1. Vad är jobbigt med medeltidskläder, har du gjort något för att komma förbi det?
Det jobbigaste tycker jag är att det är så svårt att få tag på bra tyger till överkomliga priser. Det här är en DYR hobby. Särskilt linne av godtagbar kvalitet är ju hopplöst att få tag på. I somras gick jag en vävkurs där vi bl a vävde halvlinne, och jag har tänkt ta fan i båten och väva hellinne nu.
En annan jobbig grej är ju att man måste sy allting. Jag hatar att sy. Men nöden har ju ingen lag.
2. När du började återskapa historia, vad var svårast att hitta fakta om?
Det svåraste var nog att hitta korrekt information i tryckt, hyfsad lättillgänglig form. Man läste något, sydde vad man trodde var korrekt, och fick sedan veta (men i regel inte förrän man redan var klar...) att det var fel. Det är mycket lättare nu att få tag på info.
3. Vad är tjusningen med att bära medeltidskläder, vad är det absolut skönaste plagget och när är det som mest praktiskt och skönt?
Tjusningen är naturligtvis att man blir så snygg. Oavsett vilken period det handlar om så är ALLA snyggare i dräkt.
Skönaste plagget är nog mina remkängor. Jag har så aparta fötter att jag har svårt att hitta skor som passar. Remkängorna, som jag gjort efter mina egna fötter sitter ju som en smäck.