av Vix Hq » 21 augusti 2006, 18:11
S-formen syftar snarare på kroppshållningen - Göransson drar en linje genom avbildningarna (siluetterna) med lika mycket på varje sida och linjen får då formen av ett S...ungfär. Det är lite svårt att förklara och inte alltid helt tydligt (tycker jag iaf). Hade inte figurerna hon ritat av varit så påbylsade med kläder kan man kanske likna det lite vid "the gothic slouch" som en del pratar om när det gäller senare medeltid (svanka, ut med magen och säcka lite med överkroppen som damerna gör i manuskripten [:)]...).
Jag tror att Göransson är ute efter att kvinnor ofta avbildades som om de deltog i en ceremoni eller procession - behärskade rörelser, medan männen istället avbildades på språng - i strid eller så. Ofta verkar kvinnorna ha sjal, mantel eller långt släp på klänningen - dvs många lager som suddar ut formerna lite grand. Men jag har uppfattningen att det hade mycket att göra med hur man för sig också. Göransson säger iofs inte att den kvinnlighet som man valde att avbilda är det som var normen i vardagen. Hon påpekar hela tiden att det är en bildanalys hon gör, även om hon drar paralleller till "verkligheten". Men det var ett tag sedan jag läste boken, så jag kan mycket väl ha rört ihop det...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om man skapade kläder utifrån dessa förutsättnigar istället för efter gravfynd, hur skulle det se ut?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Intressant! Fast skillnaden skulle kanske inte bli så stor när jag tänker efter - det är ju inte direkt några hela bitar kläder som hittats i gravar, så mycket är ju hämtat från avbildningar ändå. Men en hängslekjol eller liknande, ganska lång och inte allt för tight, en vid mellanklänning som går ned till fotknölarna eller längre och en sjal eller mantel som "packeterar in" kroppen. Om man tittar på kvinnor som är avbildade på "guldgubbar" (guldbläck) så ser man ju inte direkt några tighta kläder. En hängselklänning kan ju vara formad efter kroppen utan att för den delen vara tight och med en vid mellanklänning och en mantel som går nedanför svank och höfter - vips så har man det skridande blocket (om man undviker att hoppa och skutta [;)])
/Vix, som nog ska låna om den där boken...