av Vix Hq » 24 september 2008, 17:52
Med två trådar per bricka, i diagonalt motsatta hål, kan man väva tuskaft genom att vrida brickorna 1/4 varv framåt, 1/4 varv bakåt. Man behöver aldrig ens släppa brickpacken med handen mellan inslagen, utan lägger i inslaget med den lediga handen. Går i princip lika fort som med bandgrind under förutsättning att man då har så få brickor att man kan hålla dem med ena handen. Väldigt effektivt, men svårt att hitta arkeologiska bevis på...
Det var ju definitivt vanligt med <i>tvåhålbrickvävning</i> under järnålder, även om brickorna för den skull kunde ha fyra hål...
Vad det gäller halvsolv, skedblad eller liknande finns det rätt många kompletta uppsättningar bevarade från Pre-Columbiansk tid i Peru - men det är kanske inte så relevant i det här sammanhanget för jag har aldrig hört om några liknande fynd från Europa [;)]
Martina: Skulle vara trevligt att få se den där Pompeiji-bandgrinden - var finns den?!
För att återgå till frågan, jag skulle ge följande generalisering vad det gäller teknik/tid (med reservation för fel och förenklingar - har inga böcker att dubbelkolla minnet i med mig...):
Tidig järnålder: "3/1 broken twill"-brickning; enkelt mönstrat band med blandning av vridningsbetingat mönster och individuella vridningar (fynd från Hallstatt), speciell tvåtrådsbrickning (Lönne Hede).
300-600-tal: Brickvävning m. "maskeffekt" (alla brickor vrids samtidigt åt samma håll) med broderat alt. broscherat mönster (Teglefyndet, Norge); mönstrad tvåtrådsbrickning, "3/1 broken twill"-brickning (Evebö, Norge; Hochdorf); band m. snärjvävt mönster i tagel (Högom; Evebö, Norge)
c. 400-600: Snartemobanden - 4-färgad diagonalvävning med flotteringar, tvåtrådsbrickning med viggmönster
600-1300: Metallbroscherade sidenbrickband av olika sort (Birka, Anglo-Saxiska fynd fr. Storbritannien, diverse kyrkliga textilier från runt om i Europa); lite "3/1 broken twill"-brickning.
1300-1500: Broscherade band, enfärgade band med snoddmönster.
Tja. Peter Collingwood, Egon Hansen och Lise Raeder Knudsens examensoppgave ger bättre besked. Sarah Goslees [url="http://www.stringpage.com/tw/structures.html"]arbete om brickvävningsstrukturer[/url] kan kanske vara intressant för den...um...intresserade.
Vad det gäller enkla tuskaftband tror jag, den skriande bristen på fynd till trots, att man går rätt säker när det gäller Vendeltida dräkt.
/Vix, mer långrandig än infomativ.