<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Visminna</i>
Jag har förstått att miparti förekom men finns det något belägg för att man kan ha ärmarna i den motsatta sidans färg istället för samma sidas. Dvs en grönblå miparti har en blå ärm på den gröna sidan och tvärsom. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har aldrig sett något belägg för det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag har också en fundering kring en av målningarna av Andrea da Firenze på sidan
http://gallery.euroweb.hu/index1.html den bilden som kallas "The Church Militant and Triumphant (detail)". Kvinnornas klänningar på den bilden ser ut att ha kilar i avvikande färg och även nederkant i avvikande färg. Är det så eller är det underliggande klänningar som skiner igenom? Som jag förstått det så anser de flesta här att det inte fanns kilar i avvikande färg, eller åtminstone att det inte finns belägg för det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Som Eva skriver har den vänstra flickan en slitsat klänning där man ser mellanklänningen igenom slitsarna. Den mellersta är lite svårt att se vad det är, men om den ska föreställa romersk så kanske man inte kan lita på de. Flickan till höger har en nedra kant i en annan färg. Det har jag sett på fler ställen, så det verkar väl troligt att man hade.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
De flesta bilder som hänvisas till är från adel och ofta till och med att det verkar vara från ett hov eller liknande. Jag är nu inte så intresserad av att vara adelsdam utan vill hellre sälla mig till bonde alternativt medelklass. Vissa bilder av dessa finns tex i Tacuinum Sanitatis och någon kalender som jag inte minns vad den hette nu. Finns det mer av avbildningar och inspirationskällor för en "lägreklassare"?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det beror ju helt på vilken tidsperiod du är intresserad av. Om du är intresserad av början av 1400-talet finns det många bönder och vanligt folk i "Les Très Riches Heures de Duc de Berry". I "The book of the hunt"
http://www.bnf.fr./enluminures/texte/atx3_03.htm finns det många tjänare som hjälper till vid jakten, men inte så många kvinnor.
Om det går bra med tidigt 1500-tal är Bruegel d.ä. en jättebra källa. Det finns också en del bra bilder av Albrecht Durer.
Annars får du väl titta igenom alla bilder som föreställer hushåll. I hushållet ingår ju inte bara den rika familjen utan också tjänstefolket.
"A feast for the eyes"
http://www.godecookery.com/afeast/afeast.htm innehåller många bilder på folk som lagar mat och serverar. Tyvärr är de ofta dåligt daterade.
Du undrar också hur mycket färg man kan sätta på sina kläder inom historiska ramar. Man kan få fram många starka färger med medeltida metoder, men man kan tänka sig att tyget från det första färgbadet (som blir klarare färg) var dyrare, och att de som inte hade så mycket pengar köpte tyget från de senare färgbaden. De har samma grundfärg, men är mer grådaskiga.
Karin