Angående mönster till vikingatida kläder.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Angående mönster till vikingatida kläder.

Inläggav Boris » 5 juli 2006, 22:02

Hej alla!

Har precis bokat båtbiljett till Gotland för att besöka Medeltidsveckan i år. Var där för första gången förra året och fastnade med en gång för det.
Då varnade jag mor min i sista sekund (halkade in på resan på ett bananskal) och vi fick brått att fixa kläder. Vi köpte, som så många andra tydligen, häften från Sophias atalje. När jag prövar kläderna idag och efter att ha besökt detta forumet ganska flitigt på sista tiden så märker jag att jag nog vill uppdatera min gaderob lite.
Mamma har sagt att hon inte vill ha en upprepning av förra året, så jag får väl mer eller mindre klara mig själv denna gången (sanning med modifikation). Därför undrar jag, som inte har någon direkt syvana, vad för mönster ni kan rekomendera?

Har funderat på att fixa en kaftan enligt historiska världars dräktsida. Är den nåt bra? Och jag tyckte där verkade finnas mönster på trevliga rockar/tröjor på handelsgillets hemsida. Men frågan är hur svåra deras mönster är?

Ja, alla råd och ideér på vad jag kan göra för att få en lite bättre dräkt i tid till medeltidsveckan skulle uppskattas.

MVH
Marcus
Boris

Inläggav Mia » 5 juli 2006, 22:28

Ja.. allt är ju lite knepigt om du nu verkligen inte har någon syvana. Du skriver inte vilka plagg du har/vill sy, men för att förenkla särkmönstret på dräktsidan, kan du köra helt raka långsidor utan urtag för ärmen. Och samtidigt helt rak ärm i bakkant. lättare att syihop bra tycker jag. Gör gärna ärmkilen (under ärmen) stor. Sen använder du samma mått (eller nån cm till) om du syr en kjortel i ylle. Det går snabbt o lätt om du har färdiga mått, och redan övat på särken. Men känner du för kaftanen, så kör den istället! tyg är dyrt, så slösa inte (tid o pengar) på något du egentligen inte vill ha.

Mia
Mia

Inläggav Boris » 5 juli 2006, 22:34

Nej såklart är det ju bra om jag skriver vad jag redan har :)
Missade det så här kommer en liten uppdatering:

Följande saker som är sydda mer eller mindre efter Sophias ataljes mönster är:
Halvcirkelmantel
Strutthättor
Snedställda brokar
Ärmlös kjortel
Särk

Tyget som användes köptes på Stoff&Stil, grönt ylle till kjorteln, blått/grått ylle till manteln och linne till särk och byxa.
Är nöjd med särken och manteln, byxorna blev väl helt okej. Kjorteln är jag inte så jättenöjd med faktiskt, så det är väl mest där jag vill ha nåt alternativ.
Boris

Inläggav Boris » 6 juli 2006, 13:45

Var inne och kollade tyg idag på Stoff&Stil. Kollade på dom där det stod att det var 100% ull. Fanns både tjockare och tunnare tyger och släta och lite mer "håriga" (Priserna låg på cirka 60-70 kr per meter).
Vilket passa till vad egentligen?
Hur pass tjockt ylle använder man till olika kläder? T.ex. byxor, kaftan osv?

Och kan man göra en underklädessärk av tunt fint ylletyg? Eller snarare använde man någonsin en kjortel av fint ylletyg direkt utan att ha någon linnesärk under?

Många frågor men så är det när man är nybörjare =)
Boris

Inläggav Vendel » 6 juli 2006, 14:14

Hej Boris,

100% ull för 60-70 kr metern låter fantastiskt billigt.

Hur tjokt du vill ha tyget beror helt på hur varma du vill att dina kläder ska bli. Ylle är generellt ganska värmeisolerande men jag rekomenderar ändå att du köper ett tunnare ylle framför ett tjockare (förutsatt att du främst hade tänkt använda kläderna på sommaren).
Om du ska sy ett par påsbyxor från mönstret på historiskas dräktsida och vill ha dem i ylle så se till att du använder det tunnaste ylle du kan finna.

/Vendel

Det går alldeles utmärkt att göra en underklädessärk av ylle, även om de flesta verkar föredra linne (linne är ju generellt billigare och en smula svalare).
Vendel

Inläggav Boris » 6 juli 2006, 16:56

Tack för det svaret Vendel!

Tycker med att det låter väldigt billigt, därför är jag tveksam om det verkligen är 100% ull?

Främst handlar det om sommarkläder ja (för nu iallafall).
Funderar på att köpa ett väldigt tunt mörkblått ylletyg som kostade 59 kr metern och ha till
påsbyxor. Sedan får jag se hur jag gör med något att ha på ovandelen av kroppen.

Fler svar, tips och förslag uppskattas mycket!

/Marcus
Boris

Inläggav Martina » 6 juli 2006, 20:41

Har du kollat runt lite på forumet, t.ex. tråden "köpa tyg" m.fl? Det finns ju även en hel del om pösbyxor, benlindor, skjortor och kjortlar, kaftaner, sömnad m.m. Om du använder sökfunktionen, tänk på att ändra inställningarna så att du inte bara söker på de sista 30 dagarna utan på hela forumet.

Mvh

Martina
Martina

Inläggav Boris » 6 juli 2006, 21:42

Ja jag har letat runt väldigt mycker där idag faktiskt. Det har hjälpt en hel del.
Men där finns ju fortfarande frågor =)

T.ex. om 59 kr metern för tunt fint 100% ull är rimligt?
Boris

Inläggav Rin » 6 juli 2006, 21:47

59 kr/m för 100% ull är fruktansvärt billigt. Själv hade jag ju kastat mig över det och köpt så mycket som möjligt. Som jämförelse kan ju nämnas att Saxylle Kilsund som brukar nämnas i dessa sammanhang som billigt tar 90 kr/m för sitt 100%:iga tunna ylle.
Rin

Inläggav Boris » 6 juli 2006, 21:56

Det kan inte vara så att dom lurar en då? Jag har ju ingen bra koll på kvalitet och äkthet osv. Läste att man kunde elda lite ien hörna och se hur tyget reagerar men ja.

Stoff&stil vid Svågertorp i Malmö verkar ha bra priser med andra ord alltså?
Boris

Inläggav Oluf Gurimson » 7 juli 2006, 11:30

Jag gav 190 kr/m för tjockt Ylle på Myrins nu i våras, så jag undrar verkligen om det kan vara 100 % Ylle?

Oluf G.
Oluf Gurimson

Inläggav Vix Hq » 7 juli 2006, 12:06

Det kan vara väldigt svårt att avgöra fiberinnehåll, även om man eldar lite grand (ull luktar bränt hår, polyester smälter till en hård klump).

Jag köpte ett tyg som affären hade som 100% ull, men det visade sig vara polyester i varp och ull i inslaget! Det såg ut som ull, kändes som ull, betedde sig som ull och när jag eldade på det gav det inget tydligt resultat heller. Det var inte förrän jag delade på varpen och inslaget och testade att lösa upp eländet i olika syror det gick att slå fast hur det egentligen låg till... Å andra sidan - krävs det syra för att avgöra att det inte är 100% ull, då kan jag nästan leva med det, även om affären borde ha smäll på fingrarna för att de luras/inte vet bättre...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Brickband » 7 juli 2006, 15:23

Visst kan man hitta 100% till låga priser men man skall inte räkna med att det är den där mjuka gosiga merinoullen utan det kan mycket väl vara grövre ullfibrer med viss inblandning av sk. rivylle, återvända fibrer från yllelump. Dessa fibrer är också "100% ull", dock ej "100% ren ny ull".
Min överklänning är i ett sånt där billigt 100% ull tyg (ej 100% ren ny ull) tycker fakriskt att tyget hör bra hemma i vikingatiden då de med största sannorlikhet även då tog tillvara gammalt ylle och blandade in i nytt garn. Men tyget är ganska strävt och kräver sin undersärk för att inte stickas. (Fast oturligt nog har jag en blångarnssärk som undersärk och den hugger sina nålar i mig av och till, men med tiden skall den bli mjuk och väl insliten.)

Precis som Vix skriver skall man alltid testa varp och inslag för sig. Helst skall man också tvinna upp garnet och sortera fibrerna som ingår och testa varje sort för sig, ett brännprov med blandade fibrer är jättesvårt att avgöra vad det luktar.

Även om det för utseende och känsla inte spelar så stor roll med någon liten inblandning av andra fibrer så kan det ge ett förödande resultat om man färgar tyget. Vissa fibrer tar upp färg medan andra inte påverkas alls eller i värsta fall krymper vissa fibrer ihop så att tyget blir "bäck och bölja".

/Louise
Brickband

Inläggav Boris » 7 juli 2006, 16:09

Hej tack för två bra svar!

Vet inte om jag är beredd att gå så långt än att jag prövar olika syror och ting på tygerna för att se hur äkta dom är. Jag är ganska ny i gamet och vill självklart ha hyfsat "riktiga" saker. Men på dessa kläder jag ska sy nu tänkte jag bara köra fållarna för hand och sy resten på maskin osv. Hoppas folk inte hänger en för det :)

Det tyget jag tänkte på för påsbyxor kostade som sagt 59 kr metern och var väldigt tunt och kändes skönt mot kroppen när man drog det lite. Får väl höra i affären lite också. Men jag hoppas det duger till ett par byxor?
Boris

Inläggav Träblås » 7 juli 2006, 16:39

Boris: Det yllet kommer duga jättebra! Påsbyxor är enkla att sy, men själva veckningen tar lång tid (tog 8 tiummar för mig, 3,5 m tyg i varje ben). Lycka till!
Träblås

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk