Frisyrer

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Frisyrer

Inläggav gwen » 18 juni 2003, 15:16

Ja, var det verkligen så att ALLA kvinnor hade hår ned till midjan i mittbena?
Männens frisyrer varierade ju från det ena till det andra, men gjorde kvinnornas det?
Eller var det så att de bytte hatt istället...?

Egentligen handlar det här inlägget om att jag vill hitta sätt att komma undan med min (relativt nyklippta) lugg, eller om jag måste peta in den i allehanda huvudbonader framöver?

Och en huvudbonad är ju något varje kvinna hade ändå, så...

(Hade jag inte varit så förbannat medeltidsintresserad så skulle mitt hår vara neonfärgat, knälångt och syntetiskt.)

Vart tycker ni att gränsen går?
Gömmer ni era nutida frisyrer så gott det går, eller struntar ni fullständigt i det?

Nyfiken i en strut[:D] /kim
gwen

Inläggav Charlotta » 18 juni 2003, 15:57

Nu har ju jag långt, rakt hår i mittbena (om än inte till midjan, men jag jobbar på det) men jag brukar sätta upp det i en sån där frisyr med flätor som hänger ned framför öronen och en slöja. Första gågnen kändes det rätt skumt och jag tyckte det såg jättekonstigt ut, men nu har jag vant mig. Jag tycker inte att lugg känns så farligt, men om jag hade jättekort hår (pojkfrisyr) skulle jag nog dölja den under en heltäckande huvudbonad.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav gwen » 18 juni 2003, 16:55

Aha, hur fäste du upp flätorna då?

Hade du ett tidsenligt alternativ (vilket det nu kan vara ...?) eller bara en jädrans massa hårklämmor under slöjan[:p]?

Och hur var det med löshår?
gwen

Inläggav Charlotta » 18 juni 2003, 19:48

Jag fuskade och använde moderna hårnålar. Personligen tycker jag att det är okej eftersom de är i samma färg som mitt hår och inte syns så mycket, men det vore intressant att veta mer om vad man egentligen använde för att sätta upp håret, säg under 1300-talet t ex. Vad gäller löshår tror jag att jag har läst någonting om det i någon bok. Kan ha varit "Textiles and Clothing" eller "Dress Accessories" men det kan också ha varit "Medieval Tailor's Assistant". Jag tror att det var någonting om en lösfläta. Har ingen av böckerna här just nu så...
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Ingrid Storrø » 19 juni 2003, 10:29

Jeg farger håret mitt (ikke helt naturlig utseende) rødt med en hvit stripe på den ene siden foran, og det ser jo ikke så middelaldersk ut. Når jeg går i drakt (tidlig 1300-tall) setter jeg opp håret og dekker hele håret enten med en kombinasjon av barbette, fillet og slør, eller med et hodelin viklet rundt hodet på et eller annet vis og festet med nåler sånn at ikke noe av håret vises.

Nå vet jeg ikke hvilken periode du legger deg på, men om det er Middelalder(TM) ville jeg ha skjult luggen under hodeplagg. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Svartsol » 20 juni 2003, 22:15

Undrar om man någonsin färgade håret på medeltiden? Med henna tex. Eller är det något nytt att färga håret med henna?
Svartsol

Inläggav Eva Andersson » 21 juni 2003, 09:01

Henna har använts se'n före vår tideräkning i mellanöstern, men det finns inget som tyder på att det användes i Europa under medeltiden. I renässansens Italien (1350 och framåt) blekte man håret med olika preparat som nässelvatten och lut (säkert jättenyttigt) i kombination med solsken. I Elizabeths England var det populärt med rött hår och det är troligt att man färgade håret, jag vet emellertid inte med vad.
Man ska också komma ihåg att under hela medeltiden var det bara en hårfärg som eftersträvades: att vara blond. Olika knep för att bleka håret (citron? kamomill?) bör därför ha dykt upp tidigt, medan andra färgämnen inte hade någon marknad.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Svartsol » 21 juni 2003, 17:12

Ojdå, så synd att jag nyss färgat håret mörkrött då.
Ok, men då slipper jag gå runt med mössa på huvuvdet iaf.
Svartsol

Inläggav Eva Andersson » 21 juni 2003, 19:40

Tja, jag kör med henna, men det ser naturligt ut på mig. För att inte tala om att det oftast sitter en huvudbonad ovanpå [:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Svartsol » 21 juni 2003, 20:08

Jo, jag kör också med henna :) Men det ser inte så väldans naturligt ut på mig eftersom jag har haft svart hår innan. Så halva håret är mörkare än det andra. Svårt att förklara, men det syns att det är färgat i alla fall. Plus att färgen är _väldigt_ röd.

Jag läste på en sida att gifta kvinnor alltid hade någon sorts huvudbonad, men att unga ogifta kvinnor kunde ha det bara helt vanligt utsläppt eller med en jungfrukrans?
Jag försöker öva mig på att göra flätor på mig själv men det är stört omöjligt, så det får nog bli utsläppt [:I]
Svartsol

Inläggav Karin » 22 juni 2003, 00:01

Jag har mest studerat bilder från 1300- och 1400-talet. De gånger jag har sett kvinnor med utsläppt hår har det varit unga adelsdamer med coronet eller jungfrukrans under tidigt 1300-tal och kvinnor från 1400-talet som har varit nakna eller halvklädda. Jag utgår från att de senare har håret dolt när de visar sig bland folk.

De kvinnor jag har sett har alltid haft långt (halva ryggen), lockigt (som det blir om man ofta har två flätor), blont eller rödblont hår.

Men min slutsats blir ändå att om du inte ska föreställa ung adelsdam under 1300-talet spelar det ingen roll vilken färg eller längd du har på håret eftersom du ändå har det dolt. Det är en av fördelarna vi tjejer har. Killarnas frisyr syns, även om de bär hatt.

För mig är huvudbonad en liten detalj som gör så otroligt mycket. Om jag går omkring i cothardie och utsläppt hår tycker jag att det ser ut som om jag har en lite ovanlig finklänning på mig. Sätter jag på ett dok blir det genast mycket mer medeltida. Jag rekommenderar inte att låta luggen sticka ut under huvudbonaden. Jag har aldrig sett det på någon bild, och luggen är väldigt lätt att dölja.

Karin
Karin

Inläggav Martina » 22 juni 2003, 12:36

På bilder i hemmiljö från 13-1400-talen förekommer ofta flätor flätade framför öronen och sedan lagda omlott över huvudet. Denna frisyr är väldigt lätt att göra (när man väl kommer över motståndet att fläta flätorna framför öronen istället för bakom!) och oftast behöver man inte mer än två hårnålar för att fästa (obs! hårnålar, inte spännen! Nålar är de u-formade sakerna, de glider inte ur på samma sätt som spännen.)
Frisyren är dessutom perfekt att fästa huvudbonader i, eftersom man kan sätta knappnålarna direkt i flätorna!

Om man vill hålla hårt på autenticiteten och dölja sin lugg (det ser faktiskt väldigt mycket bättre ut!) så är det bara att fläta upp den i inbakade flätor eller helt enkelt använda ett hårband eller zick-zackdiadem under huvudduken!

/Martina
Martina

Inläggav Mysan » 19 november 2004, 21:10

Hejsan! Jag undrar om ni vet någon som gör och säljer guldkronor som går runt huvudet via pannan och vad man kallar en sådan krona. Vill verkligen hitta en sådan. Om inte annat något bra tips om hur man kan ha håret som drottning...har slut på ideér. Tack på förhand/mysan
Mysan

Inläggav Karin » 20 november 2004, 10:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mysan</i>

Hejsan! Jag undrar om ni vet någon som gör och säljer guldkronor som går runt huvudet via pannan och vad man kallar en sådan krona. Vill verkligen hitta en sådan. Om inte annat något bra tips om hur man kan ha håret som drottning...har slut på ideér. Tack på förhand/mysan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vilken tid är du intresserad av?
Det skulle vara mycket lättare om du visade en bild, men det kanske är avsaknaden av bilder som är problemet.

Jag har en 1400-talsbild hemma där en kvinna har en sån där huvudbonad som består av två höga horn. (Ni som har sett många 1400-talsbilder vet vad jag pratar om. För er andra är det nog bara förvirrande.) Längs med kanten av huvudbonaden, upp över hornen och ner i pannan och nacken, sitter en sorts krona fastsydd på huvudbonaden. Svårt att förklara utan bild.

Just nu kommer jag inte på att jag har sett "vanliga kronor" på medeltida bilder.

Karin
Karin

Inläggav Sternschild » 20 november 2004, 12:36

Kan det vara en tiara Mysan tänker på ???
Sternschild

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk