Hej alla!
Har precis bokat båtbiljett till Gotland för att besöka Medeltidsveckan i år. Var där för första gången förra året och fastnade med en gång för det.
Då varnade jag mor min i sista sekund (halkade in på resan på ett bananskal) och vi fick brått att fixa kläder. Vi köpte, som så många andra tydligen, häften från Sophias atalje. När jag prövar kläderna idag och efter att ha besökt detta forumet ganska flitigt på sista tiden så märker jag att jag nog vill uppdatera min gaderob lite.
Mamma har sagt att hon inte vill ha en upprepning av förra året, så jag får väl mer eller mindre klara mig själv denna gången (sanning med modifikation). Därför undrar jag, som inte har någon direkt syvana, vad för mönster ni kan rekomendera?
Har funderat på att fixa en kaftan enligt historiska världars dräktsida. Är den nåt bra? Och jag tyckte där verkade finnas mönster på trevliga rockar/tröjor på handelsgillets hemsida. Men frågan är hur svåra deras mönster är?
Ja, alla råd och ideér på vad jag kan göra för att få en lite bättre dräkt i tid till medeltidsveckan skulle uppskattas.
MVH
Marcus