Turban?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Turban?

Inläggav Shultze » 25 juni 2003, 13:15

Hejsan. Jag har sett flertalet bilder, både moderna vid reenactmentsammanhang och äldre teckningar som visar senmedeltida soldater bärande en turbanliknande hatt. Jag antar att det är någon slags turkinspirerad huvudbonad det rör sig om. Somliga bär den med knapp hållande fjäder och somliga utan någon utsmyckning.

Jag vill veta mer om denna huvudbonad. Är det en (flera) lång linda man fäster med någon form av spänne eller nål eller är det en hatt uppbyggd av lindor? Hur fungerar det? Var kan man hitta "mönster" eller liknande? Jag är ganska sugen på att äga dylik huvudbonad.

Tacksam för svar, John
Shultze

Inläggav Eva Andersson » 25 juni 2003, 13:47

Jag tror att du behöver hänvisa till en (eller helst flera) specifika bilder eftersom det är omöjligt att veta vilka hattar _du_ uppfattar som turbanliknande.
Sen kan vi diskutera det

Eva
Eva Andersson

Inläggav Shultze » 25 juni 2003, 18:07

Jag syftar givetvis på turbaner. Har du aldrig sett en sådan?
Jag behöver hjälp med mönster. Bild vet jag inte riktigt var det kan finnas, kanske kan man söka på turban + bild. Nåväl, den främsta bilden jag tänker finns dock i boken "The Medieval Soldier" som ni säkert alla bläddrat i.

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Jag vill inte veta vad det är jag ser, jag vill veta varför och hur man gör.

- John
Shultze

Inläggav Martina » 25 juni 2003, 18:33

Tanken har inte slagit dig att det finns <i>olika</i>sorters turbaner???
Jag själv kan på rak arm dra mig till minnes åtminstone fem olika sorters kvinnoturbaner från senmedeltida bilder, det finns säkert motsvarande antal manliga och fler därtill! Leta rätt på en bild så att vi andra förstår vilken sort det är du menar, så går det bättre att förklara hur man gör just en sådan!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Arild Krake » 25 juni 2003, 18:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shultze</i>

Jag syftar givetvis på turbaner. Har du aldrig sett en sådan?
Jag behöver hjälp med mönster. Bild vet jag inte riktigt var det kan finnas, kanske kan man söka på turban + bild. Nåväl, den främsta bilden jag tänker finns dock i boken "The Medieval Soldier" som ni säkert alla bläddrat i.

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Jag vill inte veta vad det är jag ser, jag vill veta varför och hur man gör.

- John
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur förväntar du dig att få någo hjälp när du är så ohövlig? Har din mor inte lärt dig hyfs?

Jag vet svaret men tänker inte ge dig det förrän du ber om ursäkt för ditt beteende och säger snälla.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Shultze » 25 juni 2003, 19:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Hur förväntar du dig att få någo hjälp när du är så ohövlig? Har din mor inte lärt dig hyfs?

Jag vet svaret men tänker inte ge dig det förrän du ber om ursäkt för ditt beteende och säger snälla.

Ludvig

Vad menar du?

John
Shultze

Inläggav Lasse C » 25 juni 2003, 19:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shultze</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Ludvig

Vad menar du?

John

Behöver du fråga lär du inte begripa svaret...
Lasse C

Inläggav Shultze » 25 juni 2003, 19:37

Till övriga. Jag har nu, precis som jag skrev att jag skulle, letat upp lite bilder via Google. Sökningen landade på Companie of S:t George. Till min stora förvåning visade det sig att det var precis samma bild/er som de jag syftat på när jag hänvisade till boken the Medieval Soldier. Tufft. Här är i alla fall de två bilderna jag fann.

http://www.companie-of-st-george.ch/ima ... r_snow.jpg

http://www.companie-of-st-george.ch/ima ... r_snow.jpg

John
Shultze

Inläggav Shultze » 25 juni 2003, 19:43

Ja du Lasse, du verkar ju inte heller speciellt begåvad. Mitt svar behöver givetvis inte syfta på alla de frågor personen ställde. Eller hur? Kanske syftar de på det mest grundläggande frågetecknet i hela ståhejet. Var någonstans var jag ohövlig?

Uppenbarligen har vi olika typer av uppfostran och bakgrund. Och det kändes som jag hade rätt att vara lite sarkastisk eftersom personen, som definitivt inte känner mig, indirekt anklagar min moder för att ha uppfostrat mig fel. På det sätt som begreppet fel här används skulle det i sin tur innebära att min moder anklagas för att vara en dålig sådan.

John
Shultze

Inläggav Eva Andersson » 25 juni 2003, 21:15

Om vi skippar oartighetsdiskussionen (som jag inte riktigt förstår) så skulle jag gärna vilja se en medeltida bild. De turbaner jag har sett i 1400-talskonst finns alltid där som ett exotiserande inslag, som ett sätt att markera "den andre", men jag har rimligen in tesett allt. Därför skulle jag vilja se en medeltida bild.
Turbanerna på bilderna från Company of St.George såg ut som just såna "exotiska" turbaner, men eftersom jag vet att de anses seriösa förutsätter jag att de har flera medeltida förebilder. Dock kan jag inte yttra mig utan att ha sett primärkällmaterialet, jag är forskare när det gäller sån't och inte re-enactare, eller vad vi nu kom fram till att det skulle kallas[;)]
Jag har inte sett några svenska bilder med turban utanför den orientaliserade kontexten, men jag har ärligt talat inte börjat jobba på djupdykningen i perioden efter 1400 än.
Jag kommer ju inte heller att göra någon stor undersökning av medeltida konst. Vad jag kan säga är att jag inte har hittat några mystisak huvudbonadsbenämningar i mitt material från 1400-talet.

Ett par medeltida bilder önskas alltså, som inte föreställer judar, Jesu plågomän eller de tre vise männen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 25 juni 2003, 22:49

Just sådana där avväganden är så svåra, tycker jag. På många "genre"-bilder är det väldigt svårt för mig som lekman att avgöra vad som är exempel på faktiskt praxis och vad som är symbolik av olika slag i fråga om dräkt, handlingar, redskap osv. Ett annat exempel på det är porträtt och hur representativa de är för t ex dräktskick. Tur att det finns kunnigt folk man kan fråga!
Sara Lundström

Inläggav Shultze » 26 juni 2003, 00:56

Jag förstår inte heller. Och när man frågar blir man ju påhoppad.

Nåväl. Jag har sett en bild eller tja, en teckning med något som påminner om den turban mannen på bilden från S:t George bär. Den har jag sett på min gamla skola, jag vet inte om det är ett träsnitt eller vad, vet inte heller om den är medeltida. Jag skall försöka fixa en kopia och scanna in den här.
I övrigt saknar jag också mer fakta, därav tråden. Dock är det jag helst vill ha lite mönster eller liknande, var det kommer i från vore ball men oavsett vad är det en fräck huvudbonad :).

John
Shultze

Inläggav Admin » 26 juni 2003, 09:08

Menar du en sån här turban kanske?

Bild

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 26 juni 2003, 09:46

I såna fall talar vi ju om en reell huvudbonad.
Fast den är inte mycket lik turbanerna på fotona, som får mig att tänka på 1700-talsopera. Eller Disney. I alla fall den med fjädern.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 26 juni 2003, 10:07

Ja du Lasse, du verkar ju inte heller speciellt begåvad. Var någonstans var jag ohövlig? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för passningen om begåvning, den arkiveras... ("Everything you say can and will be used against you later..." [:p])

Du var ohövlig när Eva frågat vilken sorts huvudbonader <i><b>du</b></i> menar är turbanliknande - för att kunna ge dig ett adekvat svar - och du klipper till med <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shultze</i>
Jag syftar givetvis på turbaner. Har du aldrig sett en sådan?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det där är både ohövligt och onödigt. Hon frågade för att kunna ge dig ett korrekt och bra svar, och du var direkt ovänlig. Inte alls trevligt. Som andra påpekat finns det olika <i>sorters</i> turbaner och turbanliknande huvudbonader - precis som det finns olika sorters hattar. (Det kanske du har märkt att det gör? [;)])

Uppenbarligen har vi olika typer av uppfostran <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jepp. De var noga med min.
Lasse C

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk