[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tvåfärgade kläder

Tvåfärgade kläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Visminna » 16 april 2004, 15:05

Hejsan!

Jag har under en tid med intresse följt alla möjliga trådar och länkar här på forumet vad gäller klädedräkter och har nu några frågor vad gäller tvåfärgat. Jag har förstått att miparti förekom men finns det något belägg för att man kan ha ärmarna i den motsatta sidans färg istället för samma sidas. Dvs en grönblå miparti har en blå ärm på den gröna sidan och tvärsom.

Jag har också en fundering kring en av målningarna av Andrea da Firenze på sidan http://gallery.euroweb.hu/index1.html den bilden som kallas "The Church Militant and Triumphant (detail)". Kvinnornas klänningar på den bilden ser ut att ha kilar i avvikande färg och även nederkant i avvikande färg. Är det så eller är det underliggande klänningar som skiner igenom? Som jag förstått det så anser de flesta här att det inte fanns kilar i avvikande färg, eller åtminstone att det inte finns belägg för det.

Sist men inte minst har jag en fråga som egentligen kanske hör till en annan tråd men jag skickar med den i samma meddelande =)
De flesta bilder som hänvisas till är från adel och ofta till och med att det verkar vara från ett hov eller liknande. Jag är nu inte så intresserad av att vara adelsdam utan vill hellre sälla mig till bonde alternativt medelklass. Vissa bilder av dessa finns tex i Tacuinum Sanitatis och någon kalender som jag inte minns vad den hette nu. Finns det mer av avbildningar och inspirationskällor för en "lägreklassare"?

det blev ett långt meddelande men frågorna hopar sig när man träffar på ett forum men så mycket kunnigt folk *ler*

/Visminna
Visminna

Inläggav Vix Hq » 17 april 2004, 15:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Visminna</i>

Jag har också en fundering kring en av målningarna av Andrea da Firenze på sidan http://gallery.euroweb.hu/index1.html den bilden som kallas "The Church Militant and Triumphant (detail)". Kvinnornas klänningar på den bilden ser ut att ha kilar i avvikande färg och även nederkant i avvikande färg. Är det så eller är det underliggande klänningar som skiner igenom? Som jag förstått det så anser de flesta här att det inte fanns kilar i avvikande färg, eller åtminstone att det inte finns belägg för det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<i>Något </i>avvikande är det, men på min dator blir bilden bara en massa suddiga pixlar så jag kan inte säga så mycket. Skulle kunna vara konstnärens sätt att göra skuggor om man inte vill tro på färgavvikande kilar... Är det någon som har en högupplöst närbild av den här bilden på lager *<i>hoppfull</i>*?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 17 april 2004, 16:32

En av de dansade kvinnorna har uppebarligen en slitsad överklänning där man ser underklänningen i sidorna. Är det den?
En kvinna som är lite till höger om henne har uppenbart allegorisk kläder och ska troligen föreställa någon romersk dygd eller något sådant eftersom hon har kläder inspirerade av romersk rustning.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Visminna » 18 april 2004, 13:57

Vix: det finns en förstoring längre ned i listan över hans målningar där det är enbart fyra av de dansande kvinnorna.... blir den oxå pixlad? Den heter samma sak som den högre upp där en större del av målningen finns med.

Eva: Jag tror att det är den "romerskinspirerade" klänningen jag tänker på, hon har en röd klänning under med gul kil/framstickande underklänning. Alla kvinnorna i "dansen under golvet" har ju mer färgglada klänningar än de ovanför som verkar ha högre stånd. Är detta fantasiklänningar då? eller kan det vara "folket" där nere och adeln där uppe?? eller är det underhållningen som håller till där nere och därför har mer färgglada kläder? Spekulerar en hel del nu och är inte så insatt i ämnet men nyfiken på hur mycket färg man kan sätta på sin klänning inom rimligt historiska ramar =)

/Visminna
Visminna

Inläggav Johan Käll » 19 april 2004, 07:45

jag har skaffat mig en bok om en dansk kyrkomålare. Däri förkommer många miparti kläder, både mans- och kvinnoplagg. De är inte gycklare och lekare utan verkar vara just medelklass, lägre adel. Boken heter "En kalkmalers bibelhistorie"
Johan Käll

Inläggav Karin » 19 april 2004, 10:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Visminna</i>

Jag har förstått att miparti förekom men finns det något belägg för att man kan ha ärmarna i den motsatta sidans färg istället för samma sidas. Dvs en grönblå miparti har en blå ärm på den gröna sidan och tvärsom. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har aldrig sett något belägg för det.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Som Eva skriver har den vänstra flickan en slitsat klänning där man ser mellanklänningen igenom slitsarna. Den mellersta är lite svårt att se vad det är, men om den ska föreställa romersk så kanske man inte kan lita på de. Flickan till höger har en nedra kant i en annan färg. Det har jag sett på fler ställen, så det verkar väl troligt att man hade.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
De flesta bilder som hänvisas till är från adel och ofta till och med att det verkar vara från ett hov eller liknande. Jag är nu inte så intresserad av att vara adelsdam utan vill hellre sälla mig till bonde alternativt medelklass. Vissa bilder av dessa finns tex i Tacuinum Sanitatis och någon kalender som jag inte minns vad den hette nu. Finns det mer av avbildningar och inspirationskällor för en "lägreklassare"?

Det beror ju helt på vilken tidsperiod du är intresserad av. Om du är intresserad av början av 1400-talet finns det många bönder och vanligt folk i "Les Très Riches Heures de Duc de Berry". I "The book of the hunt" http://www.bnf.fr./enluminures/texte/atx3_03.htm finns det många tjänare som hjälper till vid jakten, men inte så många kvinnor.

Om det går bra med tidigt 1500-tal är Bruegel d.ä. en jättebra källa. Det finns också en del bra bilder av Albrecht Durer.

Annars får du väl titta igenom alla bilder som föreställer hushåll. I hushållet ingår ju inte bara den rika familjen utan också tjänstefolket.

"A feast for the eyes" http://www.godecookery.com/afeast/afeast.htm innehåller många bilder på folk som lagar mat och serverar. Tyvärr är de ofta dåligt daterade.

Du undrar också hur mycket färg man kan sätta på sina kläder inom historiska ramar. Man kan få fram många starka färger med medeltida metoder, men man kan tänka sig att tyget från det första färgbadet (som blir klarare färg) var dyrare, och att de som inte hade så mycket pengar köpte tyget från de senare färgbaden. De har samma grundfärg, men är mer grådaskiga.

Karin
Karin

Inläggav Visminna » 19 april 2004, 11:28

Johan: låter som en bra bok =) Ska kika om den kanske finns att låna på ngt bibliotek

Karin: tack för svaret, a feast for the eyes hade jag inte tittat i förut, en hel del bra bilder var det där =)
Visminna

Inläggav Vix Hq » 19 april 2004, 22:11

Visminna: Ah! Detaljbilden var en helt annan femma! Där fick man för att man inte skrollade hela vägen ned! [;)]

Johan K: Var fick du tag i boken? Och hur mycket fick du betala för den? Jag stod och bläddrade lite i den på Nationalmuseum i Köpenhamn, men beslöt att jag inte hade råd just då...

Och så vill jag bara meddela att jag äntligen gjort slag i saken och klippt ut min mi-parti-klänning, med stöd av alla tvåfärgade kläder i Romance of Alexander och insikten att jag inte kan få ut en klänning på bara två meter tyg, hur mycket jag än vill det... Och jag har låtit färggränsen gå rätt igenom bak- och framkilen också. Det känns lite "kilar-i-avvikande-färg"-varning att sitta och sy ihop två olikfärgade bitar till en kil...men sånt är livet. Jag tror det blir bra i slutändan i alla fall om jag får tro hur min provdocka såg ut när jag nålade ihop klänningseländet...

/Vix, snart vinröd och gråblå.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 20 april 2004, 02:41

Det är väl alldeles utmärkt. Två halvor som sagt, att kilen är delad är en logisk följd av detta.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Johan Käll » 20 april 2004, 05:05

Ja du Vix, jag fick den på just det stället. När jag var där så hade jag turen att ramla in just i en bokrea. Den var nästan gratis (kommer inte riktigt ihåg vad jag gav... pengar är så värdsliga ting) :)
Johan Käll

Inläggav solljuset » 11 oktober 2004, 15:07

Ett lite annorlunda exempel på mi-parti hittat i Codex Manesse: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... d=PAGE0380 , killen där uppe till höger. Visserligen musiker och de kan juh ofta vara lite ovanliga, men ändå... Undrar om det finns något liknande belagt på något annat ställe?
solljuset

Inläggav Eva Andersson » 11 oktober 2004, 16:04

Det finns flera bredrandiga, eller vad man ska kalla dem, kjortlar på folk som inte är professionella musker i Codex Manesse, t ex [url="http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlung2/cpg/cpg848.xml?docname=cpg848&pageid=PAGE0451"]den här killen till häst[/url], [url="http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlung2/cpg/cpg848.xml?docname=cpg848&pageid=PAGE0383"]den här snyggingen[/url] och min personliga favorit [url="http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlung2/cpg/cpg848.xml?docname=cpg848&pageid=PAGE0785"]både randig och mi-parti[/url].

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 12 oktober 2004, 21:45

Och det finns en hel massa mer eller mindre bredrandiga gubbar i mitt älsklingsmanuskrip [url="http://image.ox.ac.uk/show?collection=bodleian&manuscript=msbodl264"]Romance of Alexander[/url] (MS Bodl 264) oxå! En del är mi-parti, andra har ränderna på snedden. Och de flesta ser ut som snofsigt hovfolk, snarare än musiker!

Och här är tillslut några bilder på mig i min [url="http://s47.photobucket.com/albums/f198/VixHq/Medieval/"]vinröda/bleklila mi-partiklänning[/url] som jag pratade om några meddelanden högre upp. 44 snörhål, 26 ärmknappar, helfodrad med linne. De uppkavlade ärmarna på en av bilderna beror på att det var typ 30 grader varmt...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Karin » 13 oktober 2004, 09:15

En riktigt snygg dräkt, Vix. Jag vill oxå kunna kombinera ihop färger så där bra.

Karin
Karin

Inläggav Visminna » 14 oktober 2004, 08:57

Nu har jag äntligen hunnit sätta mig och kika på Romance of Alexander, vilken guldgruva =) tack för tipset Vix. Där fanns ju både rutigt och randigt, randigt på tvärsen och miparti och massvis av andra kombinationer. Nu kan man förstå vad som menades med att man "klädde sig färgglatt" =). En av dräkterna jag gillar där är den längst ned till vänster på sid 108r, mi-parti med ärmar i motstående färg samt schack-sydd (eller vad man ska kalla det). Visserligen sitter dräkten på en karl men ändå, så fel är kanske inte min mi-partiklänning med ärm i motstående färg. Man fick lite insyn i vardagslivet också när man tittade igenom det manuskriptet, och tips på bäranordningar och att kvinnor i vissa fall kan ha "väskor" i midjan utanpå klänningen, och utsmyckningar längs kanterna osv. Många frågetecken rätades ut på en gång *ler stort*
Visminna

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk