nu har jag läst ikapp och inser att det är nåt skumt med knutna snibbar, så det blir inget mer sånt på mitt huvud.
enligt Dick Harrison i boken han skrev om pesten (kommer inte ihåg titeln) var judeförföljelser vanliga redan under medeltiden eftersom de utpekades som smittspridare. så ska man vara korrekt ska man alltså inte använda sig av huvudbonader som inte hör hemma i den kristna kulturen, om det nu är den man vill återskapa (och det gör ju jag). min gissning är också att det på kyrkomålningarna som länkades här ovan visas huvudbonader som inte ansågs riktigt korrekta eller fina. någonstans har jag läst att de kvinnor som ansågs lösaktiga förbjöds att ha vissa typer av färger/material på dok/slöja för att det tydligt skulle framgå vad för sort man var. den här "spaningen" ger vid handen att människan alltid visat kulturell tillhörighet i sin klädedräkt i allmänhet och kanske i huvudbonaden i synnerhet, antagligen har vi rätt både när vi tror på variationer i dräktskick liksom när vi förespråkar en mer enkelspårig uttolkning.
snibb verkar i alla fall höra hemma hos den Onde, och hur roligt det än såg ut att rida på den där stocken med herr Bockfot får det allt bli sedesam coif och något enklare dok över på nästa tillställning.
snart kanske jag lyckas lägga in en bild på något också...
fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland