet innan jag syr i tygerna (tumregeln är att behandla tygerna innan du syr på samma sätt som du tänker behandla dem efteråt).

Har man ett plagg med två olika tyger måste man anpassa tvätten efter det känsligaste, i det här fallet yllet. Handtvätt fungerar alltid (låt inte plagget ligga länge i tvättvattnet om det verkar färga av sig - byt vatten ofta och skölj snabbt med rikligt med ljummet vatten). Själv är jag lat och maskintvättar alla mina yllekläder (med eller utan linnefoder), ett plagg åt gången i 30 grader <i>ylle</i>tvätt. Maskintvättar man 100% ull är det viktigt att man har lite i maskinen, proppar man den full kan det filta sig även i låga temperaturer.

Är det något speciellt ylletyg du har eftersom du är rädd att det ska färga av sig? I min erfarenhet så brukar välfärgat ylle inte våtfälla särskilt mycket - jag hade oroat mig mer för att linnet skulle krympa!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Micke D » 4 september 2007, 08:59

Jag tvättade ett vinrött tunt ylletyg från Handelsgillet för ett tag sen och det såg ut att släppa rätt mycket färg, dvs vattnet blev ganska rött. Körde för säkerhets skulle tyget två gånger på 30grader ylletvätt.
Micke D

Inläggav Mary-Lou » 4 september 2007, 11:04

Har du tvättat tygerna inna du sydde av dem? I så fall, på vilken temperatur och hur? Vilken färg är det på yllet respektive linnet?

Är linnet otvättat, är risken stor att det krymper lite. Förmodligen inte så mycket som 5% ens om du tvättar det på max 30grader. Du kan dessutom stryka ut det i vått tillstånd om det skulle hända.
Är yllet otvättat innan sömnad, riskerar det att fälla. Om du då tvättar det för hand i kallt vatten kommer färgsläppet att fästa sämre på linnet än vad det gör vid ljummet vatten. Vitt linne kommer att ta åt sig mer av färgen än vad exempletvis oblek linne kommer att göra. Men tänk också på at det är inte en färg som kommer att sitta kvar tvätt efter tvätt utan sakta men säkert blekas ur. Gör som Vix skrev- låt inte plagget ligga kvar i vattnet för länge!
Eftersom ylle har en förmåga att "tvätta" sig själv så kan du ju alltid bara ta en lång varm dusch så det blir riktigt inmmigt i badrummet, och sen hänga upp ditt plagg där så tvättar det sig själv. Fläckar kan du ju punktmarkera.

Glöm inte! Tvätta ditt plagg med schampoo. Ull är hår, från får.
Mary-Lou

Återgå till Kläder och textila hantverk