av Admin » 30 juni 2003, 10:10
Jag är inte säker på att jag förstått ämnet riktigt rätt, men jag är hyfsat säker på att mr Howe har en rätt tjock bibba med referenser på det mesta han sätter på sig i reenactmentsammanhang.
I övrigt så pågår just nu en intressant diskussion om den tunna linjen mellan "art direction" och korrekt historiskhet på Company of St Georges medlemslista. Så långt jag har hängt med menar många att man kan hitta referenser på precis vad som helst, men att det viktigaste är att (om man är ett sällskap med den målsättningen) att göra en bra och trolig bild av hur det kan ha sett ut. Exemplet som alltid dyker upp är doublets (tröjor) utan ärmar, som bevisligen finns i historiska källmaterialet, men som inte alls verkar så vanligt som det blir när reenactors klär sig på evenemang. Som Gerry Embleton skriver ser det inte medeltida ut, utan som ett gäng Cowboys, och det är ju inte meningen. Man skulle kunna ställa sig samma fråga om turbaner: vilka bar dom, under vilka förutsättningar och i vilka länder och sammanhang? Är det viktigt att återskapa exakt den situationen? Är det vettigt att en hel grupp har dylika huvudbonader om det i den (kanske enstaka) källan man har bara representeras av 3% av personerna på bilden? Vad ska man göra om man har motstridiga uppgifter (som ofta är fallet)?
Här har man någonting att bita i tror jag, men de flesta grupper har inte kommit dit än eftersom de inte försöker återskapa en exakt tid, plats och gruppering (som Company of St George) utan mer samlar folk med intresse för t ex "medeltiden".
/Henrik